שר התחבורה שאול מופז אמר היום סוף סוף את מה שעל לבו מאז יום שישי, אז דחתה יו"ר קדימה ציפי לבני באופן רשמי את הצעתו של יו"ר הליכוד נתניהו להצטרף לממשלה בראשותו. "יש להקים צוות שינהל מגעים עם אנשי נתניהו כדי לבחון את הפערים", אמר מופז בישיבת סיעת קידמה בכנסת היום.

"בוחרי קדימה מעוניינים בקואליציה רחבה ולא בממשלת ימין צרה", הוסיף שר התחבורה, שמוביל את המאבק נגד התרחקותה של לבני מהקואליציה, בתוך המפלגה. "אסור לנו להצטייר ככאלה שלא רוצים להתאמץ למצוא את המשותף וכמי שממתינים לכישלון הממשלה. חייבים לברר עד תום אם יש סיכוי".

אבל לא כולם בקדימה מעוניינים בהמשך המו"מ. "אין לנו שתי אופציות", אמר בישיבה השר מאיר שטרית. "יש לנו אופציה אחת - להישאר באופוזיציה". השרה רוחמה אברהם-בלילא אמרה באותה פגישה כי "ביום שישי נתניהו בחר במורשת כהנא, ואנחנו לא יכולים לוותר על מורשת שרון שעמה ובגללה עזבנו את הליכוד. הציבור לא בחר בנו על מנת שנכניס בדלת האחורית ממשלת ימין קיצוני".

"מפלגה אינה סידור עבודה", תקף סגן השר מגלי והבה את הצעת מופז. "מנסים ללחוץ ולפתות אותנו שנהיה עלה התאנה של ביבי. זה לא יהיה". השר יעקב אדרי הגדיל לעשות ופנה ישירות למופז. "שאול, אני הלכתי לדבר עם אנשי הליכוד כדי לדעת אם הפכנו כל אבן", סיפר אדרי בישיבה. "הם שאלו אותי: 'יעקב, אתה באמת מסכים עם ציפי לרעיון של שתי מדינות?' הבנתי שאין על מה לדבר".

נתניהו לא מוותר על ממשלה רחבה

בישיבת הסיעה של מפלגת הליכוד, שנערכה במקביל לזו של קדימה, הדגיש שוב ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו את חשיבותה של הקמת ממשלה רחבה. "לא ויתרתי על הרעיון להקים ממשלה כזאת", אמר יו"ר הליכוד בפתח ישיבת הסיעה. "האירועים לא מחכים, הקסאמים לא מחכים וגם לא האבטלה. צריכה להיות ממשלה יציבה וחזקה. השיחות עם המפלגות יימשכו".

"לא נעבור על כך בשקט". רה"מ נתניהו (צילום: חדשות 2)
בנימין נתניהו, ארכיון | צילום: חדשות 2

במקביל כינס היום יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן פגישה עם נציגי הסיעות החרדיות בכנסת, בניסיון לגבש חזית אחידה ושיתוף פעולה בין השותפות העתידיות לקואליציה. "הייתה פגישה של רצון טוב, התחלנו לייצר דינמיקה טובה וחיובית", אמר ליברמן בצאתו מהפגישה.

ברק: "אינני יודע אם יהיו שיחות נוספות עם נתניהו"

בישיבת סיעת העבודה שהתכנסה היום בכנסת התייחס שר הביטחון אהוד ברק לפגישתו אמש עם נתניהו. "אני באמת חושב שכאשר מי שמונה להרכיב את הממשלה מזמין ראש של מפלגה כמונו לשיחה, ראוי שאנחנו נכבד את זה ונשוחח", המשיך ברק במסרים הסותרים על האפשרות להצטרפות לממשלה בראשות נתניהו. "גם אם זה לא משנה את עמדותינו הבסיסיות".

"אני אינני יודע אם יהיו שיחות נוספות עם נתניהו או לאן הן תובלנה", הוסיף ברק, "אבל אני יודע דבר אחד: אם אנחנו לא נצטרף לממשלה, כפי שנראים הדברים כעת, אנחנו נדע שפעלנו בתום לב וניקיון דעת לכל אורך הדרך".

ממשלה בלי קדימה והעבודה?

מפלגת קדימה ומפלגת העבודה הן שתי שותפות פוטנציאליות שראש הממשלה המיועד נתניהו היה מאד רוצה לראות בממשלתו. למרות זאת, עד עתה אף אחת מהן לא עשתה צעדים משמעותיים לקראת ישיבה בקואליציה בראשותו.

בקדימה, המפלגה בעלת מספר המנדטים הגדול ביותר הכנסת הנוכחית, גוברים הקולות בהדרגה לכניסה למשא ומתן עם הליכוד, כמעט ביחס ישיר להסתייגותה של יו"ר המפלגה לבני.

לבני, שאחרי שתי פגישות ועמידה על העיקרון שנתניהו יכריז על תמיכתו בפתרון "שתי מדינות לשני עמים", הכריזה ביום שישי האחרון כי "נתניהו אינו מחויב דיו לקידום הנושאים שחשובים לקדימה". מאותו הרגע הרחשים מתחת לפני השטח הפכו להיות גלויים יותר.

במפלגת העבודה העניינים הפוכים. אם בקדימה היו"ר לא ששה אל הקואליציה באופן מובהק, בעבודה היו"ר ברק מביע הרבה פחות החלטיות בנושא. אחרי שתי פגישות בשבוע האחרון עם נתניהו הודיע אהוד ברק בסיומה של הפגישה האחרונה כי "השיחה בינינו תימשך".

במפלגה עצמה, לעומת זאת, מביעים תרעומת על התנהלותו של יו"ר המפלגה. היו"ר לשעבר עמיר פרץ ציין לפני מספר ימים כי "הגיע הזמן שברק יבין שהוא לא יהיה שר ביטחון". ח"כ אורית נוקד, נציגת התנועה הקיבוצית במפלגת העבודה, אולי מבטאת את דעת הציבור שלה כשהיא אומרת "לעבודה אין לצערי את הפריבילגיה שיש לקדימה לנהל מו"מ על כניסה לקואליציה".