תש"ף תיזכר במערכת החינוך כשנה שבה כמעט הכל עמד מלכת בשל מגבלות הקורונה. סגרים שהוטלו בזה אחר זה ומגבלות מחמירות שגרמו לכך שבחלק גדול מהשנה - התלמידים למדו בעיקר מרחוק, ולא מהכיתה, דרך המסך הקטן של "הזום" ובלי החברים. משרד הבריאות פרסם הערב (שני) את התמונה החינוכית שממנה עולה כי ברוב המדדים בחטיבות העליונות ברחבי המדינה - דווקא נרשם שיפור.

לעיון בנתונים המלאים של התמונה החינוכית - לחצו כאן

אחד השיפורים המשמעותיים היה בשיעור הזכאים לתעודת בגרות בקרב תלמידי כיתות י"ב, 412,429 בסך הכול. בשנה שעברה 73.4% מתוכם היו זכאים לבגרות מלאה - עלייה בהשוואה ל-69.7% בתשע"ט ו-69.9% בתשע"ח. שיפור נרשם גם בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת בקרב תלמידי י"ב - 10.8%, עלייה של 2% בהשוואה לתשע"ט. בתש"ף חלה עלייה גם בשיעור תלמידי 5 יחידות באנגלית - 41.5% בתש"ף מול 39.1% בשנה שקדמה לה. ב-5 יחידות מתמטיקה לא נרשם שינוי, ושיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת 5 יחידות במקצוע היה 15.6%, עלייה של עשירית האחוז בהשוואה לשנה שקדמה לה.

על אף השיפור בהישגים אין מקום לחגיגות כי במהלך שנת הקורונה הוחלט במשרד החינוך להתחשב בתלמידי התיכונים: לצמצם את מספר הבגרויות, את כמות הנושאים שעליהם נבחנים התלמידים וכן את מספר השאלות בבחינות הבגרות. גם בבגרויות הפנימיות שנערכו בבתי הספר ובהן נתגלו פערים בין הציון שנתן בית הספר אל מול הערכת משרד החינוך ניתנו תיקוני ציונים (פקטור) שהעלו את הממוצע.

בתמונה החינוכית חלה ירידה ברכיבים אחרים כמו סקרנות, עניין בלימודים ויחס בין המורים לתלמידים לעומת העלייה בציונים. בתש"ף 49% מתלמידי החטיבה העליונה גילו מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה - ירידה של 3% בהשוואה לשנה שקדמה לה.

ממשרד החינוך נמסר כי "ההישגים של "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תש"ף משקפים את השינויים שנכנסו במתכונת בחינות הבגרות על רקע התפרצות נגיף הקורונה. לנוכח מציאות מורכבת זו נקבעו התאמות אשר כללו: צמצום של מקצועות ההבחנות ל- 5 בלבד, צמצום של חומר הלימוד, מיקוד של חומר הלימוד, שאלון מותאם בשפה במועד קיץ תש"ף ותוספת מועד ב' לבחינת הבגרות בשפה. בהמשך הוחלט על ביטול שק"ד קורונה אשר הוחל על מקצועות ההבחנות הבית ספריים".