שמואל צמח, האמרגן ומפיק הפסטיבלים, הלך לעולמו היום (15.10), כשהוא בן 85. ארונו יוצב מחר בתיאטרון הקאמרי בתל אביב החל מהשעה 12:30, בעוד ההלוויה תערך ב-15:00 בבית העלמין קרית שאול. הקשר העמוק בין צמח לבין עולם התרבות והמוזיקה בישראל הולך הרבה אחורה. למעשה עוד בשנות ה-50 של המאה הקודמת, אז החל את דרכו כמארגן ומפיק של פסטיבל בבירת הנגב - באר שבע. מדובר בהתחלה צנועה למי שהפך את עצמו במרוצת השנים לאחד מגדולי המפיקים והאמרגנים בישראל, זה שהצליח להביא לישראל אמנים בסדר הגודל של אלטון ג'ון, להקת מטאליקה (עוד בשיא תהילתם בשנת 93'), פול אנקה, קליף ריצ'רד ואפילו פרנק סינטרה, הרבה לפני שאמרגנים אחרים עוד העזו לחלום על כך.

השנה זכה צמח לכבוד הראוי כאשר הוענק לו פרס אקו"ם למפעל חיים, על תרומתו להעשרת התרבות בישראל. דווקא השנה כשתעשיית ההופעות החיות מחו"ל, שעל שגשוגה אחראי צמח במידה רבה, נמצאת בשיא של כל הזמנים עם הופעות של רדיוהד, בריטני ספירס, ג'סטין ביבר, פיקסיז וגאנז אנד רוזס, צמח התבונן על הכל מהצד לאחר שעבר אירוע מוחי לא פשוט לפני מספר שנים שהשאיר אותו מרותק לכיסא גלגלים. את שרביט הניהול של חברת ההפקות שלו (צמח הפקות) הוא העביר לבנו, יואב. ביולי האחרון ערכנו איתו ראיון כאן ב-mako.

באופן לא אופייני לעולם הייצרי והתחרותי של הבאת אמנים מחו"ל, את הראיון החליט להתחיל צמח הבן דווקא בפירגון למתחרים, "אני חייב לפרגן לבחור הזה (ערן אריאלי, מבעלי נרנג'ה הפקות) שהביא עכשיו את רדיוהד לישראל. יש לו תעוזה, הוא לקח סיכון מאוד מאוד גדול ובדיעבד מסתבר שהוא הצליח יפה מאוד".

אני מניח שיש מקום בו אתה גם מקנא בהצלחות מסוג זה.

"להפך, כל הופעה כזאת זה ניצחון גדול ואני שמח שאמנים מגיעים לפה, גם אם זה מגיע עם מישהו שהוא מתחרה שלי וההופעה מצליחה אז האומן הופך להיות שגריר של מדינת ישראל וכמובן שגם הקהל יוצא מרוצה. זה נותן לנו אוויר לגבי הופעות נוספות ולקהל תמריץ ללכת ולרכוש כרטיסים להופעות חו"ל אחרות ומושקעות". 

אבל להביא להקה שפופולרית בישראל כמו רדיוהד זה לא באמת סיכון. תקן אותי אם אני טועה, די ברור שמופע כזה יהיה הצלחה.

"אנחנו תמיד משתדלים להיות זהירים. ככה צמח לימד אותי - תחשוב קודם כל מה אפשר להפסיד. אפשר להפסיד במקרה כזה לא בית אחד, אלא בתים. ועוד בתים שאין לנו (צוחק). כשמדובר פה על מופע פארק זה סיכון של עשרות מיליונים של שקלים. אנחנו מאוד מאמינים במופעים שאנחנו מביאים, השנה יש לנו את קליף ריצ'רד שזאת הפעם השנייה שאנחנו מביאים ובשנת 2013 עשה שתי הופעות סולד אאוט בהיכל מנורה ואני בטוח שגם השנה יהיה מופע סולד אאוט".

אתה נמצא בתחום לא מעט שנים, גדלת לצד אבא שהוא האבא של האמרגנים והמפיקים בישראל, יש איזה חוש שישי שעוזר לך לדעת האם הופעה תצליח בישראל או לא?

