נוב פלד הוא לא שם שאמור להגיד לכם משהו, אבל איכשהו, השיר של הזמרת הישראלית (די אנונימית יש לציין), Has Been Around, הופיע במקום שני במצעד ההאזנות היומי של ספוטיפיי ב-17 בדצמבר, עם לא פחות מ-50 אלף האזנות. מתחת ל"פחד אלוהים" של כפיר צפריר ומעל "חרבו דרבו" של נס וסטילה.

בקצרה, למרות שזה לא באמת הנושא, השיר של פלד עוסק בטראומה הקשה מ-7 באוקטובר ובפחד שלה להסתובב בעולם ולחוות שנאה רק כי היא יהודיה. הפזמון כולל את השורות שחוזרות על עצמן: "cause I’m a jew that has been around, And he’s a Jew that has been around, And we just wanna live on our ground".

הנורה האדומה הראשונה הייתה, כאמור, כששיר של זמרת לא מוכרת מצליחה לעקוף אמנים כמו עומר אדם, אייל גולן, אודיה, יסמין מועלם ועוד. הנורה השנייה נדלקה כשלמחרת, השיר ירד לקצב האזנות של 2,000 ביום. שירים לא מתנהגים ככה, במיוחד בישראל. לרוב לשיר חדש של כוכב גדול לוקח משהו כמו שבועיים עד שהוא מצליח להגיע לקצב האזנות של 30-40 אלף ביום. אז כשרואים קפיצה אדירה של האזנות ביום אחד וצניחה מפתיעה למחרת - מגיעים למסקנה שפלד, ככל הנראה, הצליחה להערים על המערכת.

כשפנינו לפלד לתגובה, היא הסבירה: "רכשתי קידום מאתר מחו"ל שמבטיח פרסום ממוקד מדינה בספוטיפיי בצורה רשמית ואמיתית דרך חשבון הספוטיפיי עצמו, ובאמת לאחר מספר ימים ראיתי את ההאזנות עולות, בדקתי ב'ספוטיפיי פור ארטיסטס' ווידאתי שההאזנות באמת הגיעו מישראל ואכן הן הגיעו ברובן מישראל, ‏הכניסה של השיר למצעד הפתיעה גם אותי ‏ועוד יותר הופתעתי לגלות שהשיר הוסר לאחר מכן מספוטיפיי". כשפנתה לספוטיפיי לקבל תשובה, הם הפנו אותה לחברת ההפצה שלה.

אם לשפוט לפי התגובה שלה, יכול להיות שפלד לא הבינה שמדובר במשהו מפוקפק, אבל זה בעיקר אמור להדאיג לגבי אמנים גדולים אחרים. אם אמנית בלי סוללת מנהלים ואנשי מדיה הצליחה - אפילו ליום אחד - להתברג בפסגת המצעד היומי של ספוטיפיי, בכוונת מזיד או שלא, מה מונע מהשאר לעשות את זה, יותר באלגנטיות בשביל שלא יעלו עליהם?

פנינו לצוות הישראלי שמייצג את ספוטיפיי בישראל כבר בתחילת שבוע שעבר לקבלת תגובה. עוד לפני שקיבלנו תגובה - נראה שספוטיפיי נקטו בצעד אקטיבי ביחס לשיר החשוד: Has Been Around נמחק מספוטיפיי. השיר, נכון לעכשיו, עדיין זמין ביוטיוב עם 460 אלף צפיות. מספרי ההאזנות של שאר שיריה של פלד אופסו לחלוטין.

מספוטיפיי נמסר בתגובה: "מניפולציות על הזרמות הן אתגר עבור כל התעשייה, וספוטיפיי עובדים קשה כדי לטפל בנושא הזה. איננו מגיבים על מקרים ספציפיים, אבל כשאנחנו מזהים מניפולציה כזאת - אנחנו נוקטים בפעולות שעשויות לכלול תיקון של ספירת ההאזנות, מניעת תמלוגים ובמקרים מסוימים הסרה של התוכן".