כמו מדינות רבות באירופה, גם ישראל החלה לצאת ממשבר הקורונה: העסקים נפתחים והישראלים שבים למרכזי הקניות. אך מה קרה בחודשיים בהם היינו ספונים בבתים? אתר eBay מדווח על זינוק של מאות אחוזים בביקוש למוצרי צריכה, לצד עלייה של 40% במספר המוכרים הישראלים באתר לעומת חודש מרץ.

בחודשיים האחרונים הציעה eBay פתיחת חנות אונליין והכשרה ללא עלות, לצד מתחם מכירה המאפשר לישראלים לסחור עם ישראלים. 60% מהעסקים שבחרו לפתוח חנות לא הפעילו מערך אונליין קודם לכן, והקטגוריות הנפוצות ביותר בקרב המוכרים החדשים היו אופנה (23%), בית וגן (19%), תכשיטים (11%), אלקטרוניקה (10%), קוסמטיקה, אמנות, משחקים, יודאיקה וחלקי חילוף לרכב.

הגידול במסחר לא נשאר בגבולות ישראל. בחודש אפריל נרשם גידול של 46% במכירות ישראלים לחו"ל, כשבראש הרשימה ניצבות ארה"ב, בריטניה, גרמניה וקנדה. הקטגוריות הנמכרות ביותר מישראל הן ויטמינים ומינרלים, משקפי שמש, סמארטפונים, אביזרים לסמארטפונים ומוצרי אנטי-אייג'ינג.

רק בחודש האחרון נמכרו יותר מ-7,700 פריטי לק ג'ל ו-6,000 פריטי צבע לשיער, בעיקר לארצות הברית ובריטניה. בהמשך נמכרו כ-6,500 פריטי מוצרי ניקיון לבית – גם הם לארצות הברית.

גם מוצרי אינטרנט ומחשוב זכו לעלייה ניכרת בביקוש, עקב העלייה בשימוש במחשב הביתי והצורך במצלמות לצורך שיחות ועידה. מצלמות האינטרנט והראוטרים רשמו צמיחה של אלפי אחוזים במכירות, ויותר מ-3,000 פריטים נמכרו בקטגוריית כבלי אינטרנט ביתי.

בהמשך נרשם ביקוש משמעותי גם למוצרי בריאות. 300 חליפות מיגון נמכרו (לעומת בודדות בעבר, בעיקר לארצות הברית). לא פחות מ-300 מדי המוגלובין (אוקסימטר) נמכרו, וכך גם אלפי מסיכות ששיווקו ישראלים בפלטפורמת המכירות.

בקטגוריית הספורט נרשמה צמיחה ניכרת של מאות אחוזים במכירות, בעיקר לארצות הברית. כך נמכרו יותר מ-2,900 פריטים בתחום ציוד כושר לבית, כשמוטות מתח רשמו צמיחה של אלפי אחוזים ומשקולות רשמו צמיחה של 300%. בהמשך נמכרו יותר מ-7,500 נעלי ספורט ו-2,000 בגדי ספורט.

קטגוריה נוספת שצמחה באופן משמעותי היא פנאי וכלי נגינה. כך נמכרו לא פחות מ-1,000 גיטרות אקוסטיות ו-6,400 מוצרים נלווים לגיטרה. גם משחקי וידאו נמכרו בהמוניהם עם 5,700 פריטים, בעיקר לארצות הברית. בנוסף נמכרו 4,000 צעצועים שונים, 2,200 פריטי משחק ולא פחות מ-600 בריכות שחייה.

גם בתחום מוצרים לחיות המחמד, ובמיוחד מוצרים לכלבים, נרשמה עלייה ניכרת עם לא פחות מ-14,000 פריטים. כך נמכרו יותר מ-2,500 לעסנים לכלבים וכ-2,000 פריטים לטיפול בקרציות ובפרעושים.

עם פתיחת המשק: הישראלים שבים לחנויות

כבר בשבוע האחרון של אפריל חלה ירידה של 10% ברכישת מזון ואלקטרוניקה באינטרנט, בניגוד לקפיצה המשמעותית בחודש מרץ. זאת, לפי נתונים שאספה חברת איסוף המידע "לומינטי נטוורקס" בשיתוף פעולה עם פלטפורמת התמחור Quicklizard. בנוסף חלה ירידה של 20% ברכישת ציוד משרדי.

לפי הנתונים, הצרכנים הישראלים חזרו לחנויות מהר יותר מאשר בגרמניה וביתר המדינות הנורדיות – וגם רכשו יותר מזון. למרות זאת, הצרכנים נאותים פחות לבזבז כסף ביחס להתקופה המקבילה בשנה שעברה,  במיוחד בתחומים לא חיוניים. כך, ענף האופנה סובל מירידה של 50% במכירות בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. עיקר הקניות בתחום האופנה כיום מתמקדות בבגדי ילדים.

מגמה נוספת בנתונים היא ירידה במספר הרכישות הגדולות. בחודש מרץ הורגשה עלייה של 800% במכירת מוצרי חיטוי לידיים בהשוואה לשנה שעברה, ובחודש מאי העלייה מסתכמת ב-348% בלבד ביחס לשנה שעברה.