בית הנבחרים של מדינת ישראל חגג היום את השבעת הכנסת ה-18: אחרי הבחירות, וכשהמו"מ הקואליציוני עוד בעיצומו, הצהירו היום 120 חברי כנסת חדשים על נאמנותם לכנסת ישראל. אחד אחרי השני קמו המחוקקים החדשים ממקומם והצהירו: "מתחייב אני".

ותיק חברי הכנסת מיכאל איתן היה זה שזכה לקרוא בשמם של כל אחד ואחת מהפרצופים החדשים והישנים, והם הצהירו על נאמנותם. ח"כ רוחמה אברהם בלילא זכתה להיות חברת הכנסת הראשונה שקמה והצהירה: "מתחייבת אני". בניגוד לחלק מההשבעות הקודמות, אף אחד מחברי הכנסת לא סטה מהנוסח הרשמי של הצהרת האמונים. בכך הצטרפו חברי הכנסת ל-825 הגברים והנשים שנשאו בעבר את התואר "חבר כנסת" לפני שמם.

נשיא המדינה: "הדגשתי בפני נתניהו שרוב הסיעות מבקשות ממשלה רחבה, זו גם בקשתי"

פרס היה זה שפתח את האירוע החגיגי. "לפני 50 שנה נבחרתי לכנסת". סיפר הנשיא. "נכנסתי לבית הזה כולי נרגש ומלא ציפיות. ומאז ועד היום, אהבתי את הבית הזה. תמיד עמדה בו תסיסה ולא נותר בו קמצוץ של שעמום".

נשיא המדינה התייחס למצב המדיני והכלכלי בארץ. "על אש השבנו באש. אבל סיום האלימות צריך להיעשות במו"מ", וגם לא הסתיר את מה שהוא חושב צריך לעשות בתחום המדיני. "עלינו להמשיך במו"מ עם הרשות הפלשתינאית עד שנגיע להסדר. אין אנו רוצים לשלוט על עם אחר, ואין אנו רוצים שעם אחר ישלוט עלינו". על המשבר הכלכלי בחר פרס דווקא להביע אופטימיות. "על אף המשבר העולמי, ניתן לגייס היום השקעות לישראל יותר מאשר למדינות אחרות".

לגבי מלאכת בניית הממשלה והקואליציה חזר הנשיא על עמדתו בדבר הצורך בממשלת אחדות. "לאחר שנועצתי עם הסיעות בכנסת, הגעתי למסקנה שיש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ בנימין נתניהו", אמר פרס. "הדגשתי בפניו שרוב הסיעות מבקשות ממשלה רחבה. זו גם בקשתי. אני מאחל לו הצלחה".

פרס גם ניצל את ההזדמנות להיפרד מראש הממשלה אהוד אולמרט. "אני מודה לחברי הכנסת היוצאת. ובראשם לאהוד אולמרט", אמר הנשיא. "הוא עמד בראש ממשלה שנאלצה להתמודד עם קשיים בלתי רגילים, בתחומי החברה, הביטחון והכלכלה. הוא עשה זאת במסירות, ובצמידות ליעדים הגדולים של ישראל. עוד תהייה לנו הזדמנות לסכם בהרחבה את תרומתו".

הכנסת לובשת יום חג

בית הנבחרים התקשט כבר משעות הבוקר, שלט גדול הוצב בכניסה ואולם המליאה התמלא ניחוח פרחים. ההתרגשות ניכרת בעיקר בקרב הפרצופים החדש שיאיישו את מסדרונות הכנסת. לרבע מחברי הכנסת זו תהיה טבילת האש הראשונה עבורם. לפני מספר ימים הם אף עברו סדנה מיוחדת בכנסת שלימדה אותם משהו על עבודה פרלמנטרית מהי.

לחבר הכנסת הוותיק ביותר, מיכאל איתן, היה הכבוד להשביע הערב את חברי הכנסת שילוו אותנו בשנים הקרובות, כיושב ראש הישיבה. ח"כ איתן מהליכוד הושבע היום בפעם השמינית ויתפקד כיו"ר כנסת זמני במקומה של ח"כ דליה איציק שתפנה את מקומה. מעל בימת הכנסת הדגיש איתן את הצורך של הכנסת הבאה לכונן חוקה בישראל. "אנו זקוקים לאחדות לאומית אמיתית. היכולת לקבל כלי משחק מוסכמים - שכולנו נהיה כפופים להם", אמר איתן.

חברי הכנסת החדשים יזכו ל"נחיתה רכה" בעבודתם החדשה. כבר בעוד כחודש וחצי תצא הכנסת ה-18 לפגרת הפסח. רק לאחר הפגרה שאורכה 5 שבועות יחזרו המחוקקים לעבודתם החדשה.

בכנסת נכחו למעלה מאלף אורחים, ובהם נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, שופטי בית המשפט העליון, הרבנים הראשיים, מבקר המדינה, הרמטכ"ל וצמרת צה"ל. בין האורחים רמי המעלה ישבה גם ליבי כהנא, אלמנתו של הרב מאיר כהנא, מנהיג תנועת "כך" שנרצח לפני 20 שנה בארצות הברית. כהנא הוזמנה לטקס על ידי חבר הכנסת החדש מיכאל בן-ארי מהאיחוד הלאומי.  

לראשונה בתולדות המדינה יעמוד בראשות הממשלה אדם שאינו חבר כנסת - אהוד אולמרט, שימשיך לכהן כראש הממשלה עד שבנימין נתניהו יציג ממשלה חדשה בראשותו.