אף אחד לא יוותר על הרכב הפרטי שלו אם אי אפשר לסמוך על האוטובוס או על הרכבת שיגיעו בזמן. הכלל הבסיסי הזה, אמינות השירות, הוא אחד המרכיבים החשובים ביצירת תחבורה ציבורית יעילה, כזו שתשחרר אותנו מהפקקים ומהתלות ברכב הפרטי.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו 

מספיק לראות את הנתון עם השם המוזר "רמת הפיצול", קרי אחוז המגיעים למטרופולין תל אביב ברכב לעומת אלה המגיעים בתחבורה הציבורית, כדי להבין את שורשי הקטסטרופה התחבורתית שאנחנו נתונים בה. ובכן, 20% בלבד משתמשים בתחבורה הציבורית, כל היתר - מרבית הציבור הישראלי - תקועים בפקקים בלתי נגמרים.

אחת הסיבות המרכזיות לכך היא אובדן האמון בתחבורה הציבורית. בשבועות האחרונים אני מנסה לחדש את האמון הפרטי שלי במערכת הציבורית. אחת לכמה ימים, כשיש לי את הפריווילגיה שלא למהר ליעד, אני משאיר את הרכב בבית ונוסע באוטובוס או ברכבת. אגב, מספיק שכל אחד מאיתנו יעשה זאת פעם או פעמיים בשבוע ותורגש הקלה בעומס.

אבל זה לא עובד. פעם אחר פעם, לוחות הזמנים אומרים משהו אחד, והאוטובוס מתנהל בזמן אחר. זמן התחבורה הציבורית הגחמתי.

נתניהו וכ"ץ בחנוכת הקו (צילום: החדשות‎)
נתניהו וכ"ץ בחנוכת הקו | צילום: החדשות‎

אמש זה קרה לי עם הרכבת מתל אביב חזרה הביתה לירושלים. נסיעה שאמורה היתה לקחת 50 דקות הסתיימה כעבור שעתיים וחצי. בתחנת נתב"ג הודיעו לנו שלא תהיה רכבת לירושלים, כי זו שיצאה חצי שעה לפנינו נתקעה בדרך באחת המנהרות.

אחרי דקות של חוסר וודאות, הועלו מאות הנוסעים שחיכו ברציף אל מפלס האוטובוסים ונדחקו בניסיון לתפוס מקום על (מעט מדי) האוטובוסים ששלחה רכבת ישראל.

ניתן לכתוב אלפי מילים על משבר התחבורה הציבורית: על היעדר מסלולי העדפה לאוטובוסים, על מחסור דרמטי בנהגים, על כשלי תשתית ותכנון. אבל נדמה שהחלטה אחת של ישראל כ"ץ - פוליטית, צינית להחריד, נמהרת עד כדי עלבון - לקחה את הזלזול המתמשך בנוסעי התחבורה הציבורית והעלתה אותה מדרגה.

החלטתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ להכריז על פתיחת קו ירושלים תל אביב טרם זמנו גרמה מגה-נזק לאמון הציבור בתחבורה הציבורית. הלהיטות של ישראל כ"ץ לגזור את הסרט בתחנת נבון לפני פרוץ הבחירות, יצרה כאוס לכל אורך המסילה, מבאר שבע ועד נהריה.

חיים ריבלין (צילום: חדשות 2)
חיים ריבלין | צילום: חדשות 2

קווים בוטלו (ראשונים – תל אביב), קרונות הוסטו לקו לירושלים על חשבון צמצום הפעילות בכמה קווים בפריפריה (אותה פריפריה שכ"ץ מצייר עצמו כגואלה, לא פחות) ומעל הכל, כל יום כמעט צצות בעיות בטיחות ותפעול חמורות. פעם צינור מים מתפוצץ, פעם תקלות מתח ועוד לא דיברנו על הדבר הבסיסי הזה שהרכבת לתל אביב עוצרת בכלל בנתב"ג כי טרם הושלמה עבודת החשמול.

בלהיטותו לפתוח את הקו הכי חשוב ומתוקשר בארץ הרבה לפני השלמת הפרויקט, פגע ישראל כ"ץ באמון הציבור בתחבורה הציבורית כולה. ההשלכות של התקלות, הביטולים, האיחורים והצפיפות עוד ילוו אותנו הרבה אחרי שהרכבת תגיע סוף סוף לתל אביב