על רקע הפיגוע בחווארה והפיגוע הבוקר (שני), האחרונים מבין 11 שיצאו לפועל מתחילת השנה, ננסה לאפיין את המערך המאסיבי ברשתות החברתיות הפלסטיניות שדוחף צעירים פלסטינים לנקום על אירועים שמתרחשים באיו"ש. את הקמפיינים ברשתות החברתיות ניתן לחלק לשניים: קמפיינים של תודעה ועיצוב נרטיבים וקמפיינים של גיוס והתנעה של מפגעים בודדים לפעולות נקמה. מטרתו של קמפיין התודעה והנרטיבים היא למסגר ולפרש, בראייה פלסטינית, את רצף האירועים, מה הסיבה לאירועים, המניעים ואפיון התופעה לה אנו עדים.

 

קמפיין המסגור מחולק אף הוא לשלושה: הקמפיינים של צעירי איו"ש מנוהלים בעיקר על ידי אקטיביסטים מהגדה המערבית ושם דגש על כך שפיגועי הנקמה יש בבסיסם היגיון מסדר - סיבה ותוצאה, ביצה ותרנגולת. כשקושרים הצעירים בין אירוע הטרור נגד יהודים לפעולות צה"ל בתוך מחנות הפליטים בשכם, ג'נין וטול כרם. במקרה של הפיגוע בחווארה, קושרים הקמפיינים ברשת את הפיגוע למותו של מחמד אבו-צעב ממחנה הפליטים בלאטה בשכם, שנהרג במהלך חילופי אש ועימותים אלימים לפני מספר ימים. חשוב מאוד לצעירים הפלסטינים להדגיש שדמם של השהידים אינו נשפך לחינם ולכל אירוע בו יהיו הרוגים פלסטינים יגבה מחיר מהיישות הציונית. עם זאת מציינים כי המאבק הוא ארוך-טווח וכי הצעירים הפלסטינים יקבעו את המקום והזמן לבצע את נקמתם. המסרים הכתובים מלווים תמיד בקריקטורות ויזואליות המסייעות בעיצוב וצריבת תודעה, המצביעות תמיד על סיבה ותוצאה, גבורה וניצחון כאשר ברקע יבוא הכיתוב: "הנקמה מסייעת בריפוי".

לצד הקמפיינים של הצעירים ביהודה ושומרון, ניתן למצוא גם את הקמפיינים של ארגוני הטרור הפלסטיניים, שבניגוד לצעירים ניתן למצוא בהם את הזיקה הישירה למדיניות ממשלת ישראל, הרדיקלית בראייתם. המסרים המופיעים בקמפיינים של הג'יהאד האיסלאמי וגדודי חללי אל-אקצה בגדה טוענים כי הפיגועים הם "סטירת לחי בפניו של בן גביר" או "הענשה מיידית על מדיניות הכיבוש" בשטחי C. כלומר, קושרים את פעולות הנקם למדיניות ישראל ולא רק לפעולות צה"ל בגדה.

לעומת הקמפיינים שיוצאים מהגדה המערבית, לקמפיינים ברשת היוצאים מעזה ובדרך כלל משויכים לארגון חמאס יש מאפיין בולט נוסף והוא ההוספה של "ירושלים ואל-אקצה" כמרכיב מרכזי להוצאת פיגועי טרור. על מנת להצדיק את פעולות הטרור ולגייס את הצעירים, חמאס מוסיף את האלמנט הדתי כמרכיב קבוע ואין זה משנה מבחינתם אם האירועים מתרחשים באיו"ש או במקום אחר. הזיקה לירושלים והשמירה על אל-אקצה מ"הפלישה היהודית" להר חייבת, בראייתם, להיות מרכיב מרכזי בפעולות הנקמה של טרור יחידים.

מלבד קמפיינים של תודעה ונרטיבים, ישנם קמפיינים של גיוס והתנעת צעירים לפיגועי נקם. בניגוד לקמפיינים הכתובים, הקמפיינים של גיוס הצעירים והתנעתם לעולם יגיעו בצורת סרטונים אלימים וגרפיים מאוד שצורבים תודעה באופן עמוק יותר מכל מילה כתובה או ציור וקריקטורה. הסרטונים האלימים מנגנים על הסנטימנט השלילי שכבר קיים בקרב הצעירים, מתחבר לרגשות של תסכול וזעם ומוביל לפעולה לצד קריאות לנקמה.

הסרטונים המתעדים את העימותים עם כוחות צה"ל, הנכנסים ללא מפרע לתוך מרכזי מחנות הפליטים, תחושת חוסר האונים לצד צילומי תקריב של השהידים מובילים באופן מיידי לקריאות נקמה ברשתות החברתיות ולהתגייסות צעירים לפעולות נקם. גם סרטונים של פיגועים בתוך שטח ישראל שצלחו, מצולמים ומופצים ברשתות החברתיות על מנת להעניק לגיטימציה ולעודד צעירים נוספים לפעולות "הרואיות" של נקם.

במקרה של האירוע האחרון בחווארה ניתן היה לראות שסרטונים, שצולמו על ידי בעלי המוסך ותיעדו את רצח האב ובנו, לצד פרסום תעודות הזהות של הנרצחים, הובילו מיד לשאגות שמחה ועידוד ברשת וקריאה לצעירים נוספים להתגייס.

ישנה חשיבות אדירה להסיר את הסרטונים האלימים מהרשתות החברתיות בשעה הראשונה מרגע שהם מתפרסמים. השעה הראשונה היא הקריטית ביותר, כי אלו שיצאו לפיגועי נקמה הם אלו שראו את הסרטונים בזמן אמת. לאחר השעה הראשונה עוברים מצעדי מניעה לסיכול הפעולה הבאה. חשוב לציין, שגם אם לא ניתן להסיר את כל התכנים מהרשת - גם צמצום התכנים וחשיפתם לציבורים רחבים חשוב לא פחות. פחות סרטונים ופחות מוטיבציה יובילו לצמצום במספר הצעירים המוסתים לפיגועים.

פלסטינים מתעמתים עם חיילי צה"ל בכפר קדום סמוך לשכם (צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90)
כל צמצום של החשיפה לתכני הסתה מוריד את הסיכויים לפיגוע נקם, ארכיון | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

עם זאת, חשוב להדגיש כי התכנים המופצים ברשתות החברתיות הם סימפטומים לבעיה רחבה הרבה יותר המתרחשת מחוץ לרשתות החברתיות. הכניסות היומיומיות של כוחות הביטחון ליהודה ושומרון, גלי המעצרים, הרס הבתים והחיכוך היומיומי הוא טריגר גדול בהרבה לתהליכי רדיקליזציה וטרור של צעירים פלסטינים. 

>>> אורית פרלוב היא חוקרת מגמות שיח בחברה הערבית במכון למחקרי ביטחון לאומי