שבוע לפני האירוויזיון - אזהרת מסע למאלמו: המל"ל (המטה לביטחון לאומי) החמיר את אזהרת המסע לעיר השוודית בה יתקיים אירוויזיון 2024, מתוך חשש שגורמי טרור ינסו לפגוע בישראלים שיגיעו לצפות בתחרות. על פי הנאמר בהודעה, "בחודשים האחרונים התגברו קריאות של גורמי ג'האד עולמי ואסלאם רדיקלי לבצע פיגועים כנגד יעדים מערביים, כולל איומים ממוקדים כנגד ישראלים ויהודים בעולם".

בהתאם לכך, מסבירים, עולה החשש כי גורמי טרור ינצלו את המחאות והאווירה האנטי ישראלית על מנת לממש פגיעה בישראלים שיגיעו לאירוויזיון. בהתאם לכך עלתה אזהרת המסע למאלמו מרמה 2 (איום מזדמן) לרמה 3 (איום בינוני). "לישראלים המתעתדים להגיע לעיר לשקול את חיוניות הנסיעה", נכתב בהודעה מהמל"ל.

דגלים מאלמו שוודיה הפגנה פלסטינית (צילום: JOHAN NILSSON , getty images)
הפגנות פרו-פלסטיניות במאלמו | צילום: JOHAN NILSSON , getty images

בנוסף, פיקוד העורף מסר כי הנחיות התנהגות בעת מצב חירום מטעם המל"ל יופצו במאלמו באמצעות האפליקציה שלהם. "השימוש ביישומון יאפשר קבלת הודעות בזמן אמת מטעם המטה לבטחון לאומי בעיר מאלמו שבשוודיה בלבד", נכתב בהודעה שפרסם פיקוד העורף.

כזכור, המחאה האנטי-ישראלית במאלמו התחילה עוד בחודש מרץ, כאשר אלמונים ריססו גרפיטי וצבע דמוי-דם במתחמי אירוויזיון בעיר. צפויות מחאות נרחבות בעיר באישור עיריית מאלמו - בדיווח באתר האינטרנט של "רדיו שוודיה" נאמר לפני כחודש וחצי כי בני אדם רבים כבר פנו למשטרה כדי לקבל אישור להפגין מחוץ למתחם האירוויזיון בעיר השוודית נגד ישראל והשתתפותה בתחרות.

כפי שנחשף ב-mako, עדן גולן ואנשיה נפגשו עם אנשי שב"כ כהכנה לטיסה למאלמו. בנוסף, אתמול (רביעי) התראיין ראש המשלחת הישראלית, יואב צפיר, וסיפר: "אם יעשו לנו פרובוקציה, אנחנו המבוגרים האחראיים. נמשיך הלאה, לא ניכנס לעימותים... אנחנו נערכים לכל תסריט, לא יוצאים מהמלון יותר מדי".

הפגנה פרו פלסטינית במאלמו ושריפת דגל ישראל
שריפת דגל ישראל בהפגנה במאלמו

בראיון לחדשות הבוקר סיפר יאיר אלסנר, ישראלי שחי במאלמו, על האווירה בעיר השוודית: "יש בעיר אזורים שלא הייתי מסתובב בהם עם סממנים יהודיים. יש מודעות לסביבה הזאת. התמונה מורכבת, אבל רמאללה זה לא. אם אנחנו, היהודים והישראלים פה במאלמו, היינו עושים עצרת תמיכה לישראל באמצע רמאללה - זה לא היה עובד, אבל במאלמו זה כן עובד. אנחנו לא חיים במצב שזורקים עלינו אבנים דרך החלונות, לא מרגישים איזשהו איום ביום-יום".