נתחיל מהשורה התחתונה: אודיה אזולאי זמרת לא רעה בכלל, כותבת ויוצרת מיוחדת ומספיק שונה בנוף המקומי, שמביאה דמות שנמצאת איפשהו על הסקאלה בין יסמין מועלם לנרקיס - אבל היא עדיין צעירה, ונסחפת אחרי הישגים שאמורים להרשים ובפועל עלולים לפגוע בה בטווח הרחוק.

בזמן שהופיעה אתמול בקיסריה בפעם השניה בחייה כשהיא רק בת 21, אודיה כבר רמזה על הופעה בהיכל מנורה. הדבר היחיד שהצלחתי לחשוב עליו זה - למה? שתי הופעות בקיסריה ועוד אחת עתידית במנורה אמורות להיות סימן להצלחה הגדולה של אודיה, אבל בפועל הסיפור קצת יותר מורכב.

אם מסתכלים על אודיה הכוכבת, זו שעלתה לבמה בהופעה של עדן חסון בפארק הירקון והתנשקה איתו אחרי זוגיות מדומיינת שארכה כחודש (התחילה ונגמרה בדיוק בתזמון עם ההופעות של חסון) - זו בהחלט הצלחה: הסטוריז, התיוגים והכותרות זרמו בנהר הטראפיק. אבל אם מסתכלים על אודיה האמנית והיוצרת, שכתבה והלחינה שירים שהפכו ללהיטים וגרמו לה לצבור מעריצים - מדובר במהלך תמוה, ונדמה ששיקולי הכוכבות עלו על אלה האומנותיים. 

אודיה אזולאי בקיסריה 2022 (צילום: עמרי סילבר)
אודיה בקיסריה 2022 | צילום: עמרי סילבר
 

אודיה אזולאי בקיסריה 2022 (צילום: עמרי סילבר)
אודיה בקיסריה 2022 | צילום: עמרי סילבר

במהלך ההופעה אתמול היא ביצעה את אותם שירים, "אור", "מה איתך אבא", "כפיים" ו"אם הייתי צריכה", אבל את שאר הזמן על הבמה מילאה, למשל, עם מחרוזת להיטים ים תיכוניים שהצליחה לזקק את האתגר שלה: היא פתחה עם "וואי לי" של עומר אדם, ולמרות החברות הקרובה איתו, זה היה די תלוש. איך השיר הזה מתחבר לזהות שבנתה? בהתאם, כשעברה ל"בחום של תל אביב" היא כבר גרמה לאדמה בקיסריה לרעוד, כי זה קהל היעד שהיא מדברת אליו, למעריצות שמתחברות לשירים ולכתיבה שלה. פחות בא להן להרים כשברקע "האישה שמעה הכל וחוסלתי כמו גדול".

ככה לכל אורך הערב. בכל פעם שאודיה עשתה משהו שנראה תלוש מהמציאות, הקהל הגיב בהתאם. כש"כתבה שיר" ביחד עם הקהל אפשר היה לראות שהמעריצים לא מבינים מה היא רוצה מהם - אבל אין מה לעשות, הופעה בקיסריה צריך למלא איכשהו - ואותו שיר מאולתר נגמר עם רמז להופעה במנורה. כשהיא ביצעה את "מה איתך אבא", מעריצה שעמדה לידי כבר ניגבה את הדמעות. ב"אם הייתי צריכה" השאגות והגיז'דורים הזכירו את בית הכנסת בתקופת הסליחות.

איפה כן ראו את האופי של אודיה? באירוחים של אדיר גץ, נרקיס ואלה לי. בקטעי מעבר שניגנו קטעים של אמינם שהיא מעריצה מילדות - עובדה שממנה אפשר להבין גם את הדקלומים שהיא מכניסה בשירים שלה. אפילו כשהעלתה את ניתאי הילדון החמוד בשביל לשיר איתה שירי סליחות ולתקוע בשופר, האופי והזהות שלה בלטו - אבל התחושה הכללית הייתה שצריך למלא זמן אוויר בהופעה.

כאמור, אודיה כשרונית מאוד, ולראייה השירים שכתבה לעצמה וגם לאחרים - "מה קרה" לעדן בן זקן ו"באתי להציל אותך" לאגם בוחבוט ושחר סאול - הפכו ללהיטים. יש לה מקום ועתיד בתרבות הישראלית, כי היא מביאה קול צעיר וחדש, כמו שיעידו המעריצים שהגיעו אתמול להופעה. אבל מהר מאוד זה יכול להישחק וללכת לאיבוד. זה מרשים מאוד שהצליחה למלא את קיסריה פעמיים הקיץ, אבל אם מסתכלים לטווח הרחוק, אולי שווה להזכיר את החבר הקרוב של אודיה, עומר אדם, שבתחילת הדרך שלו דווקא עשה הופעות באולמי זאפה ברחבי הארץ בשביל להשתפשף והצליח לו.

אם עכשיו מכריזים על מנורה, כשאת קיסריה היא הצליחה אמנם למלא בקהל, אבל קצת פחות בתוכן - מה הלאה? האנגר 11 זו לא מילה גסה, אמפי שוני או זאפות, כאמור, גם לא. בשביל שאודיה תישאר פה לעוד הרבה שנים, היא קודם כל צריכה להחליט מה היא רוצה להיות - סלב או זמרת? אין בעיה להיות גם וגם, אבל המוזיקה חייבת להיות הבסיס להכל, אבל אם התשובה היא סלב, אז היא בדרך הנכונה.