"זה תמיד שורט אותי מחדש איך 12 אלף מקומות מתמלאים כל כך מהר". כך עדן חסון כתב אתמול למעריצים שלו באינסטגרם, כשהכריז שהוא פותח מופע נוסף בהיכל מנורה. "קיבלתי אלפי הודעות ביומיים האחרונים על שלא הצלחתם להשיג מקומות בהיכל מנורה ועל כמה שבא לכם הופעה גם בסופ"ש".

אבל המשפט הזה של חסון דווקא גרם ללא מעט לתהות איך באמת אמנים היום מוכרים 12 אלף כרטיסים, ובאופן כללי, איך רוב הזמרים היום מכריזים על "סולד אאוט" כל כך מהר, במקום שיכול להכיל כאמור למעלה מ-10 אלף איש. רק בחודש האחרון שלמה ארצי, אייל גולן, אודיה, אושר כהן וליאור נרקיס הכריזו על הופעות במנורה. רק השבוע כהן הכריז, שעתיים אחרי שיצאה ההודעה על פתיחת המכירה, שנגמרו הכרטיסים. "המלחמה על הסולד אאוט גרמה לכולם לשלוף שפנים מהכובעים, כל אחד עושה את זה בדרך אחרת", אומר היום גורם בתעשיית המוזיקה בשיחה עם mako מוזיקה.

מבלי להתייחס לזמרים המדוברים ספציפית, גורם בתעשייה מסביר איך אומנים מסוימים עושים זאת: "הכל מתחיל באיזה סוג של 'מנורה' אתה עושה, יש כמה סוגים: במנורה פרונטלית מופיעים מול כ-7 אלף צופים ויש מנורה עם במת 360, שבמקרה הזה מופיעים מול כ-12 אלף צופים". אותו גורם בתעשיית המוזיקה מסביר שהקהל לא מבין בזה ומבחינתו מנורה זה מנורה ויש זמרים שמנצלים את זה לטובת מיתוג עצמי.

View this post on Instagram

A post shared by עדן חסון | Eden hason (@edennhason)

 
View this post on Instagram

A post shared by אושר כהן (@oshercohen)

הוועדים מקבלים ראשונים

כשהקהל בבית שומע על הכרזה של פתיחת כרטיסים, זה אומר שאלה הכרטיסים הראשונים שנמכרים להופעה. "יש זמרים שמוכרים כרטיסים לוועדים (ועדי עובדים של חברות גדולות במשק, שרוכשות כרטיסים לעובדיה) עוד לפני שהם מכריזים על ההופעה", טוען גורם נוסף בתעשייה ומסביר שזה יכול להגיע "לפעמים למאות כרטיסים ולפעמים אלפים". ואז במקום לפתוח מכירת כרטיסים למופע פרונטלי עם 7 אלף מקומות, פותחים עם 5-4 והקצב יכול להיות מהיר יותר. "אין דרך למכור אלפי כרטיסים בתוך שעתיים שלוש, זה לא עובד ככה", טוען גורם אחר.

גורם בענף ההופעות אומר כי "יש זמרים, שלא אנקוב בשמם, שחילקו למעלה מאלף כרטיסים. בין אם זה הזמנות לחברים ואם זה במסגרת שיתופי פעולה עם תחנות רדיו, אתרים שונים", אבל מוסיף: "זה לא פסול, זה מקובל, אבל זאת דרך להגיע לסולד אאוט יותר מהר". משיחות אנשי תעשייה נוספים עולה כי לאמנים ולמנהלים שלהם יש דרכים נוספות בשביל להשיג את הכרזת הסולד אאוט שתגרוף להם את הלייקים באינסטגרם: פתיחת קופה מראש עם מעט כרטיסים מראש, ואחרי שמגיעים ליעד המצומצם ומכריזים סולד אאוט - מוסיפים עוד מקומות למכירה.

עדיין, יש כמה צדיקים בסדום. גם לרביד פלוטניק יש הופעה במנורה ב-14.1. בסוף דצמבר הוא העלה לפייסבוק את הפוסט הבא: "נותרו 1,504 כרטיסים להיכל מנורה (שבתכלס זה די הרבה, בינינו אין מה למהר)". זו תהיה הפעם השנייה של פלוטניק במנורה, אבל הוא לא מעוניין להלחיץ את המעריצים שלו או לעבוד עליהם שהנה עוד שניה והכרטיסים נגמרים.