זה אולי לא נראה ככה, אבל תעשיית הפופ בארץ נמצאת בגסיסה. החלק הפופי שבה לפחות. זה כבר תקופה שריכוזיות של כותבים ומפיקים גורמים ללהיטי פופ להישמע די אותו הדבר ומובילה לחוסר עניין אצל המאזינים. לא סתם העשירייה הראשונה בהיטליסט - מצעד המוזיקה של ישראל כבר כמה שבועות בלי שינויים דרמטיים ורוב השירים, גם בראייה של השנה האחרונה היו רובם בלדות. 

כן, ברור שהיו להיטים כמו "תיק קטן" "רונדלים" או "יוניקורן", אבל הם יוצאי הדופן מבין רשימה ארוכה יותר של בלדות: "אהבה חולה" של פאר טסי, "אהבה" ו"תראי אהובתי" של אושר כהן, "לאהוב אותך כל יום" של עדן חסון, "האמת" של אודיה, "שלום אהובתי" של אייל גולן. גם "אף פעם לא לבד" של ענבל ביבי שלא נכנס עדיין לעשירייה, אבל כן הכה גלים ברשתות ובשירותי הסטרימינג. האופי הישראלי מכור לחיטוט בפצעים. הישראלים אוהבים ששורטים אותם, שמרגשים אותם עד דמעות. אפשר גם לחבר את זה למצב רוח הכללי במדינה, אולי לאף אחד אין מצב רוח למסיבות.

וכאמור, הריכוזיות בתעשיית הפופ והמיינסטרים מאיימת עלינו יותר מהכל. זה לא אישי כמובן כלפי אף אחד מהיוצרים הגדולים בתעשייה, אלא פשוט לאמנים שרוצים לשכפל את מה ששמעו אצל הקולגות או חוסר ניהול אומנותי. יותר כמו שליפות מהמותן. זה הזמן לשמוע אומץ מצדם של האמנים - ולשם שינוי לא בהבעת עמדה פוליטית, חברתית, או וואטאבר - לא לפחד ללכת לחפש את הדבר הבא במוזיקה. איך הם מביאים את עצמם לידי ביטוי כמה שיותר ולא להיכנס למפעל ולצאת משם עם להיט.  

אז מה בכל זאת קרה השבוע? 

  1. "עזבת ת'בית" של פלד עם נסטיה רוד ו"אינטלקטוערסית" של אודיה ממשיכים להרשים ושומרים על יציבות בעשירייה הראשונה.


  2. דוג'ה קאט מטפסת למקום 16 עם הלהיט Paint The Town Red מתוך האלבום החדש שלה Scarlet. באופן מפתיע ההצלחה של השיר מתבטאת גם ביוטיוב, שלרוב השירים הבינלאומיים מתקשים לבוא לידי בפלטפורמה שמזוהה בעיקר עם מיינסטרים וים תיכוני.

  3. צריך לדבר על התופעה שנקראית ששון איפרם שאולוב. ילד צעיר שהתחיל עם קאברים בטיקטוק וכבר כמה שבועות מצליח להכניס שלושה שירים למצעד: "משהו אמיתי בעיניים" במקום 28, "כשיגמר לכם הקיץ" במקום 34 ו"ביחד איתי" במקום 70.

    שאולוב לא מחזיק מנהלים מקצועיים או אנשי יחסי ציבור, הכל עבודת שטח של טיקטוק ויוטיוב. הוא התחיל עם קאברים לכוכבים הגדולים (שלפעמים אפילו זכו לסתלבט בגלל צורת ההגשה שלו) והיום כבר יש זמרים, חובבנים או מקצועיים, שעושים קאבר לשירים שלו. לא הכל מדויק במוזיקה שלו, אבל מה אפשר להגיד נגד מספרים כאלה?