רנו פלואנס (צילום: נעם וינד)
איך בטר פלייס תשרוד בימים שאחרי אגסי? | צילום: נעם וינד

קשה לחבר בין "בטר פלייס" שנאבקת על לקוחות, לחברה המבטיחה שנולדה במוחו של שי אגסי, והצליחה לרתום את כולם אל חלום המכונית החשמלית.

אגסי, שנחשב לילד פלא בעולם ההייטק ועשה אקזיט של 400 מיליון דולר, עזב קריירה מבטיחה ויצא לשכנע את מנהיגי העולם בחזונו החשמלי. עידן עופר התגייס, הפך ליושב-ראש החברה והזרים מהחברה לישראל עוד כ-200 מיליון דולר. אליו, הצטרפו עוד משקיעים, אבל משום מה החזון לא התרומם ו"בטר פלייס" הגיעה להפסדים של שני מיליארד שקלים.

המשרדים באוסטרליה ובארצות הברית נסגרו והיעדים לא מומשו. היה ברור שמשהו לא עובד - ושי אגסי נזרק החוצה. המכות באו האחת אחרי השנייה: המנכ"ל שהחליף את אגסי פוטר אחרי שלושה חודשים ובכירים בחברה עזבו בטריקת דלת. כבר הספידו את "בטר פלייס" בעבר, אבל הפעם זה נשמע כמו אקורד הסיום.

"אני מאוד מקווה שלא מדובר בספינה טובעת", אמר המנכ"ל החדש, דן כהן. "אם הייתי חושב כך - לא הייתי עושה זאת. אני מאמין שהספינה שטה במים סוערים - אבל היא עדיין לא טובעת", ציין, והוסיף כי "ברגע שנצליח להוכיח שעתידה של החברה מוצק וקיים - אז רמת הסיכון של 'מה יקרה אם אקנה את הרכב ומה יקרה לחברה' תרד משמעותית", אמר.

יש כמה סיבות שבגללן העסק לא התרומם. את המכונית החשמלית טוענים בלילה ואז היא יכולה לנסוע כ-100 קילומטרים בלי להחליף סוללה. אם רוצים לנסוע יותר מזה - צריך להיכנס לתחנת החלפה. אחת הטעויות הקריטיות היא שהתחנות אינן ממוקמות בצירים מרכזיים. יש גם בעיה בסיסית הרבה יותר: "בטר פלייס" חברה רק ל"רנו" - ומציעה דגם אחד בלבד.

"מצאנו את עצמנו עם רכב אחד בלבד היום. המציאות הייתה ש'רנו' נרתמו מהר מאוד. לא הצלחנו, בינתיים, לרתום עוד חברות רכב", ציין כהן.

רנו פלואנס (צילום: נעם וינד)
בהצעה הבסיסית של בטר פלייס היה חסר תמריץ גדול מספיק כדי לפצות על הטווח המוגבל בין טעינות | צילום: נעם וינד

>> על חשמל - רנו פלואנס ZE במבחן דרכים 

"חייבים להתייעל; חלק גדול מהמשבר מאחורינו"

על כנפי הכריזמה של שי אגסי, הלכה החברה והתנפחה. בשלב מסוים, היו לה יותר עובדים ממכוניות על הכביש. ואז, באבחת חרב - מאות מהם פוטרו. סביר להניח שלא כל 200 המפוטרים מ"בטר פלייס" בארץ שמרו על המכונית החשמלית שלהם, אבל העובדים שעדיין מועסקים בחברה - מנסים לטעון עצמם באופטימיות.

"אנחנו חייבים להתייעל בצורה מהירה", אמר. "חלק גדול מהמשבר מאחורינו - ואנחנו נמשיך בהתאוששות".

אבל לא משנה כמה "בטר פלייס" תתקדם ותשכנע את העולם לעבור לחשמל, היא לעולם תיחשב לחברה של "ילד הפלא", צירוף המילים שי אגסי צורם לרבים מאנשי החברה. עד לא מזמן כולם היו בצילו, עכשיו - צילו מורגש בכל מקום.

"אני מאמין שהוא מעודכן", אמר. "היא מאוד קרובה לליבו ויש לו נתח משמעותי בחברה", הדגיש, ציין כי "המחשבה ש'בטר פלייס' תציל את העולם הייתה יומרנית; צריך לעשות הכל במסגרת תקציב - אבל נראה שלא היינו שם. אנחנו באמת צריכים לדבר פחות - ולעשות יותר".

את הסיפור של "בטר פלייס" אפשר ללמד בשיעור הראשון של כל בית ספר למנהל עסקים: איך גדלה ותפחה על סמך שאיפות שלא היו להן אחיזה במציאות - ואיך ההדרדרות לא נעצרה בזמן. אחרי השקעה של שנים וקרוב למיליארד דולר - כנראה שאין ברירה אלא להמשיך ולקוות שהחלום יתחבר לבסוף למציאות.

>> נפילת בטר פלייס היא הפתעה? אנחנו חזינו אותה כבר בראשית 2011

התחנות ימשיכו לפעול? (צילום: חדשות 2)
"מוכרחים להתייעל". המנכ"ל דן כהן | צילום: חדשות 2

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק