ש: עד כמה משמעותי צמצום השימוש בעילת הסבירות, בניסוח שאמור לעבור בקריאה ראשונה? האם לדעתך בג"ץ יצטרך להתערב אם אכן זה יעבור בקריאה שנייה ושלישית? 

התקופה הזאת מחודש ינואר היא טראומה מתמשכת. אני, יחד עם שנות הפרישה שגם בהם אני עוסק בהתנדבות בשירות הציבורי, נמצא למעלה מ-50 שנה בשירות הציבורי. זה שאני מפגין כל שבוע נגד ממשלת ישראל, בשבילי זו טראומה, אבל אני לא רואה ברירה אחרת. אנחנו כבר מזמן נהיינו "הפגניסטאן".

חשוב להדגיש, זו לא עילת אי הסבירות - אלא עילת אי סבירות קיצונית. לפעמים, גם בית המשפט לא מספיק הדגיש את זה. לא עושים בזה שימוש כי הפקידות או השרים חושבים ככה ואני כשופט חושב אחרת, אלא שזו החלטה שאדם הגון, או ציבור הגון, לא יכול לקבל אותה והיא לא סבירה בצורה קיצונית.

אין גוף שלא צריך ביקורת. המצב כיום הוא שהממשלה שולטת לגמרי בכנסת. הכנסת היא בעצם להקת המעודדות של הממשלה. בנסיבות הללו, אם מסירים את האפשרות של בית המשפט לבדוק החלטות, הפירוש, בלשון פשוטה ולא הכי יפה - הפקרות. במינויים ובהחלטות אחרות, אי אפשר יהיה לבקר או לפקח לטובת הציבור על השירות הציבורי.

איזו מן טענה זאת, שבית המשפט מונע מדיניות? אני הייתי היועץ המשפטי לממשלה, הייתי גם יועץ משפטי של שני משרדי ממשלה - משרד החוץ, משרד הביטחון. אני הייתי ממונה על היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה - מערכת המשפט לא מפריעה לבצע מדיניות, אלא מונעת מעשים בלתי חוקיים.

ש: האם אתה חושב שהחקיקה הזו נועדה לסלול את הדרך לפיטוריה של היועצת המשפטית לממשלה? מה אתה חושב כשאתה שומע את הדרך שבה מדברים אליה? השרים סביב שולחן הממשלה לא מסתירים את העובדה שהם חושבים שצריך לפטר אותה

אוי לאוזניים שכך שומעות. היועצת המשפטית לממשלה היא אישה עם חוט שדרה. היא עושה את מלאכתה נאמנה בתנאים קשים. היא לא מונעת מדיניות. בית המשפט עלול לשגות, גם היא עלולה לשגות, גם הממשלה עלולה לשגות. אבל אין להציג אותה כאויבת העם התורנית. פעם אויב העם היה בית המשפט, עכשיו זו היועצת המשפטית לממשלה. ישבתי 15 שנים ליד שולחן הממשלה בשני תפקידים: כמזכיר הממשלה וכיועץ משפטי לממשלה. אינני זוכר מקרה כזה. זה מאוד מצער.

מה שבתי המשפט באמת צריכים זה תוספת כוח אדם. יש בישראל 850 שופטים. במבחן התוצאה, השפיטה היא שפיטה מקצועית וטובה, שגם עלולה לשגות אבל היא מקצועית וטובה. יש לנו הרבה פחות שופטים ממה שדורש התקן ב-OECD. ביטול היכולת של בית המשפט לבקר החלטות של שרים בממשלה פותח פתח למצבים לא טובים, ייתכן שגם לשחיתות.

>>> פרופ' אליקים רובינשטיין הוא שופט בדימוס שכיהן כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון, לשעבר מזכיר הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה