במאי הקרוב יגיע האירוויזיון בפעם השביעית לשוודיה (ובפעם השלישית למאלמו), ודבר אחד בטוח - הולך להיות לא קל. עם גל מחאה נגד ישראל עקב המלחמה בעזה, ומגוון מדינות שהביעו מורת רוח מהשתתפות ישראלית באירוויזיון, אין ספק שמחכה לעדן גולן משימה לא קלה. אבל במקום לפחד - כדאי לעשות סדר. לפניכם כל השירים וכל התחזיות שלנו לתחרות האירוויזיון הקרובה. אז עדן גולן היקרה, בואי תכירי את המתמודדים מולך לזכייה באירוויזיון 2024.

חצי גמר ראשון: יום שלישי, 7 במאי

אוקראינה: אליונה אליונה וג'רי היל - Teresa & Maria

אוקראינה מסתמנת כמדינה המצטיינת של התחרות. מאז הצטרפה למשפחת האירוויזיון, היא היחידה שמחזיקה במאה אחוז העפלות לגמר. השנה יש לנו דואט של שתי זמרות מצוינות עם שיר נהדר באוקראינית והפקה מוזיקלית לפנים. המדינה עדיין נהנית מקולות הסימפתיה בעקבות המלחמה עם רוסיה, ואין ספק שהשיר יככב במקום גבוה בטבלה. מה שימנע זכייה רביעית עבור אוקראינה הוא דווקא חוסר הכימיה בין ג'רי לאליונה. כל אחת מהן אדירה וסוחפת, אבל ביחד - משהו פשוט לא עובד שם עד הסוף. התחזית שלנו: מקום 5-8.

 

קפריסין: סיליה קספיס - Liar

מאז ההצלחה של אלני פוריירה עם Fuego, האי השכן מנסה בעקביות את הפופ הזול עם הפרזנטורית לשמפו בתקווה שבסוף זה ישתלם שוב. הם עוד לא מבינים שבשביל לנצח צריך משהו חדש שעוד לא ראינו ולא חיקוי של חיקוי של חיקוי. בשביל שהשיר הזה יראה גמר צריך באמת להיות משהו יוצא דופן על הבמה. בינתיים, התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

פולין: לונה - The Tower

עד שמבינים מה מוזר בפנים לונה (אין לה גבות) כבר מפספסים את רוב השיר, שגם ככה נורא גנרי ומשעמם. הצבעות רבות לא יהיו לה. התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

סרביה: טייה דורה - Ramonda

בלדה משמימה שבעיקר גורמת לך לפהק. דווקא כאן השימוש בשפת המקור בעוכרי השיר. בלדה כזו, כדי שתרגש את הצופה - צריכה להיות בשפה מובנת, או לכל הפחות עם מוטיבים בלקניים שנורא חסרים כאן. גם כאן, התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

 

ליטא: סילבסטר בלט - Luktelk

המדינה הבלטית הפחות מוצלחת דווקא מביאה ציונים טובים בשנים האחרונות. סילבסטר הוא פרפורמר אדיר שאוכל את הבמה והמצלמה. נכון שהסגנון vut פופ רוסי מיושן אבל משום מה שה לא מרגיש כמו שיר מהתקופה ההיא אלא רטרו שמצדיע לשירים של אז. תשמעו, זה עובד. התחזית שלנו: מקום 9-12.

קרואטיה: בייבי לזניה - Rim Tim Tagi Dim

השיר הזה נמצא כרגע במקום הראשון בסוכנויות ההימורים. מאוד ברור שזה הומאז' לקארייה עם הצ'ה צ'ה צ'ה משנה שעברה. כן, זה מוצלח, זה מדליק ואי אפשר שלא להתחיל לשיר איתו ביחד בקולי קולות אבל אני לא רואה שום סיכוי שזה ינצח. התחזית שלנו: מקום 5-8.

 

אירלנד: במבי ט'אג - Doomsday Blue

וואו שזה קריפי. מאגיה שחורה זה לא משהו שראינו באירוויזיון. וודנסדיי אדמס האירית תצליח, אולי, להחזיר את מעצמת האירוויזיון הזו חזרה לגמר. זה שונה וייחודי ובהחלט בעל מקום ראוי שם. התחזית שלנו: מקום 13-16.

 

סלובניה: רייבן - Veronika

רייבן מנסה כבר הרבה שנים להגיע לאירוויזיון, וזה תמיד היה כמעט. השיר סוחף, אבל שוב חיקוי של כל כך הרבה דברים שכבר ראינו על הבמה הזו. אמנם יש פה גמר אבל תחתית הטבלה מחכה לך. התחזית שלנו: מקום 21-25.

 

איסלנד: הרה ביורק - Scared of Heights

הרה היא דיוות אירוויזיון אהובה וזו תהיה הפעם הרביעית שהיא עולה על הבמה הזו. כואב להגיד שהשיר הזה פשוט חלש ונשמע כמו גיבוב שאריות שלא הצליחו להיכנס לקדם אירוויזיון בשוודיה. האמת, לא היה חכם מצידם לתת לה לנצח את בשאר מוראד שפשוט היה יותר טוב ממנה בכל מובן אפשרי אבל איזה כיף שהוא הפסיד. התחזית שלנו: לא עולה לגמר (בפעם השנייה ברצף).

פינלנד: Windows95man - No Rules

שנה שעברה פינלנד הצליחה בענק עם צ'ה צ'ה צ'ה, אבל הפעם מדובר פה בהטרלה קשה מדי אפילו לאירוויזיון. לא יודע מה יותר גרוע, לא ללבוש מכנסיים כשאתה נראה ככה או להחזיק מיקרופון כשאתה נשמע ככה. יאללה, גם ככה התלבטתם להגיע לאירוויזיון כשישראל בפנים, תהיו רגועים. לא תגיעו לגמר לפגוש אותנו. יאללה ביי. התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

פורטוגל: יולנדה - Grito

בכל פעם שפורטוגל מביאה את הבלדות הפורטוגזיות בסגנון הפאדו, קסם מתרחש על הבמה. יולנדה זמרת מצוינת ומרגשת, שגם מבלי להבין את השפה מצליחה לגרום לך להתחבר לזה. גמר רביעי ברציפות לפורטוגל מובטח. התחזית שלנו: מקום 17-20.

לוקסמבורג: טלי - Fighter

31 שנים לא ראינו את המדינה הזו באירוויזיון, ואיזה קאמבק, ועוד משלנו! טלי, ישראלית במקור, מביאה ניחוח של נועה קירל לבמה גם בסגנון השיר וגם בהופעה. ציפורים לחשו לנו שלאירוויזיון הנאמבר יהיה בבימויו של גרמן נבוב האוקראיני, שכבר ביים כמה שירים אוקראינים בעבר. יהיה פיצוץ. ובלי קשר, אפשר תמיד להישאר בטוחים שטלי תהיה נחמדה ותומכת בעדן. התחזית שלנו: מקום 9-12.

 

אוסטרליה: Electric Fields - One Milkali

כן זו קלישאה, עוד שיר שמדבר על כמה כולנו שווים אבל איזה כיף שמגיעה לאירוויזיון שפה חדשה. לראשונה נשמע מילים בינקוניטיאטיארה. לא המצאנו - מדובר בדיאלקט של האבורג'ינים של אוסטרליה. וחוץ מהשפה המסקרנת, גם השיר עצמו מצוין. התחזית שלנו: מקום 9-12.

אזרבייג'אן: פאהרי עם אילקין דובלטוב - Özünlə Apar

האזרים החליטו להחזיק את כולם במתח ולהיות האחרונים שחושפים את השיר שלהם בתקווה שהציפיה תעזור להם בלוח הניקוד בשוודיה. בשורה תחתונה מדובר בשיר פופ עם נגיעות ערביות אוריינטליות שזה תמיד מהמם וייחודי לשנה זו. הייחוד ייתן להם את המענה, ואזרבייג'אן תעלה לגמר. התחזית שלנו: מקום 17-20

 

מולדובה: נטליה בארבו - In The Middle

גם נטליה היא זמרת חוזרת. היא ייצגה את מולדובה בשנת 2007 והצליחה ברגע האחרון להיכנס לטופ 10. המוטיב הצועני נותן פוש טוב לשיר והקטע עם הכינורות הורס. את ההישג הקודם היא לא תצליח לשחזר אבל בהחלט יש פה גמר. התחזית שלנו: מקום 17-20. 

 

סיכום חצי הגמר הראשון: יעלו לגמר אוקראינה, ליטא, קרואטיה, אירלנד, סלובניה, פורטוגל, לוקסמבורג, אוסטרליה, אזרבייג'אן ומולדובה.

חצי גמר שני: יום חמישי, 9 במאי

אוסטריה: קאלין - We Will Rave

שיר דאנס-פופ שנשמע כאילו לקוח מסוף שנות התשעים. הקליפ מלא בגברברים חסונים שנלחמים על תשומת הלב של קאלין ואני מתאר לעצמי שיתורגם למופע הבימתי במאלמו. לא משהו שלא ראינו בעבר באירוויזיון וגם לא משהו שאי פעם הצליח באמת. מהר הביתה לוינה. התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

 

מלטה: שרה בוניקי - Loop

האי הים תיכוני מביא השנה שיר פופ בניחוח לטיני. זה בערך כמו לאכול סטייק במסעדת דגים. שרה מנסה לחקות את שאנל, שהביאה את ספרד למקום השלישי לפני שנתיים, אבל השיר לא טוב ובהופעה חיה שרה לא מצליחה לשמור על הקול יציב תוך כדי הריקוד. בשביל להשאיר את אלמנט ההפתעה ולא לגרום לאוזניים שלכם לדמם, אנחנו מביאים לכם את הקליפ. גמר האירוויזיון יהיה שוב נטול מלטה. התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

 

שווייץ: נמו - The Code

בואו נדבר על ייצוג להט"בי. זוכה הומו - היה. זוכה לסבית - הייתה. זוכה טרנסית - הייתה. זוכה דראגיסטית - גם הייתה. הפעם הגיע התור של הא-בינארי. השיר מספר על הדרך שנמו עברו בתור מישהו.י שאינם מגדירים את מינם. על פניו עוד סיפור מרגש וקלישאתי על קבלה עצמית והיחס מהסביבה. מצד שני, נמו הם זמר.ת מצוין.ת והשיר פשוט עשוי טוב. עם הופעה בימתית טובה לנמו בהחלט יש סיכוי בראש הטבלה בגמר. התחזית שלנו: מקום 1-4.

יוון: מרינה סאטי - Zari

מצד אחד איזה כיף לחזור למקורות ולשמוע את השפה היוונית - אבל השיר הזה הוא פשוט בלגן אחד גדול. לא ברור איך זה יהיה על הבמה. מה שאני יכול להגיד הוא שהשנה לא נשמע את קפריסין מעניקה 12 נקודות ליוון בגמר, מהסיבה שיוון פשוט לא תהיה שם. התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

 

צ'כיה: אייקו - Pedestal

אני מת על רוק נשי כשעושים אותו כמו שצריך. אייקו, רוקיסטית את לא, ולא משנה כמה שחור תלבשי וכמה חזק תצרחי. פשוט לא מבין למה. את גומרת את השיר עם כאב גרון ואנחנו עם כאב ראש ויש לנו עוד שירים שצריכים לקבל תשומת לב. לא יפה. מתמודד חזק על תואר השיר הגרוע ביותר בתולדות התחרות. התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

 

אלבניה: בסה - TiTAN

הזמרות של אלבניה תמיד מגיעות עם קול מאוד גדול. יש דמיון שאי אפשר להתכחש לו לשיר של עדן שלנו, אבל בדרך הוא מתפתח למשהו אחר לגמרי, אז אין לנו מה לדאוג. שיר טוב - בסה לא תהיה בבאסה ותעלה לגמר, אבל לא לראש הטבלה. התחזית שלנו: מקום 21-25.

 

דנמרק: סאבה - Sand

מדינה ששולחת כל שנה את אותו פופ גנרי בביצוע אחר, וזה כבר מתיש. איכשהו לפעמים הם מצליחים לעלות לגמר, אבל זה תמיד תלוי בכמה גרועים האחרים. יש מצב שבערב חלש כזה גם הפעם זה יקרה, אבל בתחתית הטבלה. התחזית שלנו: מקום 21-25.

ארמניה: לדווינה - Jako

זה אירוויזיון כמו שאירוויזיון צריך להיות. ארמניה מביאה את ההווי התרבותי המקומי בהצלחה רבה. אתניות במיטבה שתגרום לכם לקום מהספה ולרקוד וכמובן להצביע. אמנם אני לא מאמין שארמניה תשבור את השיא שלה, אבל בהחלט תמוקם גבוה למעלה בגמר. כיף של שיר. התחזית שלנו: מקום 5-8.

ישראל: עדן גולן - Hurricane

קשה מאוד לשפוט את השיר הזה אובייקטיבית, מה גם שזה לא שיר - זו יצירה, ועוד אחת שמבוצעת על ידי זמרת מטורפת. מתמודד על הנאמבר הטוב ביותר שישראל אי פעם שלחה לתחרות. בטוח שהסיפור של השיר עם כל מה שעברנו בארץ בחודשים האחרונים מערפלים את החושים שלנו ומונעים מאיתנו לדרג אותו באמת בתוך התחרות הזו, אבל המעקב אחרי התגובות ברשתות מראות לנו שמדובר כאן באמת במשהו יוצא דופן. המזל שלנו שאין אפשרות להצביע לשיר שאתה לא אוהב, אז יאללה פאק איט, נלך עד הסוף ונהמר על זכייה פוטנציאלית. התחזית שלנו: מקום 1-4.

 

אסטוניה: 5Miinust & Puuluup - (Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi

נקודת הזכות היחידה בשיר הזה, אם אפשר לקרוא לזה ככה, היא שהוא מושר באסטונית ואירוויזיון אמיתי זה כשכל מדינה שולחת שיר בשפת המקור. אבל פה גם המקור וגם הכנף לא משהו, הרבה רעש שלא מוביל לכלום בניסיון להיות מגניבים. לא נורא אסטוניה, שנה הבאה יש עוד אירוויזיון. התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

גיאורגיה: נוצה בוזלדזה - Firefighter

הופעה שהיא שילוב של אלני פוריירה ונועה קירל בשיר פופ עדכני, שסוף סוף אחרי שמונה שנות בצורת תחזיר את גאורגיה לגמר. זה עדיין לא לגמרי טוב להיות בצד השמאלי של הטבלה, אבל זו התקדמות. גיאורגיה לקחה את עצמה בידיים. התחזית שלנו: מקום 17-20.

הולנד: יוסט קליין - Europapa

וואללה זה מגניב. עם כריות כתפיים שלא היו מביישות את קריסטל קרינגטון, יוסט יעיף את הגג של הארנה במאלמו עם האורו-פאפא שלו. משהו בסגנון שושה למבוגרים, אפילו השימוש המרובה בשפות לא מצליח לעצבן כפי שמצופה. זה יצליח. התחזית שלנו: מקום 5-8.

 

נורווגיה: גוטה - Ulveham

אם נתעלם רגע מהשנאה של הלהקה הזו לישראל, והעובדה שהם לא עמדו במילה שלהם ערב זכייתם בקדם המקומי בו הודיעו שאם ישראל משתתפת הם יוותרו על הזכייה שלהם במידה וינצחו בקדם - מדובר פה ברוק נורדי משובח, ועוד בנורווגית. זו תהיה שערורייה אם יקבלו ניקוד מישראל אבל בהחלט שיר שיבלוט בצד השמאלי של הטבלה. התחזית שלנו: מקום 13-16.

לטביה: דונס - Hollow

השיר הזה פשוט יפה. בשנה חסרת בלדות, הוא בטוח יבלוט. יש פה ניחוח של אירוסמית', ואם זה לא יעלה לגמר זה פשוט חוסר צדק משווע. דונס מצליח להעביר את הכאב שלו לצופה ומרגש מאוד. הגרסא הגברית לעדן גולן. התחזית שלנו: מקום 13-16.

סן מרינו: מגארה - 11:11

יש הופעה ביזארית ויש הופעה ביזארית מידי. לא ברור בדיוק מה היא רוצה, אבל סן מרינו ממשיכה בכשלונות שלה ופשוט לא לומדת מאחותה הגדולה איטליה. השיר הזה זועק הפסקת שירותים. התחזית שלנו: לא עולה לגמר.

בלגיה: מוסטי - Before The Party's Over

ככה עושים את זה. שיר טוב, זמר טוב, פופ אפל ששואב אותך פנימה שיביא את בלגיה לגמר הרביעי ברציפות ויש מצב שישחזר את ההצלחות של סוף העשור הקודם. כל הכבוד. יש מצב לבריסל 2025. התחזית שלנו: מקום 1-4.

 

סיכום חצי הגמר השני: יעלו לגמר - שווייץ, אלבניה, דנמרק, ארמניה, ישראל, גאורגיה, הולנד, נורווגיה, לטביה, בלגיה. 

גמר: מוצאי שבת, 11 במאי 

שוודיה: מרקוס ומרטינוס - Unforgettable

זאת הפעם העשירית שתאומים זהים מגיעים לאירוויזיון. זה התחיל באליס ואלן קסלר שייצגו את גרמניה ב-1959 וגם בשנה שעברה ראינו את טוראל וטוראן מאזרבייג'אן. זה אף פעם לא הצליח ולא יצליח גם השנה. מה שבטוח שיש כאן 12 נקודות מנורווגיה כי הם נורווגים וזו בעצם הפעם הראשונה שלמדינה המארחת אין נציג מקומי. התחזית שלנו: מקום 9-12.

בריטניה: אולי אלכסנדר - Dizzy

חוץ מפוקס אחד לפני שנתיים מעצמת הפופ הזו לא מצליחה באירוויזיון כבר שני עשורים. השנה מביאה את האקטיביסט ממובילי התנועה "קווירים למען פלסטין" שזה בדיוק כמו "תרנגולים למען KFC" עם שיר פופ דיסקו שכבר בבר מצווה שלי היה מיושן. התחזית שלנו: מקום 26.

גרמניה: אייזק - Always On The Run

ווקלית מדובר באחד הזמרים הטובים של השנה והשיר לא באמת כזה רע, אבל לא סתם יש "Vision" ב"אירוויזיון". לאייזק חסרה כריזמה בימתית שתכבוש את הצופה. אולי עם זמרי ליווי אפשר לשפר את זה. בינתיים זה לא יטפס בטבלה. התחזית שלנו: מקום 21-25.

ספרד: נבולוסה - ZORRA

הפירוש של "זורה" זה שועלה, אבל בספרדית יש לה גם קונטציה וולגרית שקיבלה הרבה ביקורת על החפצת נשים. בכל מקרה, לא משנה מה הכוונה - הזיופים פשוט לא מפסיקים פה ותחתית הטבלה שוב מחכה לספרד. התחזית שלנו: מקום 21-25.

צרפת: סלימאן - Mon Amour

השאנסון הצרפתי הטוב והמוכר חוזר אלינו. סלימאן מצליח להפיח חיים ומחזיר את המסורת לרפובליקה ולימי הזוהר של צרפת בתחרות. אין מה לעשות, כשאתם נאמנים לתרבות שלכם אתם תקבלו נקודות. התחזית שלנו: מקום 14-16.

איטליה: אנג'לינה מנגו - La Noia

האיטלקים פשוט יודעים לעשות מוזיקה, ומאז הקאמבק שלהם לאירוויזיון ב-2011 הם היו מחוץ לטופ 10 רק פעמיים. הם זכו מאז לניצחון אחד, פעמיים מקום שני וכל זה רק באיטלקית - בלי להתייפייף. התחזית שלנו: מקום 1-4.

זהו - אלו כל השירים שנשמע היישר ממאלמו, שוודיה באירוויזיון 2024. נחזיק אצבעות ונאחל לעדן גולן את הטוב ביותר!