ספטיק פלש (צילום: Season Of Mist)
הישר מיוון. Septic Flesh | צילום: Season Of Mist

ב-22 ליוני תנחת בישראל להופעה אחת להקת המטאל היוונית "Septic Flesh", שתופיע ברידינג 3 בנמל תל אביב. הלהקה מגיעה לארץ לראשונה עם האלבום החדש "The Great Mass", ולקראתה דיברנו עם כריסטוס אנטוניו, מנהיג הלהקה, על מטאל, אמנות, ישראל והתזמורת הסימפונית של פראג.

-חזרתם למעין "סיבוב שני" לאחר ההפסקה שלקחתם בסוף שנות ה-90', והגעתם לקהל גדול יותר.

"מעטות הלהקות שזוכות לסיבוב שני ומעטות עוד יותר הן אלו שהסיבוב השני שלהן הרבה יותר מוצלח. אני לא יודע איך זה קרה אבל אלו העובדות, התחלנו לנגן באתונה בתחילת שנות התשעים כשהמטאל מהסוג שלנו היה באנדרגראונד, היה אז את מה שנקרא 'הסצינה היוונית' עם הסאונד המיוחד של הלהקות מיוון שהיה מזוהה אתנו, הוצאנו את האלבום הראשון 'Mystic Places Of Dawn' בתחילת שנות התשעים, הוא זכה לתגובות מעולות למרות שההפקה היתה דלת תקציב, אני חושב שאנשים התחברו לחזון ולכתיבה שלנו מאד. 'Esoptorn' שיצא ב 1995 כבר הופק טוב יותר והיה אלבום מאד אומנותי, מאז הוצאנו עוד שלושה אלבומים, ב 1997 ב 1999 וב 2000 ואז לקחנו הפסקה, חיפשנו דרך.

"עברנו לא מעט כאנשים וכיוצרים, הדברים האלו השפיעו עלינו, אני ואחי נסענו ללימודים בלונדון למשך שלוש שנים, חתכנו לאקדמיה, למדנו אמנות מודרנית, פיסול, עיצוב, דברים כאלו, די היינו מחוץ לתעשיית המוזיקה בשנים ההם, מאז שהלהקה חזרה לפעילות זה מרגיש מדהים, לא חלמנו שזה יתפח לממדים כאלו".

Septic Flesh - When All Is None

-איך החוויה הזו של לימודים בלונדון השפיעה עליכם ואיזה אפקט היה לה על הלהקה?
"אפקט מאוד משמעותי וחזק, ראשית החומר שלנו שהיה מראש מאד אומנותי, מלודרמטי ונשען על מוזיקה קלאסית הפך להרבה יותר כזה, הקצנו את האלמנט הזה, את כל מה שלמדנו מבחינת עיצוב וראייה אומנותית הכנסנו ללהקה. הצד הויזואלי והקונספט החזותי מאוד חשובים לנו וניתן לראות את זה באופן מאוד בולט מאז שחזרנו לפעילות. לקחנו שליטה מוחלטת על ההרכב - בלוק, במוזיקה, בעיצוב, בהכל למעשה, אפילו את רוב ההופעות אנחנו סוגרים לבד בלי אנשי קשר באמצע.

"אני מרגיש שאני אדם משכיל יותר, רחב אופקים יותר, יודע יותר וכל זה נכנס באופן טבעי לתוך המוזיקה, אנחנו לא בנינו את הלהקה על מנת לעשות כסף או כדי להשיג גרופיז, בנינו אותה מהרגע הראשון כדי להגשים את השאיפות האומנותיות שלנו, אני מרגיש שכל מה שלמדנו רק עזר פיתח וגרם לנו להשמע ולהראות כמו שאנחנו נשמעים ונראים כיום, מה שהיה בשנות התשעים נעשה עם המון קסם ואהבה, אבל היה מאד קשה להגיע לתוצאות שאנחנו מגיעים אליהן כיום, יכלנו רק לחלום על הישגים כאלו אז".

ספטיק פלש (צילום: Season Of Mist)
"נסענו ללימודים בלונדון למשך שלוש שנים, חתכנו לאקדמיה, למדנו אמנות מודרנית, פיסול, עיצוב" | צילום: Season Of Mist

וכשהחלטתם לחזור, זה היה במודע או התגלגל לכך?
"במודע, הוצאנו את האלבום "Sumerian Daemons", שהצליח לא רע בסוף שנות האלפיים ואז ישבנו ואמרנו אוקיי, בואו נעשה את זה מחדש, בואו נשקיע הכל בלהקה הזו וניתן את הכל כדי שזה יקרה, ונכנסנו להקליט את "Communion" וחתמנו חוזה עם חברת תקליטים חדשה וחזקה בתחום, 'Season Of Mist'. ומכאן דברים התחילו להתגלגל באופן מאד מהיר, מהרגע ש-'Communion' יצא זה היה כמו מחול שדים במובן הטוב של המילה, אני ממש לא לוקח את זה כמובן מאליו, לא חלמנו שהתגובות יהיו כאלו".

