עשרות שנים מבחני הבגרות היו המוקשים הכי גדולים במערכת החינוך. לא משנה באיזה בית ספר יסודי מגניב וחדשני למדו הילדים, הם עברו לחטיבה שבעיקר "הכינה לתיכון", ולתיכון שבעיקר "הכין לבגרות". המבחנים האלה, שהם בסך הכול אמצעי סינון עבור האוניברסיטאות, הפכו להיות חזות הכול. שינון והקאה.

מדינת ישראל הייתה עד כה שיאנית הבגרויות בעולם. בשום מדינה לא מגיעים ל-12 ו-14 מבחני גמר חיצוניים. לולא הקורונה היינו נשארים במקום הזה גם השנה.

כששי פירון התמנה לשר חינוך הוא החל בשינוי, שעכשיו, אולי בזכות הקורונה שכפתה את צמצום הבגרויות, תופס תאוצה והנה יש רפורמה חדשה שחתומה עליה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון.

 

אז מה יהיה לנו? 4 בגרויות בלבד - אנגלית, מתמטיקה, שפה ומקצוע מוגבר. תלמיד שירצה יוכל להרחיב למקצוע נוסף. שאר המקצועות - לשון, תנ"ך, ספרות, היסטוריה ואזרחות - יילמדו באופן משמעותי יותר, אבל המבחנים ישתנו ויהיו פנימיים.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, בועדת החינוך (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חתומה על הרפורמה, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מה הכי מרגש? שתהיה חובת הגשה של עבודה גדולה, ממש כמו עבודה סמינריונית - כזו שתשלב כמה מקצועות יחד והילדים יתנסו בה במיומנויות חדשניות, כאלה של המאה ה-21. הילדים ירכשו מיומנויות כמו שאילת שאלות, הצגה בעל פה, איסוף וארגון נתונים, חשיבה מחוץ לקופסא וגם - בסוף י"ב מכינה של חצי שנה. מכינה לחיים. במשרד החינוך עדיין מגבשים את התכנים, אבל ברור שיעסקו בשוק העבודה המשתנה ובניהול פיננסי.

שי פירון (צילום: Yonatan Sindel Flash90)
"צריך ללמד פילוסופיה וחקר מחשבה", שי פירון | צילום: Yonatan Sindel Flash90

שי פירון כותב הבוקר כמה דברים מעניינים, אז אני מצטטת:

"צריך להוסיף מקצועות כמו התנהלות כלכלית, דיבייט, בריאות, תזונה, מיניות. צריך ללמד פילוסופיה וחקר מחשבה. צריך להעמיק שאלות של זהות ושייכות. אסור להתמכר למערכת השעות הישנה. חלקים ממנה לא רלוונטיים".

"ולא די בשינוי תחומי המדידה ותכני הלמידה. אין מקום למערכת שעות של 45 דקות, שבע שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. יש להתבונן על מרחב הזמן אחרת לחלוטין. לפרוץ את מחסום הזמן וגבולות הכיתה".

"ואם לא די בכך, צריך להרחיב את העשייה החברתית, את הסולידריות. בית ספר הוא סוג של חדר כושר. חלק מתוכנית הלימודים מאמנת את המוח, חלק את שרירי הגוף וחלק ניכר צריך להיות מוקדש לחיזוק שריר הלב!".

מערכת החינוך בשבוע שאחרי ביטול הבידודים היא מערכת עייפה. קשה למצוא כוחות ואנרגיות להתניע, המנהלים והמורים מותשים ממטושים ואפשר להבין את זה - למי יש כוח לעוד רפורמות? אבל יש כאן הזדמנות לשינויים גדולים, מרחיקי לכת, כאלה שיזרימו אנרגיות חדשות.