אינדי סיטי הוא מיזם מיוחד שמשלב בכל עונה, כבר 6 שנים, בין צילום קליפ דוקו-מוזיקלי בלוקיישנים משתנים בירושלים, לפסטיבל לייב חינמי שבו משתתפים כל המוזיקאים המצולמים. כבר 96 קליפים צולמו בפרויקט הזה, כמעט כל הרכב או מוזיקאי פעיל בסצנת המוזיקה המקומית לקח בו חלק, והיד עוד נטויה. לרגל העונה החדשה, שתחנוך פסטיבל רחוב חינמי במרכז ירושלים השבוע ב-2-3 בנובמבר, נזכרים אמנים מכל העונות בחווית צילום הקליפ ומספרים לנו קצת על מאחורי הקלעים של הצילומים. שילבנו בין הקליפים הנצפים ביותר, כאלו שמגיעים כמעט למליון צפיות (אנג'לסי, לולה מארש, יאמן בלוז ועוד), לאמנים שצילמו קליפים בעונה הנוכחית כמו בינת אל פ'אנק ו- LBT :

עמיר לב

"השיר 'חזי ורות' מספר על ארבעה מיליון אנשים שחיים לידינו הרבה פחות טוב מאיתנו, כבושים בלי חופש, אז זה היה טבעי לצלם את זה בסילוואן - שכונה פלסטינית בחלק המזרחי של ירושלים. הביוב גלוי, לא מפנים אשפה, אין חופש תנועה. הם לא הבינו, התושבים, על מה אני שר ומי אני, והם קיבלו אותנו מקסים. הצוות של אינדי סיטי היה הכי רגיש אפשר לתאר, וככה היינו שם, הצוות - גליה חי , אילן צלר ואני, ברחוב בלי השם עם בתים בנויים על המדרון וכביש צר שאי אפשר להסתובב עליו. אחר כך הרגשתי שמישהו מסתכל עלי, העיניים של השכן שגר שם והעיניים שלי נפגשו. גליה ואני עלינו אליו לקפה. היה מרגש, איך שאנשים מסתכלים בעיניים, מוצאים חן זה בעיני זה, שותים קפה וצוחקים. מה יכולתי עוד לבקש".

האנג'לסי

"האינדיסיטי שלנו היה מהרגעים האלה שהכל מתבלגן בסופו של דבר לטובה. בכלל לא היינו אמורים לצלם בלוקיישן הזה, ופתאום היה גשם ורצו כבר לבטל הכל, ואז איכשהו השוט הזה במנהרה עם השלוליות נראה כאילו הוא נוצר בדיוק בשביל השיר הזה. אחרי כל מה שעשינו, זה עדיין הוידאו הכי טוב שלנו, משהו שאיכשהו תפס איזה משהו בסיסי בהווייה של מה שאנחנו עושים. וזה מצולם כל כך יפה. הוידאו הזה היה כרטיס הביקור הראשון שלנו באירופה, והוא פתח לנו הרבה מאוד דלתות בחו"ל".

לולה מארש

יעל שושנה כהן: "ממש בהתחלה, כשרק הקמנו את לולה מארש, גיליתי את האינדיסיטי ועפתי על הרוח של הפרויקט הזה. היה בו משהו קול איכותי וצנוע וידעתי שגם אנחנו חייבים להיות שם.  את הקליפ ל"Wishing Girl" צילמנו ביום חורף קריר, הגענו ללוקיישן - יער ירושלים, שם חיכו לנו אנשי הצוות החמודים של הפרוייקט. היום הזה זכור לי כל כך לטובה, הכל תקתק וכולם היו סופר מקצועיים ונעימים. הוחלט שנבצע את השיר תוך כדי הליכה, והמשימה יכלה להיות די פשוטה אלמלא לא היו כל כך הרבה עליות וירידות. היו גם כמה רגעים מצחיקים נורא בהם המפיקה שהלכה אחורה לצד הצלם השתטחה על הרצפה ואנחנו ניסינו לשמור על ארשת פנים נוגה ולא להתפוצץ מצחוק באמצע הצילום. הפרויקט הזה הוציא מאיתנו משהו אחר והמשימה הזאת של לקחת שיר ולבצע אותו ללא חשמל ותוך כדי תנועה(!) הגניבה אותי. כשהוא יצא קיבלנו המון תגובות חיוביות והודעות מאנשים שאהבו, ואנחנו מבסוטים על הקסם שנתפס והופתענו לשמוע שהוידאו שלנו הוא מהנצפים ביותר בפרוייקט, שזה בכלל שימח לבבות!".