"אתה אף לא יודע כמה קהל באמת יגיע. זאת שאלת מיליוני הדולרים. בסופו של דבר זה תמיד הימור, אמנם הימור מחושב אבל לא יש כאו גם אלמנט של קזינו. היום האמנים הבאמת גדולים לא רק שהם דורשים ממך מינימום הבטחה על סכום של כמה מיליוני דולרים. הם גם רוצים בין 90-95 אחוזים מהרווחים. ברוס ספרינגסטין למשל עובד ככה ואנחנו החלטנו שאנחנו לא נתחרה עליו כי לעבוד כל כך קשה בשביל חמישה אחוז רווח במקסימום? מספיק רק שקורה משהו במדינה ויש ביטול ואתה נכנס לבור. ולגבי ההפתעה - אני עדיין חווה הפתעות במקצוע הזה בכל יום. אם להיות גלוי לא האמנתי שרדיוהד ימכרו קרוב ל-50 אלף כרטיסים.

רדיוהד בישראל, יולי 2017 (צילום: אריאל עפרון)
"יש לו תעוזה, הוא לקח סיכון מאוד מאוד גדול". רדיוהד בישראל | צילום: אריאל עפרון

"תראה, מלחמות בין מפיקים תמיד היו, עוד מהתקופה שהייתי קטן, וזה רק הולך ומחריף עם הזמן אבל אני לא יכול להגיד לך שהמופעים התבטלו כתוצאה ממלחמה כזו או אחרת בין מפיק כזה או אחר. ביונסה? בדיעבד  היא הייתה בהריון כפי שהסתבר לכולם וזאת הסיבה שהיא לא הגיעה", אומר לי צמח כשאני שואל עד כמה המפיקים עצמם אחראיים לחלק מביטולי ההופעות. "אני מאמין שקולדפליי יגיעו אלינו בשנה הבאה, יש עליהם תחרות די גדולה, בין השאר גם שלנו אבל כמו שאמרתי לך אנחנו לא מה'מתאבדים' ובכל מקרה יש לנו שורה גדולה של מופעים, גם מופעי פארק, שנכריז עליהם בקרוב".

החיים בבקסטייג'

כאמור, בפני יואב צמח עומדת היום משימה לא פשוטה - גם לנהל חברת הפקה ותיקה בתחום ההולך והגדל של הופעות חו"ל, כאשר מכל פינה צצים מפיקים צעירים שמנסים לתפוס נתח שוק וגם להמשיך את דרכו של אביו שהציב בפניו סטנדרטים גבוהים במיוחד והוא בכלל הלך ללמוד משפטים. "נשאבתי לתחום הזה לא במקרה", אומר צמח הבן. "כל החיים גדלתי מאחורי הבמות, בבקסטייג', עם אמנים, הולך עם אבא לאכול איתם אחרי ההופעות. אלטון ג'ון או גאנז אנדס רוז ומטאליקה. גם אם לא הייתי רוצה לבחור בדבר הזה זה גדול ממני".

אם מניחים את העבודה בצד - מעבר לעבודה שלו היו לו גם זמן להיות אבא?

"למרות הקריירה הענפה הוא תמיד מצא את הזמן להיות עם המשפחה. לא היה מדובר בשעות ארוכות או ימים שלמים, אבל אתה יודע, הוא היה מוצא את המקום והזמן שלו וכשלא, הוא היה לוקח אותנו איתו לעבודה. זה אדם שתמיד היה מגיע טיפ-טופ, כמו שמתלבשים בחו"ל, קראו לו בצחוק הדון קורליאונה של השוק הישראלי עם החליפות המגונדרות שלו. במאמר מוסגר אגיד לך שגם היום על כיסא גלגלים הוא נראה כל כך עוצמתי ותמיד לבוש בהידור. אני מתייעץ איתו עד היום, שואל מה כדאי להביא ומה הוא חושב. אני משתדל להימנע מלספר לו דברים רעים ולומר רק את הדברים השמחים אבל בתחום שלנו זה לא קל".

בשונה מהתקופה בה עבד אביך, היום הטכנולוגיה הופכת את יצירת הקשרים להרבה יותר קלה ממה שהייתה לפני כמה עשורים.

