פואד בן אליעזר , סילבן שלום, ומאיר שטרית(חדשות 2) (צילום: חדשות 2)
שטרית, בן-אליעזר ושלום | צילום: חדשות 2

שלושה שבועות לפני הבחירות לכנסת שייערכו ב-10 בפברואר, והעימות הראשון בין בכירי המפלגות הגדולות יצא הערב לדרך, והועבר כאן, בחדשות 2 באינטרנט, בשידור חי.

שר הפנים מאיר שיטרית מקדימה, שר התשתיות בנימין (פואד) בן-אליעזר מהעבודה וח"כ סילבן שלום מהליכוד השתתפו בכנס המועצה לשלום וביטחון ברמת גן לעימות על השאלות הקשות שעומדת על הפרק. בין השאר דנו השלושה בהשלכות מבצע "עופרת יצוקה" והאופק המדיני ליוזמת השלום הערבית.

תחילה נשאלו הפוליטיקאים שאלות זהות עליהן השיבו כל אחד בתורו. בהמשך הדיון נפתח לשאלות מהקהל. את העימות מנחה נשיא המועצה לשלום וביטחון, האלוף במיל' דני רוטשילד, שגם יזם את האירוע.

מהו הפתרון למצב?

השר שטרית הדגיש בדבריו את הצורך לוותר על שטחים ביהודה ושומרון. "הפתרון לעניין הפלסטינים ברור", אמר. "נצטרך לצאת מרוב רובם של השטחים ונצטרך להגיע לשלום איתם. לא נוכל לחיות על החרב. מי שחושב שאפשר לעשות שלום בלי ויתורים טועה. אני מעדיף טריטוריה קטנה עם רוב יהודי ברור. אני לא רואה את מאות אלפי ערביי ירושלים כחלק מירושלים".

גם השר בן-אליעזר אמר דברים דומים בנושא הזה. "אנחנו 42 שנים בשטחים", הזכיר. "כל יום שעובר הוא לרעתנו. כל יום שעובר הופך לקשה יותר ומסובך יותר. אם לא נפתור את הבעיות אנחנו נגיע לפתרון של מדינה אחת לשני עמים. ההסכם האמיתי הוא שתי מדינות לשני עמים. הזמן אינו פועל לטובתנו".

בן-אליעזר אף הבהיר כי מבצע עופרת יצוקה לא פתר את בעיית החמאס. "ללא מהלך מדיני החמאס הולך להתחזק", ניבא. "מי שחולם שהמכה האחרונה חיסלה את החמאס - אני אומר לא. אם אנחנו לא ננקוט בצעד, החמאס יגביר את האחיזה שלו וייתכן שישתלט על כל מוסדות אש"ף".

ח"כ שלום הדגיש גם הוא את הבעייתיות של חמאס. "אי אפשר למחוק אידיאולוגיה", אמר. "הבריטים לא חשבו ככה כאשר הם נלחמו בנאצים. החמאס זה פלג שעדיין מאיים על שלטונו של אבו-מאזן. אבו-מאזן לא יכול להיכנס לעזה, הוא לא בעל הבית של עזה. הוא לא מסוגל לספק את הסחורה. כאשר אנחנו באים לדבר אנחנו צריכים לדבר על מה ועם מי אנחנו באים לדבר".