תנובה וחברת הביוטק פלוריסטם הודיעו היום (שני) על הקמת חברה משותפת בתחום המזון המתורבת. קבוצת תנובה השקיעה בחברה 7.5 מיליון דולר לפי שווי של 40 מיליון דולר וחברת פלוריסטם תבצע את הפיתוח ותספק את תשתית הייצור. לאחר ההודעה, מניית פלוריסטם זינקה ביותר מ-30 אחוז. 

החברה המשותפת אמורה לנצל את טכנולוגיית גידול התאים שפותחה בפלוריסטם בהשקעה של מאות מיליוני דולרים ויועדה עד היום לשוק הפארמה. השאיפה של החברה החדשה היא לייצר מוצרי מזון מתרביות תאים שמקורן בקר, עוף, דגים וחלב. בשלב הראשון היא תתמקד בייצור בשר מתורבת.  

"אנחנו מקווים להציג קונספט בשנת 2022 ולהשיק מוצר בשוק כבר ב-2023", אמר בשיחה יקי ינאי, נשיא ומנכ"ל פלוריסטם. "פלוריסטם היא חברה מובילה בתחום גידול התאים שיודעת היום לייצר מיליארדים רבים של תאים ביעילות גבוהה ועלויות נמוכות ותנובה מצדה יודעת להגדיר איך יראה מוצר ואיך הוא יגיע ללקוח".  

 יקי ינאי, נשיא ומנכ"ל פלוריסטם (צילום: רמי זרנגר)
יקי ינאי, נשיא ומנכ"ל פלוריסטם | צילום: רמי זרנגר

פיתוח המוצר צפוי להתבצע במעבדות פלוריסטם בחיפה, כשהוא נשען על יותר מ-100 פטנטים קיימים של החברה. כיום היא מייצרת תרופות עבור נאס"א, הצבא האמריקאי ולקוחות אירופיים. החברה תסב את יכולות הייצור לתחום המזון. 

"אך לפני שנתיים דיברו על אלפי דולרים והיום אנחנו מדברים על 20-40 דולר לקילו", שיתף בשיחה מנכ"ל קבוצת תנובה אייל מליס, "יש כאן סיכון מסוים בהשקעה זהו, אך תנובה עובדת בשנים האחרונות לבנות תשתית של עסקים חדשניים לצד העסקים המסורתיים. נצטרך אותם כדי להמשיך ולהוביל גם בעתיד ולכן הקמנו חממה וזרוע השקעה בתחומי הפודטק - שזו השקעת הדגל שלה".  

מנכ"ל קבוצת תנובה אייל מליס (צילום: רמי זרנגר)
מנכ"ל קבוצת תנובה אייל מליס | צילום: רמי זרנגר

כעת מקווים בשתי החברות שההשקעה תניב פיתוח מעשי. "חדשנות מעשית היא זו שלוקחת דברים קיימים ועושה להם אדפטציה חדשה", מנתח מליס, "אנחנו לוקחים את השינוי שתנובה עשתה ב-15 השנים האחרונות בתחום תחליפי החלב ומבקשים להרחיב אותו לעוד תחומים. זה קורה כי אנחנו מבינים שצריך לעשות שינוי בדרך וכי הצרכנים אומרים לנו שהם רוצים משהו שונה - יותר סביבתי ופחות פוגע בכדור".  

השוק אליו נכנסת ענקית הוא שוק בצמיחה. "עולם החלבון האלטרנטיבי על פי כל המחקרים יגיע ל-280 מיליארד דולר בשנת 2030", העריך בשיחה ינאי, "מתוך זה כחצי יהיה בשר מתורבת. אם נצליח באמת להגיע בעוד עשור, כפי שההערכות מדברות, לשוק שהוא 15-20% בשר מתורבת משם הצמיחה תהיה במספרים גדולים עוד יותר".  

על אף שטבילת האש של המוצר בשוק תקרה בישראל הוא מכוון לשוק העולמי בעיקר. "מדובר בשתי חברות מקומיות שעושות את זה עם הפנים לחו"ל", אמר מליס, "היקף ההשקעות הדרושות בפיתוח הזה וכן היקף השוק המקומי, מחייבים פנים גלובליות".  

השאלה שנותרה היא האם תנובה ופלוריסטם עשו כאן הימור נכון והבשר המתורבת אכן בדרך להחליף את תחליפי הבשר. "הצרכן לא יתפשר על הטעם שלו במוצרי בשר נגיסים ולעיסים", סבור מליס, "אם נדע לפתח מוצר בעלות וטעם מתאימים, יש פוטנציאל להעביר הרבה מהצמיחה לשוק הזה. אוכלי חלבון מהחי ימשיכו להתקיים אבל התעשייה תשתנה כמו שקרה ב-10 שנים האחרונות בחלב".