-"Communion" באמת היה הצלחה ענקית אצל המון אנשים שמעולם לא שמעו עליכם בעבר, הופתעת?
"כן, והלהקה ממש נולדה מחדש, אני לא אגזים אם אומר ש-90 אחוזים מהקהל שלנו בשני האלבומים האחרונים קיבל אותנו כלהקה חדשה לחלוטין ולא הכיר את חמשת האלבומים הראשונים. אחר כך כשהם התעמקו בהרכב הם התחילו לחפור ולגלות מה עשינו בעבר, אבל אני יודע בפירוש שזה בא אחר כך, הדוגמא היחידה שאני יכול לראות בתעשיית המוזיקה שהיא דומה היא 'Pantera' שעבור חלק נרחב מאד מהקהל 'Cowboys From Hell' היה האלבום ה'ראשון' שלהם, ולא משנה שהיו להם ארבעה אלבומים בשנות ה-80'. אצלנו זה דומה, ומפתיע בלי ספק, לראות ילדים בני 17 שכשהאלבום הראשון שלנו יצא הם עוד לא נולדו באים להופעות שלנו ומתחברים לשני האלבומים האחרונים, זה ממלא אותי בסיפוק היות וזה אומר שאנחנו מאד רלוונטים כיום, ידענו שיש לנו אלבום טוב ביד והיינו מאושרים מהתוצאה אבל לא שיערנו שזה "יתפוצץ" ככה, ממש לא.

Annubis


-איך המטאל השתנה לדעתך מאז להיום?
"הצד החיובי הוא שהכל הרבה יותר מקצועי, וניתן להקליט אלבומים שנשמעים מצויין בתקציב יחסית שפוי ואפילו בבית אם יש ציוד מתאים. קל מאוד להוציא את המוזיקה שלך החוצה לידיעת אנשים. ב-1992 היה מאד קשה לפרוץ, היום הרשת מאפשרת נגישות שהיא מקלה על הלהקות מצד שני שני המינוסים העיקריים הם שבהרבה מקרים הנשמה נעלמה והכל מאוד מכני וכמובן נושא ההורדות הבלתי חוקיות שמאד פוגע בכל הלהקות".

-"The Great Mass" זו ההפקה הכי גדולה ומרשימה שלכם, היה תקציב גדול והרבה תמיכה מצד חברת התקליטים, הוצאתם את האלבום בארבעה פורמטים.
"בגלל המכירות הטובות של 'Communion' קיבלנו תקציב גדול להקלטות מחברת התקליטים שמאוד האמינה בנו ורצתה לדחוף את הכל קדימה. בילינו חודשים ארוכים באולפן עד שהשגנו בדיוק את מה שרצינו, הוספנו לאלבום תזמורים והשתתפות פעילה של התזמורת הסימפונית של פראג, יותר מ- 150 נגנים השתתפו באלבום הזה, אני חושב שחברת התקליטים שילמה כמה עשרות אלפי יורו רק על התזמורת של פראג, מאד האמינו בנו, המחשבה היתה להוציא את האלבום הכי טוב שאנחנו יכולים, כזה שייקח לשיא את איך שתמיד ראינו את Septic Flesh.

"הוא יצא בארבעה פורמטים כי הצד הויזואלי מאד חשוב לנו, האלבום יצא בדיסק, בתקליט, במארז מיוחד במהדורה מוגבלת ובספר מפואר ויוקרתי שכולל עשרות עמודים שעוצבו על ידינו, אני חושב שזה יפה וכל אחד יכול לבחור את הפורמט שהכי מתאים לו והכי מוצא חן בעיניו"

PYRAMID GOD


-איך היתה העבודה עם התזמורת הסימפונית של פראג?
"מדהים, כפי שאמרתי יותר מ- 150 נגנים השתתפו באלבום הזה, 8 נגני קרן יער, 4 נגני חצוצרה, 4 נגני טרומבון, שני נגני טובה. האורקסטרה היא החבר החמישי בלהקה לדעתי, התוצאה מאד מיוחדת. נכון שכבר באלבומים הראשונים שלנו היה לנו את הקטע הסימפוני הבומבסטי ואת הנגיעות החזקות של מוזיקת בארוק ומוסיקה קלאסית, אבל בגלל תקציב זה נעשה על ידי סינתיסייזרים ולא על ידי כלים חיים, באלבום האחרון הכל חי, הסרטנו את כל תהליך העבודה עם התזמורת כדי שהמעריצים שלנו יוכלו לחוות מה הלך שם, מעבר להכל הם היו אנשים מאד נחמדים ומשתפי פעולה.

העבודה עם התזמורת של פראג


-למה דווקא עכשיו אתם מגיעים אלינו?
"אנחנו בקשר עם אנשים מישראל מתחילת שנות התשעים, תמיד זה היה באוויר, אבל כשזה כבר הפך פרקטי בסביבות 1999 היינו לפני הפסקת פעילות. בשנתיים האחרונות הדיבור על ההופעה בישראל הפך אינטנסיבי מאד וניסינו למצוא את התאריך המתאים ביותר, עכשיו סוף סוף אנחנו באים לישראל ואני בטוח שזה יהיה נהדר, אנחנו מאד מצפים להופעה הזו"

-ומה צפוי לנו בהופעה ברידינג 3 בתל אביב?

"הופעה תיאטרלית של מטאל אפל ומיוחד. המון חומר שמתבסס על האלבומים "The Great Mass" ו-" Communion", כמעט את כל השירים מהאלבומים האלו, קצת מ-" Sumerian Daemons" ואפילו אפילו כמה הפתעות מהחומר הישן שלנו משנות התשעים, שאנחנו מעט מאוד מנגנים אבל אנחנו חייבים לנגן אותו בישראל, חייבים את זה למי שהלך אתנו מתחילת הדרך ועד היום"

PERSEPOLIS בהופעה


-היו אליכם פניות לא להגיע לארץ או להחרים את ישראל תרבותית? איך אתם מתייחסים לתופעה הזו?

"איזו תופעה? למה שיגידו לנו לא לנגן בישראל? אף אחד לא יגיד לנו איפה לנגן ואיפה לא, אנחנו לא להקה פוליטית וזה לא מעניין אותנו ובטח שאף אחד לא יכתיב לנו מה לעשות עם הלהקה שלנו".

>> הצטרפו ל"מיליציית המטאל" בפייסבוק