ש: היית שם, בבנק ההשקעות ג'יי-פי מורגן. מה זה אומר שבנק השקעות מן הסוג הזה טוען שהרפורמה המשפטית מעוררת חששות לגבי חוזקם של מוסדות המדינה ואקלים ההשקעות בישראל? מה זה אומר בפועל?
ג'יי-פי מורגן, שהוא גוף ענק, פועל ביותר ממאה מדינות ומנהל למעלה מ-3 וחצי טריליון דולר. עבורו האמינות המקצועית זה המטבע המרכזי, זה הנכס הכי חשוב. לכן, כשג'יי-פי מורגן מגיע עם איזושהי המלצה, אני מציע להתייחס אליה מאוד ברצינות.
ש: הבנק טוען שהדבר הכי קרוב זה להשוות אותנו לפולין של 2015. זה משהו שאנחנו צריכים לחשוש, שלשם אנחנו עלולים להתדרדר?
פולין היא דוגמה אחת מני רבות. יש מחקרים רבים בנושא, וישנו מחקר קלסי שמנתח 200 מקרים של מדינות, חלקן החלישו את מעמד הרשות השופטת וחלקן לא החלישו. באופן חד-משמעי – המדינות שהחלישו את המעמד של הרשות השופטת ופגעו בביקורת השיפוטית על הממשלה, אלו המדינות שהאזרח סבל בהן הכי הרבה לאורך זמן. הדוגמה של פולין היא קונקרטית. שם חד-משמעית ירד הדירוג של המדינה, הנזקים לאזרח היו גבוהים, המחירים עלו, יכולת ההלוואה בשוק המקומי ירדה.
ש: בסביבת ראש הממשלה אומרים – אלף דוחות כאלו לא ישפיעו, הגופים הללו פשוט לא מכירים את העובדות. מנגד, ראש הממשלה בעצמו מרים טלפונים לגופי השקעות ולבנקים ומנסה להסביר להם על הרפורמה.
התפלאתי לשמוע על כך. אני מכיר את ראש הממשלה נתניהו כאדם שקול, זהיר, לא מקבל עליו סיכונים. זה היה ראש הממשלה שאני עבדתי איתו. זה נראה לי צעד מאוד מסוכן להתעלם מהדוחות המקצועיים של הגופים הרלוונטיים, אלף מהם, רק בגלל שאני חושב אחרת. כשאני הולך לרופא והוא אומר לי לעשות משהו, ואלף רופאים אחרים אומרים לי זו שגיאה, אני לא אכניס את בני משפחתי לרופא כזה. הזהירות כאן מתחייבת.
ש: כמה זה יוצא דופן שנתניהו שולח את רון דרמר לדבר עם סוכנויות הדירוג וגופי ההשקעות?
זה לא מקובל. זה לא מקובל מפני שבעצם זה זלזול בגופים הללו. אותם גופים פועלים על סמך הנעשה בשטח, הבטחות לפעמים מקיימים ולפעמים לא. הם מתריעים. הם גם מופתעים מכך שבישראל רצים ריצת אמוק ולא יהיה אפילו זמן לבדוק מה קורה.
ש: יש טענה שמדובר בביצה ותרנגולת. הם רואים את המחאות, את מכתב הנגידים והכלכלנים, את ראשי ההיי-טק ומביעים חשש. אולי אתם במידה רבה אשמים בדאגה שמשמיעים אותם גופים?
אם היינו רואים שרפה ולידה כוחות כיבוי אש, היינו חושבים שהם אלה שהציתו את האש? אנחנו באים למנוע את השרפה, לא גורמים לה. אני רואה את עצמי, וכל הקבוצה כך, כתמרור שלפני הצומת שמנסה למנוע את התאונה. אני לא אומר שתהיה תאונה, אלא שעלולה להיות תאונה. ראש הממשלה נתניהו הוביל בעבר את ישראל להישגים מדהימים, לכן יש המון מה להפסיד. אנחנו לא במצב חירום, זו סכנה לאבד את כל הדברים הטובים שהשגנו.
ש: מה יכול הציבור לעשות כדי שלא להיפגע מהסכנה הזאת? מתי נרגיש את זה?
הרבה יותר מהר ממה שנדמה. משברים עובדים כך שהם פורצים באיחור, אחרי מה שהיו צריכים לפרוץ. אך כשהם פורצים, הם מכים ללא רחם. לכן, הייתי אומר לציבור – זה לא הזמן לפניקה, אבל זה זמן לדרוש שיתחשבו בעמדות של מי שמתריעים. רפורמה לא מנהלים בצורה הזאת. מגבשים תמיכה ציבורית. נתניהו, יחד איתי, הוביל רפורמה בשוק מטבע החוץ. זה נעשה בצורה הדרגתית עם עבודת מטה ברורה, שקיפות ותהליך – ולא בריצת אמוק.
>>> פרופ' יעקב פרנקל הוא נגיד בנק ישראל לשעבר, חתן פרס ישראל לכלכלה, לשעבר יו"ר התאגיד הבנקאי ג'יי-פי מורגן צ'ייס אינטרנשיונל