אין תמונה
הבאנו פתק מאמא. סליפנוט

סצנת המטאל המקומית אוכלת למעריצים את הלב, והפעם לא מדובר בעוד אגדה אפלה על קניבליזם מעולם המטאל. הערב הייתה אמורה להופיע בארץ להקת "Slipknot", אבל בעיות בבית החזירו שניים מחברי הלהקה הביתה, והביאו לביטול ההופעה בארץ. זו הפעם הרביעית בחודשים האחרונים שהופעה או אירוע מטאל מיובא מחו"ל מתבטל בסופו של דבר. זה קרה עם להקת "Down", עם פסטיבל המטאל "Antheme", עם להקת "Within Temptation" ועכשיו עם "Slipknot ".

המשמעות היא שלהיות חובב מטאל בישראל, כיום, זה כמו להשקיע בבורסה, אם תשקיע ותקנה מראש כרטיס להופעה של הלהקה האהובה עליך, שמגיעה סוף סוף להופעה בארץ, יכול מאוד להיות שתפסיד את ערכו ברגע שההופעה תתבטל, ולצערנו הרב לאחרונה זה קרה יותר מידי פעמים וכבר הפך לתופעה כואבת, לשערורייה, להתעללות במטאליסט המצוי, שכל פעם שוברים לו ת'לב עם עוד ביטול.

מעבר לפגיעה בקהל המטאליסטים בארץ, הביטולים הללו  פוגעים בשם הטוב של סצנת המטאל הישראלית, שידועה בעולם בקהל החם והאוהב שלה. כאשר תשע להקות (שש מהן בפסטיבל) מבטלות את הופעתם בארץ, זה תשע להקות שיעשו יחסי ציבור רעים לישראל, לאמרגנים ולקהל, כמי שלא מגיע להופעות ולא שווה להגיע בשבילו. מצב מסוכן שעלול להחזיר אותנו לזמנים בהם התפללנו לאיזה הופעת מטאל Made in Hul, שתבוא לרענן לנו את החום.

אז למה זה קורה? שלוש הלהקות שביטלו סיפקו למעריצים תירוצים שונים, אם זה "מסיבות אישיות" או "לא עשו לנו בוקינג כמו שצריך". רק פסטיבל "Antheme אישר שלא נמכרו כרטיסים כמצופה וההרגשה היא שלמרות כל התירוצים שמנסים למכור לנו, זו הסיבה האמיתית לכל הביטולים - לא נמכרו מספיק כרטיסים במכירה המוקדמת, האמרגנים והלהקה פחדו מהפסד כספי כואב וביטלו. אז איפה כל המטאליסטים? יכול להיות שאין בארץ מספיק מטאליסטים שרוצים להגיע להופעות של להקות מחו"ל?

ווייטסנייק whitesnake (צילום: Kellie Warren, GettyImages IL)
ממתינים להודעת הביטול. Whitesnake | צילום: Kellie Warren, GettyImages IL

יש בארץ מספיק מטאליסטים, אבל הם איבדו את האמון בשיטה. אחרי הביטול של "DOWN", ובמיוחד אחרי זה של פסטיבל ""Antheme (שיחצנ"ים וקוני כרטיסים, עדיין ממתינים שיוחזר להם כספם בעניינו), נראה כי הקהל פשוט איבד את אמונו בקניית כרטיסים במכירה מוקדמת. למטאליסט צעיר קשה היום הרבה יותר להשקיע את מיטב כספו באירוע שלא בטוח שבכלל יתקיים, ואם יבוטל, אז הוא לא יקבל את מלוא ההשקעה בחזרה. קוראים לזה אפקט הגלגל, וכרגע אין מי שיעצור אותו. אולי עכשיו, אחרי שטאריה נתנה הופעה מצוינת בשישי האחרון, יתחיל הגלגל להיעצר.

בינתיים, במצב הנתון, ועד שיוחזר אמון הצרכן המטאליסטי, מכירת הכרטיסים המוקדמת תישאר חלשה. התחושה היא שכל רגע צפויות להתפרסם הודעות הביטול ל "Whitesnake" ו "Epica". האופציה ההפוכה היא שבערב ההופעה התורים בקופות ילכו ויתארכו וההופעות שוב יתחילו שעות אחרי המועד הרשמי, על מנת להתחשב בקהל שבחוץ "כדי שכולם יכנסו להופעה".

אין תמונה
תעצור את הגלגל? טריה

מצד שני, יהיו כאלה שיטענו שההיצע הגדול של המטאל המיובא מחו"ל גדול על כוח הקניה של הקהל בסצנה המקומית ולכן המכירות חלשות. אבל מי שבקיע בנבכי המטאל, יודע שהקשר המוזיקאלי בין "Down", "Within Temptation" ו"Slipknot" הוא קלוש ביותר, שלושתם באים מתתי-ז'אנרים שונים בתוך המטאל, כאשר לכל תת-ז'אנר יש קהל שונה. הגותים שילכו ל "Within Temptation" לא יעשו פוגו עם הקהל של "Slipknot" וגם מי שידפוק ראש ב "Down" לאו דווקא יגיע ל"Slipknot". לכן מראש ההופעות האלה מכוונות לפלח קהל מאוד מסוים, שאמור להצדיק את קיומן.

אבל יש לכל העניין גם צד אחר. משך שנים טוענים חברי להקות מטאל מקומיות שהסצנה המקומית חזקה מאוד ב"שטח", אבל לא זוכה לסיקור וליחס תואם בתקשורת. בשנים האחרונות התרבו הדיווחים בתקשורת, להקות מתראיינות, הסיקורים על מה שקורה בסצנה המקומית מתרבים, וכבר אף אחד בתקשורת לא מזכיר "חתולים שחוטים" כאשר הוא מדבר על מטאל. האם המטאל הפך מ"סצנת שטח" לבועה תקשורתית? האם ריבוי הרעש בתקשורת גרם לאמרגנים לדמיין שיש כאן קהל יותר גדול ממה שחשבו מראש. האמת? יכול להיות.