ח"כ אחמד טיבי, היום בזמן המהומה בכנסת (צילום: חדשות 2)
המהומה היום בכנסת | צילום: חדשות 2

לאחר ישיבת דרמטית של ועדת הבחירות המרכזית, שתיים מתוך שלוש המפלגות הערביות בישראל נפסלו הערב מכניסה לכנסת הבאה.

ועדת הבחירות המרכזית הצביעה ברוב גדול בעד פסילת מפלגות בל"ד ורע"מ-תע"ל, משני טיעונים עיקריים: העובדה שלטענת העתירה הן שוללות את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית, וטענה נוספת - לפיה הן תומכות בארגוני טרור.

הרוב בוועדה, כאמור, היה כמעט מוחלט: 26 מחברי הוועדה תמכו בפסילת בל"ד, 3 התנגדו ואחד נמנע - יו"ר הוועדה, השופט ריבלין. 21 תמכו בפסילת רע"מ-תע"ל, 8 התנגדו ושניים נמנעו.

מחוץ לאולם בו התכנסה הוועדה התפתח ויכוח חריף בצעקות. "אתה קניבל שותה דם של פלסטינים, אתה שמח על ההרג שלהם", צעק ח"כ ג'מאל זחאלקה מרע"מ-תע"ל, בעוד ח"כ טיבי זעם על חברי הוועדה: "תיכנסו, לכו תצביעו נגדנו, בלי ערבים, כנסת בלי ערבים, זה מה שאתם רוצים – מדינה בלי ערבים".

טיבי: חבורה של כהנאיסטים פשיסטים

"מדובר בדיון של טריבונל פוליטי, שמנוהל על ידי חבורה של כהנאיסטים פשיסטים שהחליטו מראש שהם רוצים כנסת ללא ערבים", אמר הערב יו"ר רע"מ-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי. במהלך הדיון הדרדרו הדברים עד לכדי עימות של ממש עם חברי הכנסת הערבים, שקמו ועזבו את הדיון בכעס.

"לאחר שקדימה הכריזה שהיא מצטרפת לבקשה של הפסילות, מצאנו כולנו צורך לנטוש ולא להשתתף בהצבעה", אמר טיבי. על ההתבטאות החריפה שלו מוקדם יותר היום כי "כל קול לקדימה הוא כמו כדור בחזה של ילד פלסטינים", אמר טיבי כי "התייחסתי בעיקר למצביעים הערבים, שאני לא רוצה שיצביעו לא לקדימה, לא לעבודה ולא לליכוד, זה בושה שיש בימים אלה מי שיכול להצביע מהמגזר הערבי עבור האנשים האלה".

_OBJ

יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, ח"כ איברהים צרצור, אמר היום בתגובה להחלטה: "פסילת המפלגות הערביות מהווה הוכחה שמדינת ישראל מנהלת שתי מלחמות עקובות מדם: האחת ברצועת עזה, שם היא רוצחת את האנושות ומחריבה את החיים הפלסטיניים, והשנייה - בתוך המדינה, בה ישראל רוצחת את הדמוקרטיה ומחריבה את שארית זכויות האדם הבסיסיות של אזרחי המדינה הערביים".

הדיון, כמובן, נסב רובו סביב מבצע "עופרת יצוקה" בעזה. "כל יום אני רואה עשרות גופות של ילדים שמנוקבים בכדורים ובטילי אף 16", אמר טיבי, "כל יום יש גופות מרוטשות של ילדים. קצה נפשי במשפטים כמו 'אל תגידו'. מה יותר חמור? מה שאני אומר או מה שקורה בעזה?".