לפני שמתחילים לדון בהצעת הפשרה על החקיקה המשפטית שנחשפה אמש (שני) במהדורה המרכזית, ונטען שהיא על דעת ראש הממשלה, יש משוכה שצריך לעבור והיא משוכה שאין לזלזל בה. אני בספק אם היא בכלל עבירה - האם אפשר בכלל להאמין לראש הממשלה בנימין נתניהו?

אני, באופן אישי, סבור שאי אפשר להאמין לנתניהו. אנחנו העיתונאים, וכלל הציבור, כבר מכירים את הספינים של נתניהו לא רק מהעבר הרחוק, אלא גם בעת הזאת סביב המאבק על המהפכה השלטונית-משפטית. כולנו זוכרים איך, אחרי שהתחילה מה שהם מכנים הרפורמה, נפוצו שורה של פרסומים, בראייתי ספינים, שכל מטרתם הייתה לבודד את נתניהו משר המשפטים יריב לוין. שמענו על כעס, ניסו למכור לנו זעם של נתניהו על לוין, ציטוטים סיפרו ש"יריב לוין מדרדר את המדינה" שלא על דעת ראש הממשלה.

להערכתי יש כאן ספין דומה, שבו נתניהו ינסה להראות שהוא השקול, הוא המתון, הוא האחראי, הוא זה שחותר להסכמות והסכמות רחבות. כעת, אם היוזמה הזו שמקדם בית הנשיא תתנפץ, יוכל נתניהו להישיר מבט לציבור ולטעון שהוא רצה ללכת על מתווה מתון ומוסכם, אבל ממשלתו לא איפשרה לו. ומי יהיה אשם שזו ממשלתו? כמובן, האופוזיציה. זו שסירבה לכל משא ומתן עם נתניהו.

המהפכה המשפטית: הצעת הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג (עיבוד: אייל מרגולין, פלאש 90)
המהפכה המשפטית: הצעת הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג | עיבוד: אייל מרגולין, פלאש 90

גם בהנחה שאנחנו מתגברים על משוכת האמינות של נתניהו, וזו משוכה שספק אם ניתן להתגבר עליה לאור הרקורד של ראש הממשלה, צריך להזכיר גם את שאלת העיתוי. אנחנו נמצאים ימים ספורים לפני שורה של דיונים דרמטיים בבג"ץ. ייתכן וישאל השואל אם אין כאן כוונה למסמס את הדיונים ולמשוך זמן. ראינו בקשות חוזרות ונשנות של עו"ד אילן בומבך, מטעם הממשלה, לדחות את הדיונים בבג"ץ, וכל זאת כדי להשיג תוצאה בה הנשיאה חיות לא יושבת בראש ההרכבים החשובים הללו. לכן, ככל שההצעה הזאת היא על דעת ראש המממשלה, ותהיה לו הסכמה בקואליציה שלו, וזה יעבור גם על דעת האופוזיציה, ברור שהדבר ידרוש הסכמות כתובות ומפורטות שיועברו לבג"ץ, שידחה לפחות חלק מהדיונים הקרובים.

ומה לגבי ההצעה עצמה? קודם כול, זה היה צפוי שבכירים בקואליציה הזאת כבר יכריזו על ההצעה כ"כניעה מלאה". עם זאת, אם בוחנים את הסעיפים רואים שיש בכל זאת את ביטול עילת הסבירות, אומנם בנוסח מרוכך יותר אבל עדיין נוטלים את הכלי הזה משופטי בג"ץ. ריסון של התיקון ל"חוק יסוד: השפיטה" בעניין הסבירות, אפשר להעריך, מונע או מחליש את הסיכוי שבג"ץ יפסול את התיקון זה. ועוד דבר: ההצעה מאפשרת, בפעם הראשונה, דריסת רגל של פוליטיקאים, של הממשלה, במינוי שופטים בכל הערכאות כמו שופטי תעבורה, שופטי נוער, שופטי שלום, נשיאים בערכאות השונות ועוד. אלו שינויים משמעותיים. למרות זאת, אם אנחנו מניחים את מה הממשלה הזאת יצאה לדרך איתו, מול מה שייתכן ויסגור את סיפור "הרפורמה המשפטית", בהחלט אפשר לומר שזו, בצורה מסוימת, הצעה סבירה.

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: רויטרס)
המסר: הוא מתון ואחראי, לעומת שותפיו הקיצוניים (ארכיון) | צילום: רויטרס

בשורה התחתונה, ולפני שבכלל נכנסים לסעיפים, שאלת המפתח היא אם ניתן להאמין שלא מדובר בעוד ספין של נתניהו, שנועד לקדם את האפשרות שביידן סוף סוף יסכים להיפגש איתו, או כזה שיסייע לנתניהו להתקדם במסלול הסעודי, או כזה שיסייע לנתניהו לדחות את הבג"צים. ההצעה הזאת עשויה לתת לנתניהו עוד פרק זמן חשוב מול בג"ץ, נקודות מול הממשל האמריקני ומול הסעודים, ובדעת הקהל ייתפס כמי שחותר להסכמות רחבות - האדם המתון בממשלה, בשונה משר המשפטים שלו, מהשר לביטחון לאומי שלו ושר האוצר שלו.