"תודה שלא הלכת אחרי הלייקים", אמר אביב גפן לאנה זק רגע לפני שהשיר כתב, הלחין והפיק לה "מה נשאר לי ממך" יצא. "אמר לה". כלומר העלה לטוויטר שלו בשביל שאף אחד לא יפספס שזק האמיצה בחרה לעבוד איתו. אפשר גם להבין בקלות איך התהליך קרה. שני להיטי הענק שלה "לך לישון" ו"מי זאת" הגיעו אחרי כמות לא קטנה של ביקורת (כולל מכותב שורות אלה) וזלזול. העבודה עם גפן יכולה הייתה לתת לזק תוקף בעולם המוזיקה "העמוק" והרוקר הוותיק מצידו יכול לזכות ברלוונטיות בזכות כוכבת הפופ, אבל בפועל קיבלנו כדור שינה עם מינון גבוה.

גפן כנראה שכח משהו: זה לא מספיק שאמנות תגיע עם גיטרות ובלי מפיקי פופ, אלא היא גם צריכה לחדש, לבעוט ולהרגיש מרעננת. אם לא מספיקה ההפקה גנרית והמילים באמת משמימות - לא נעים לי להודות, אני אחרי האזנה עשירית בערך ועדיין אני לא זוכר מה היה הפזמון, אם יש כזה, הקליפ כולל את הקלישאות הגדולות ביותר בתולדות הקליפים: בית שעולה באש בזמן שכוכבי הקליפ יושבים בתוכו, סצנה משותפת על פסנתר וכמובן, בחורה עם מכופתרת אוברסייז של בן הזוג. נהיה לי חשק פתאום לראות נוטינג היל.

אגב, זה לא שהביקורת של גפן על "תרבות הלייקים" לא לגמרי במקום. יש מקום ואפילו רצוי לבקר את המוזיקה הישראלית של התקופה האחרונה כי זה באמת נדמה שאנחנו בעידן שבו האמנים הולכים צעד אחד רחוק מדי בשביל למשוך את תשומת ליבם של המאזינים. אבל במקום להציע את עצמם ולכתוב מוזיקה שתייצג אותם - אחד נועל מגפיים, השנייה מגייסת עמוד סושיאל שיכתוב לה את המילים והשלישית משתמשת ב""זוגיות"" עם אח של הזמר הכי מפורסם במדינה.

צ'רלי פות' סיפר שכשהשמיע לאלטון ג'ון את האלבום שהוא אמור להוציא, אגדת המוזיקה אמרה לו שזה חרא גדול ושהוא צריך להפסיק לעבוד עם עשרות אנשים שונים על אלבום אחד, כי הזהות שלו הולכת לאיבוד. אולי זק הייתה צריכה כבר להמשיך עם יובל מעיין שהפיק לה את "מי זאת".

אנה זק ואביב גפן (צילום: שי תמיר )
קלישאת הקלישאות | צילום: שי תמיר

זו גם תזכורת לאמנים, לא כולם חייבים לעבוד עם ג'ורדי ורון ביטון. אני חלילה לא רוצה לפגוע להם בפרנסה, ואין ספק שג'ורדי הוא עדיין המפיק הכי טוב בארץ ואין ישראלי שיודע לזהות מה הישראלים אוהבים יותר מביטון, אבל "דובשנייה" נולד דווקא באולפן של טריאנגל ואפי אישטה. נונו יצרה את הלהיטים שלה יחד עם עילי אשדות (במה שאפשררק לדמיין כמו אולפן בדירה שכורה בתל אביב), ומי שזכה בכותב השנה הוא דווקא טונה.

אז בין כל השירים הכיפים והטובים שיצאו השנה, יש לא מעט גימיקים שדי דפקו לאנשים את המוח, אבל מפה ולהגדיר שיר עם אביב גפן כ"אומץ"? כבודו, לאן עפת?