גם עכשיו, יותר מיממה אחרי שעבר התקציב, גורמי המקצוע במשרד האוצר עוד לא יודעים לשים תג מחיר רשמי על כל ההבטחות שניתנו ברגע האחרון. אומנם הייתה הצבעה, אבל חלק מההסכמות עוד נמצאות בעיבוד וחישובים. כך, לדוגמה, עוד אי אפשר לשים תג מחיר סופי על התוספת לתקציב הביטחון. איתמר בן גביר התגאה שהוא המרוויח הגדול עם תוספת של 9 מיליארד שקלים בשנתיים, אבל במשרד האוצר עוד לא חותמים על המספר הזה רשמית.

וזה לא נגמר שם. כדי לעמוד בשלל ההבטחות שניתנו לשרים ידרש קיצוץ רוחבי של 3% במשרדי הממשלה, אבל עוד לא ברור מי יוחרג ממנו.

כמה רפורמות נכנסו לתקציב בתחומי הנדל"ן - בין היתר עידוד שכירות ארוכת-טווח והפחתת ביורוקרטיה בהליכי תכנון. עם זאת, רבות מהבטחות הממשלה נשארו בחוץ: אין בתקציב מהלכים משמעותיים להפחתת יוקר המחיה, החשמל, הדלק והמים כפי שהובטח. גם ההבטחה לחינוך חינם מגיל 3-0 הצטמצמה להבטחה לא ברורה של חינוך חינם מגיל שנתיים, ואפילו הפרטים הללו לא סוכמו. ראש הממשלה ביקש שתצא הכותרת - הפרטים, זה כבר פחות חשוב כרגע.

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רצו כותרת, פחות ירידה לפרטים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי אותה הודעה רשמית על התקציב, יינתנו נקודות זיכוי להורים לילדים מגיל 18-13 אבל ההטבה תינתן ככל הנראה רק מהשנה הבאה ועוד לא סוכם האם יצליחו להקדים אותה ל-2023. גם כאן, עוד לא ברור מתי ואיך המהלך ייכנס לתוקף.

במשרד התחבורה התגאו בתוספת תקציבית ודיברו על מהפכות, אבל בפועל מתברר שקיבלו כספים לטובת הורדת תעריפי הנסיעה באוטובוסים - על חשבון תוספת שירות באוטובוסים. לא בדיוק הישג. ההבטחה לרכבות מהירות מקריית שמונה ועד אילת תצטרך לעבור עוד הרבה משוכות עד שניתן יהיה להתייחס אליה ברצינות.

לפחות אפשר להתנחם בכך שהרעיון המופרך להוסיף קופסאות חוץ תקציביות, כדי לכסות הבטחות קואליציונית, נגנז וירד מהפרק. בימים של חוסר ודאות פוליטי, עצם העברת התקציב היא כבר בשורה טובה בפני עצמה לכלכלה הישראלית, אבל הפרטים שמרכיבים אותו חשובים הרבה יותר.