"מצד אחד - כן. לאבא היה הרבה יותר קשה מבחינת טכנולוגיות כי הוא פשוט היה צריך ליצור קשרים אישיים. אבל הקשרים האישיים האלה חסרים היום. שמואל צמח הגיע לאמנים דרך חברים משותפים. לאבא היה חבר בשם הארווי גולדסמית' שעזר לו ליצור קשרים בבריטניה עם אלטון ג'ון לדוגמה. הוא לקח מטוס ונסע אליו וקבע פגישה אישית וכך נוצר הקשר החזק ביותר".

יואב ושמואל צמח לפני האירוע המוחי (צילום: איציק בירן)
"הוא תמיד מצא את הזמן להיות עם המשפחה". יואב ושמואל צמח | צילום: איציק בירן

אז כנראה שנכון מה שאומרים על הקשר היהודי בשואו ביזנס.

"יש המון המון קשרים אישיים, חלק גדול מהאייג'נטס, יודע מה? רובם אפילו - יהודים. אבל יחד עם זאת, אני יכול להגיד לך שלא תמיד זה מקיש על העסקאות. מה שמדבר בשורה התחתונה זה הכסף, האמרגנים עושה 'מכירה פומבית' ובודקים כמה כל מפיק מציע והם בוחרים בכל המרבה הרי זה משובח. במיוחד בשנים האחרונות. פעם זה היה אחרת - היה להם אינטגריטי מסוים לבוא ולהגיד, יש לך זכות ראשונים על ההופעה הזאת היות ואנחנו מכירים אותך שנים ארוכות. זה הסכום שקיבלנו, אתה מוזמן להשוות".

האמנים למדו לא להתייחס ל-BDS

אחת הסוגיות שיותר מבאסות את שוחרי ההופעות בישראל היא סוגיית האיצטדיונים, נדמה שדווקא היום כשהגענו למצב בו אמנים מגיעים באופן תדיר לארץ עדיין לא נמצא מקום ראוי להופעות בינוניות עד גדולות. שלא לדבר על פארק הירקון שמזכיר לנו בכל קיץ מחדש כמה מאתגר זה לשהות במחיצת 50 אלף אנשים כשהטמפרטורה מתקרבת לארבעים מעלות צלזיוס.

"זה לא המקום האידאלי", מסכים צמח. "יחד עם זאת הייתי שם בהופעות רבות, בין אם בהופעה האחרונה של אלטון ג'ון שלא אנחנו הפקנו ובהפקות נוספות ונהניתי מאוד. זה נכון שבחו"ל כשאתה הולך לאיצטדיונים אתה נתקל בחוויה אחרת לגמרי. חסר פה מקום ראוי אינדורס, כמו איצטדיוני ה-O2 בחו"ל, יש פה אפשרות של היכל כמו היכל מנורה עם 7,000 מקומות אבל אז אתה לא מרוויח מספיק כדי לשלם לאמן את הסכום שהוא מבקש. לדעתי הפיתרון הוא עניין של זמן, רק בשנים האחרונות האמנים התחילו לגלות את
הפוטצינאל שבמדינת ישראל ולא להתייחס ל-BDS. פשוט לבוא להופיע פה ולקבל את הכספים המרובים ולטוס חזרה לארץ מושבם. ככל שתהיינה יותר הופעות בארץ יבוא גם איל הון שיקום וירים את הכפפה ויבנה את המקום הזה שגם יתאים לחמישים אלף צופים וגם יהיה ממוזג ויכיל חניה מסודרת".

איך נוצר הקשר בין אבא שלך לאנריקו מסיאס?

"אנריקו זוכר לאבא את חסד נעוריו. עוד בשנת 67' הוא פיתח אותו בישראל, הוא הגיע לכאן להופיע בג'בלאות בהתנדבות מול חיילי צה"ל. הוא לא רק חלק מאיתנו הוא גם חלק מהפסקול של הישראליות של הרבה מאוד אנשים. זה כל כך מרגש אותנו שהוא חוזר לחגוג יום הולדת 80 איתנו, הוא הולך להופיע בכל הארץ עם תזמורת סימפונית של 50 נגנים. זאת מחווה מדהימה".