כמה מרוויח מפתח במטא לעומת גוגל? כמה מקבל איש מרקטינג בטסלה לעומת נטפליקס? בכמה מנהלת מוצר יכולה לשדרג את השכר שלה אם היא עוברת מאמזון לאפל? חברות הטק הגדולות שומרות על נתוני השכר של העובדים שלהם בסודיות מוחלטת, אבל כל זה משתנה כעת: חוק חדש שנכנס לתוקף בקליפורניה מחייב את כל החברות במדינה לחשוף את נתוני השכר של עובדיהן. מטרת החוק היא למנוע פערי שכר בין גברים ונשים או בין אוכלוסיות שונות, ולאפשר לעובדים לדעת מראש כמה הם יכולים להרוויח בכל תפקיד.

קליפורניה היא המדינה הגדולה ביותר שמחוקקת חוק שקיפות לשכר, ומכיוון שחברות הטק הגדולות מחזיקות משרדים במדינה, החוק מאפשר לקבל מושג על טווחי השכר בחברות הטכנולוגיה הגדולות. 

כך, למשל, החל מאתמול אפשר לדעת שבגוגל, מורה במרכז הילדים של החברה, ירוויח בין 48 אלף ל-56 אלף דולר בשנה. לעומת זאת, VP בתחום ניהול מוצר, ירוויח פי 10 - 550 אלף דולר בשנה - בנוסף כמובן למניות והטבות נוספות.

מתכנת במטא (חברת האם של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם), עם ניסיון של 12 שנים ומעלה בפיתוח תוכנה וניסיון של 8 שנים ומעלה בפיתוח web או mobile, יקבל בין 205 אלף דולר ל-281 אלף דולר לשנה. משרת Data Scientist בתחום Machine Learning עם תואר ראשון במתמטיקה, סטטיסטיקה או תחום דומה, או עם ניסיון של 8 שנים ומעלה בתחום, ירוויח בין 197 אלף דולר ל-269 אלף דולר לשנה.

כעת אפשר לדעת שבגוגל, מורה במרכז הילדים של החברה ירוויח בין 48 אלף ל-56 אלף דולר בשנה. לעומת זאת, VP ניהול מוצר ירוויח פי 10 - 550 אלף דולר בשנה - בנוסף כמובן למניות והטבות נוספות

בחברת אפל, משרת Display Technologist, בעל תואר מתקדם וחמש שנים ניסיון בתחום, מרוויח בין 113 אלף דולר ל-207 אלף דולר לשנה. השכר למשרת WiFi Quality Engineer - משרת פתיחה הדורשת ניסיון רלוונטי של שנתיים בלבד - הוא בין 113 אלף דולר ל-171 אלף דולר לשנה.

בטסלה הנתונים שסופקו על ידי החברה מטושטשים מאוד: מפתח תוכנה יכול להרוויח בין 83 אלף ל-417 אלף דולר בשנה (יחי ההבדל). גם בנטפליקס, שהקימו לאחרונה מחלקה המיועדת לשילוב פרסומות בשירות הסטרימינג, מחפשת עובד/ת בטווח שכר בלתי נתפס של בין 90 אלף ל-900 אלף דולר בשנה. שתי החברות הציגו את טווח התגמול הגבוה ביותר במשרות שלהן וזוכות על כך לביקורת.

משרה בנטפליקס עם טווח שכר מגוחך שבין 80 ל-700 אלף דולר שנתי

המידע עדיין מוגבל

הבעיה, כפי שהיא משתקפת מהמספרים הללו, היא שהחוק לא מחייב את החברות לחשוף מהם תנאי התגמול האחרים שמקבלים העובדים, כגון ביטוחים, אופציות או מניות ובונוסים. עובדים רבים בתעשיית הטק מקבלים שכר נמוך חודשי יותר, אך חבילות תגמול גבוהות בזכות תנאים מופלגים שמעבר לשכר. לכן גם אחרי שיחשפו הנתונים, יהיו פערים ועיוותים רבים בדיווחי החברות. עם זאת, אתרים שונים כגון Comprehensive.io כבר החלו לאסוף את המידע וסביר להניח שבימים הקרובים הוא יהפוך למדויק ועשיר יותר ויותר.

משרדי גוגל (צילום: בלומברג, getty images)
גוגל. סגן נשיא ניהול מוצר ירוויח קרוב ל-2 מיליון שקל בשנה | צילום: בלומברג, getty images

בעיה נוספת בחוק היא העובדה שחברות יכולות לציין טווח שכר מאוד רחב עבור כל משרה ומשרה, בגובה של עד מאה אלף דולר לשנה. מה שאומר שחברות יכולות לתת לעובד אחד 120 אלף דולר בשנה שכר, ולעובד אחר 220 אלף דולר בשנה - ולכלול את שניהם באותו טווח שכר, עבור אותו תפקיד.

עם זאת, החוק כן מחולל מהפכה שכן עד כה, חברות מובילות בקליפורניה אמנם הצהירו כי הן מפעילות תהליכים פנימיים על מנת להבטיח שנשים לא ירוויחו פחות מגברים, או שאנשים המשתייכים לקבוצות מיעוט אינם מופלים לרעה בשכרם - אך התהליכים האלה נשארו פנימיים, והחברות לא חשפו את נתוני השכר האמיתיים שלהם.

החוק מחולק לשני חלקים, והוא כאמור כמעט שאינו מאפשר בפועל להבין את שכרם של נושאי משרה, אך הוא כן נותן מושג על הטווח. בחלק הראשון, כל חברה עם מעל ל-15 עובדים תתבקש לציין את השכר המוצע לכל משרה כבר בפרסום המודעה, כך שעובדים יוכלו לדעת מראש מה השכר שהחברה מציעה לתפקיד. זה ייאפשר למועמדים להתכנס לסכום שהחברה קבעה מראש, והתגמול לא ייקבע לפי כישורי המשא ומתן של המועמד. בחלק השני, כל חברה עם מעל 100 עובדים תתבקש להגיש דוח שכר למדינת קליפורניה, שבו היא מפרטת את תחומי השכר של העובדים אצלה - בחלוקה לפי מקצוע, מגדר, וקבוצה אתנית.