1. טירוף הדספסיטו כובש את העולם

נראה שלאן שלא תפנו את האוזניים שלכם בתקופה האחרונה, דספסיטו יחכה לכם שם. כן כן, להיט המפלצת של לואיס פונסי ודדי יאנקי ממשיך לשבור שיאים, ובכל יום שעובר ההיסטריה סביב הלהיט הלטיני הכי גדול של השנים האחרונות רק הולכת וגדלה. זה התחיל דספסיטו ("באיטיות") בתוך תחומי לטינו-אמריקה, וכבר אז היה אפשר להבין שמדובר בשיר שתוך כמה שבועות הולך לכבוש את העולם כולו. משם זה המשיך לארה"ב, קפץ לאירופה, ומשם, כמובן, הגיע גם אלינו לישראל עם אינספור השמעות בכל תחנות הרדיו (כולל פלייליסט גלגלצ), ואפילו הופעת אורח מפתיעה ב"ארץ נהדרת".

אז הנה קצת נתונים על השיר המופלא הזה, כאלה שיסבירו הרבה יותר טוב ממני עד כמה מדובר במפלצת: נכון לכתיבת שורות אלה סופר השיר למעלה ממיליארד ו-300 אלף צפיות לקליפ הרשמי ביוטיוב. איך מגיעים לנתון פסיכי שכזה? ובכן, עם יותר מ-14 מיליון צפיות ביממה (כך על פי הספירה הרשמית של יוטיוב). נוסף על כך, בדיוק כמו מסי ורונאלדו, בכל שבוע שעובר השיר הזה שובר שיאים חדשים, ונכון לכרגע הוא הקליפ שנצפה הכי הרבה פעמים ביום אחד אי פעם.

עובדה נוספת, ומעניינת לא פחות היא שדספסיטו הוא השיר דובר הספרדית הראשון מאז מקרנה (שיצא ב-1996 כן?) שנכנס לעשרת המקומות הראשונים במצעד ה-THE HOT 100 של מגזין בילבורד. בקיצור אל תתפלאו אם בשבוע הבא נעדכן כאן על עוד שיא שנשבר בזכות הקצב הממכר בטירוף, הפזמון הקליט, ומילה אחת שכבר הפכה לשם קוד לידיים באוויר.

14 consecutive weeks #1 on Latin Chart and #3 on Hot 100! Such a beautiful sight! Thank you guys for the support ���� Dímelo @daddyyankee ��������

A post shared by Luis Fonsi (@luisfonsi) on


כאמור, מי שאחראים על הלהיט הזה הם לואיס פונסי, הפורטו ריקני בן ה-39, שהיה מוכר עד היום בעיקר בתוך תחומי היבשת בה נולד. יחד איתו מככב בקליפ האחד והיחיד, דדי יאנקי, מי שכבר סוחב במזוודה המוזיקלית שלו לא מעט להיטים חובקי עולם, ובעוד פחות מחודשיים יגיע אלינו לישראל כדי לבצע את דספסיטו על הבמה של אמפיפארק ראשון לציון. מתרגשים? גם אנחנו, אבל מתברר שקצת לפני שפונסי פנה ליאנקי כדי לבצע את הדואט, היה זה ניקי ג'אם שקיבל הצעה להגיע ולבצע את השיר עם פונסי אבל בסוף הכל השתבש. למה? והאם הוא מתחרט? רשות הדיבור לג'אם: "בערך באותו הזמן שבו לואיס פנה אליי עבדתי על שיר חדש ולא יכולתי להוציא את שני השירים יחד", סיפר ג'אם. "בשביל להרגיש חרטה אתה צריך לסרב כי לא אהבת או באופן כללי לא לרצות לעשות את השיר, ולא כך היה במקרה שלי, כך שאני לא מתחרט. הקלטנו גרסה אחת משותפת שנגנזה לבסוף, אבל מי יודע, אולי במקום דספסיטו אני אוציא בהמשך את סואבסיטו". סיכם בצחוק ג'אם בראיון לטלוויזיה המקסיקנית.

אבל כאן לא נגמר הרומן הבלתי מושג בין ניקי לדספסיטו. כידוע, מיד אחרי שהשיר החל לכבוש את ארה"ב, היה זה ג'סטין ביבר שמיהר להוציא את הרמיקס שלו יחד עם יאנקי ופונסי. על הביקורות הקשות שקיבל הרמיקס הבינוני כבר כתבנו כאן שבוע שעבר, אבל מתברר שהרוחות לא נרגעו מאז, ומי שלקחו את הביקורת על השיר צעד אחד קדימה הם ניקי ג'אם וג'יי באלווין. השניים התראיינו לאחרונה רגע לפני טקס פרסי הבילבורד ופשוט התבדחו על האופן בו בחר ביבר לבצע את השיר. כמובן שמיד לאחר מכן הם הודו שהם מאוד אוהבים את ג'סטין (באלווין גם הוציא איתו את הרמיקס הלטיני ל-Sorry), אבל אתם יודעים איך אומרים - בכל צחוק יש הרבה צחוקים. ככה זה נשמע.

אגב, כדי להבין עד כמה המהפכה שעברה על המוזיקה הלטינית היא עצומה, כדאי לחזור בערך שבע שנים אחורה, אז פונסי ויאנקי נכנסו בפעם הראשונה יחד לאולפן, הרבה לפני שידעו שהם הולכים לשרוף מצעדי השמעות בכל רחבי תבל. מה שיצא מהמפגש ההוא בין השניים היה Una Oportunidad, דואט חביב בהחלט, אבל כזה שאפילו לא ניתן להשיג את הקליפ הרשמי שלו ביוטיוב, ואם היה יוצא היום כנראה היה הופך למצליח הרבה יותר מהשיר שנקבר אי שם בקריירה העמוסה של שני הלטינים הכי נכונים בימים אלו.

 

2. מיזוגניה? לא אם תשאלו את קרול ג'י

בין כל הדברים שמזוהים ומאפיינים את המוזיקה הלטינית הנוכחית יש דבר אחד שצורם ללא מעט אנשים באוזן ובעין; החוסר בזמרות. כן, מדובר בז'אנר סופר גברי, כזה שצמח מדיבורים על סקס, סמים ואקדחים, ומעט מאוד נשים הצליחו למצוא את מקומן בין מאות הזמרים שמציפים את הז'אנר. לשמחתן של לא מעט זמרות, אותה מהפכה עליה אני לא מפסיק לכתוב פה בשבועות האחרונים באה לידי ביטוי בעיקר באופי השירים והליריקה שהשתנו; הרגאטון הפך להרבה יותר פופי ומלודי, עם מילים הרבה יותר ידידותיות, כזה שסבתא יכולה לרקוד עם הנכד שלה והאבא לא ירים גבה.

מי שידעה לעלות על הגל הנוכחי בצורה נהדרת היא קרול ג'י (קרולינה ג'ירלדו נבארו) בת ה-26 ממדיגי'ן שבקולומביה. ג'י כבר שורפת מועדונים לא מעט שנים ומוכרת מאוד בתוך תחומי הז'אנר, אבל הפיכתה של מדיג'ין לבירת הרגאטון העולמית לצד המפכה עליה הרחבתי כאן למעלה, גרמו לה לשנות מעט כיוון. היא הפכה את הסאונד המוזקלי שלה לכזה שמתאים למה שהאוזן רוצה לשמוע ממוזיקה לטינית בימינו, והסיפור היפה בכל הקשור אליה הוא שזה לא מרגיש מאולץ מדי (היי Thalia), ואולי, אחרי שנים של שליטה גברית בסצנה, יש כאן מישהי שתצליח לשבור את תקרת הזכוכית. אני לגמרי בעד ומבטיח להמשיך לעקוב.

 3. שיר אחד בטור אחד

החל מהשבוע, ובכל טור מחדש, אמליץ לכם על שיר אחד שאתם כנראה לא מכירים וחייב להיכנס לפלייליסט שלכם. למה? בעיקר כדי להפוך אותו להרבה יותר שמח. הפעם אני בוחר להתמקד ב-Alejandro Fernández, המקסיקני בן ה-47 שסיבוב בערוץ היוטיוב שלו כנראה יגרום לכם לברוח כדי לקרוא להורים שלכם. למרות זאת, פרננדז חבר לאחרונה ל-Morat, להקה קולומביאנית נהדרת (בה דווקא שווה לכם להשקיע) ויחד הם יצרו את אחד השירים הכי מוצלחים שיצאו בחודשים האחרונים. כל מה שנשאר לכם הוא לחכות לשמש, להגביר רמקולים וללחוץ Play. לא תתחרטו. 

>> עוד מוזיקה? בבקשה: אתם מוזמנים בכל שישי ב-13:25 לערוץ MTV ישראל (75 ביס ו-89 בהוט) לתכנית MTV לטינוס בעריכתי.