יאמאן בלוז

רביד כחלני: "הקליפ הזה האמת נעשה במקרה כפרומו להופעה שלנו באינדי סיטי שהתבטלה בגלל פיגוע בירושלים, אירוני משהו. הקליפ היה חזון של הבימאית ואני זרמתי איתה למרות שלא הייתי בטוח איך זה ישפיע על התושבים הערבים שם ופחדתי שזה לא יראה כאילו אנחנו משתמשים בתפאורה כדי להדגיש את הצד הערבי בימן בלוז. האנשים מסביב בירושלים העתיקה בהתחלה לא ידעו איך לאכול את המוזיקה, כי אלו היו צלילים ושירה שהם לא ערבים קלאסים כמו שהם מכירים אבל כשהגיע ההוק 'לה לה לה' של השיר כולם נפתחו והתחילו למחוא כפיים ולהנות יותר. התקבצו שם כל מיני אנשים בעיקר ערבים מקומיים ותיירים, הכוח של מוזיקה הוא גדול מכולנו וכלי שתמיד הוכיח את עצמו במיוחד בימן בלוז שאני בעצם תימני ישראלי יהודי ששר בערבית וזה מטשטש כל גבול של דת או תרבות מהמקום השונה שבזה.

בכלל מוזיקה היא משהו שהוא ממש לא מוערך מספיק מצד המדיה והפוליטיקה ככלי רציני לשינוי גדול בעולם. אחרי שהקליפ יצא הוא תפס תאוצה די מהר ובמשך זמן מה לא היה ברור למה, מסתבר שהקליפ עשה עבודת קודש במיוחד מהצד של הקהילה הערבית בישראל/פלסטין, אך לא רק, קיבלתי המון תגובות מכל מיני אנשים בעולם על הקליפ, ודווקא הוא יצר משהו מאוד אותנטי. מאז הקליפ הזה השיר נהיה להיט הרבה יותר גדול בקרב הקהילה הערבית בישראל ובעולם, למרות שתמיד היום לנו מעריצים מסוריה, תימן, מרוקו, מצרים, דובאי ועוד הרבה שכנים שלצערנו אנחנו לא יכולים להופיע שם. אני בטוח שהעשייה תמשיך ותבנה הרבה מאוד הבנה שאנחנו בעצם כלכך דומים ודת אף פעם לא יכולה להיות משהו רע וזה שאנחנו שונים זה בעצם הכוח שלנו שהיה שם כל הזמן כי רק ככה אנחנו מתקדמים ובונים את עצמנו ולומדים להתפתח למקומות הכי עשירים ומדהימים שיש".

שני פלג

"התחלנו את הצילומים במסעדת 'בראסרי' על אבן גבירול - זוגות ומשפחות יושבים ואוכלים בנימוס עם סכין ומזלג ואנחנו מסתובבים ביניהם, שרים ומנגנים ג'נה ג'יימסון כמו טרובדורים בחלום סוריאליסטי. אחרי טייק אחד לא מוצלח הוחלט לעבור לנווה צדק ומהרגע הראשון היה שם קסם באוויר, הרחוב זרם איתנו וכל מי שנקלע לסביבה הפך לדמות בסרט הקצר שלנו. יש דברים שלא רואים בקליפ, כמו את העובדה שהיה קר בטירוף ורוב הזמן השיניים שלי נקשו בלי שליטה, או את הצוות האדיר של אינדי סיטי שהולך איתנו".

קאט אאוט קלאב

ניצן חורש: "הקטע הטריקי עם קליפים הוא שאתה יכול לתכנן קונספט, לנבור במשמעויות, לחשוב שפה וייצוגים שבעזרתם הצלילים שלך יתווכו לעולם – משך חודשים. וזה עוד לפני שמדברים על ההפקה והיישום. מצד שני, יש רגעים של לייב שאתה יכול רק ללחוץ רקורד בסלולר על המקום - וזה-זה, לא צריך יותר כלום. מה שהרשים אותי בהפקה של 'אינדי סיטי' זה שהיא מצליחה באיזה אופן לשלב בין העולמות; זו עבודה ממש לא קלה, אבל יותר מ"עבודה" התרשמתי שהעניין של בטינה והצוות שלה הוא אינטואיציה. תפיסה נורא מיידית וקולעת לגבי מיקום קולנועי של שיר, שאחריה מגיעים יצירתיות ומקצועיות שמאפשרים בריאה של הפקות / עולמות אינסטנט כאלה, שעושות תמיד חסד עם המוזיקה. תראו בקליפ".

LBT

"את הקליפ צילמנו ביום קיצי אחד, נכנסנו כולנו לוואן גדול בתחנת האיסוף בפלורנטין ת״א ונסענו לירושלים, לבריכה. התחלנו בנסיעה מעושנת, דוהרים בשבילים מתפתלים ביער, שמחים על ההזדמנות, עד שהגענו לבריכה ציבורית נרגשים ונרעשים. אחרי הקמה קצרה אך לוהטת קפצנו למים, אחת אחד, להתרעננות. הציוד כמעט הוצף מהשכשוך ועוד לפני שהספקנו להתייבש לגמרי הגיע הזמן לנגן. חבר׳ה מכל הגילאים התעניינו - איך קוראים ללהקה? איפה אפשר יהיה לראות את הקליפ? אמרנו להם שקוראים לנו LBT ואף אחד לא הכיר. בכל מקרה, המשכנו, הקליפ ייצא באזור אוקטובר-נובמבר". 

אוזו בזוקה

"זה היה בשיא החום של סוף יולי והפעם הראשונה שעלינו לירושלים בפולקסוואגן טרנספורטר הישנה שהצטרפה ללהקה לאחרונה. כשהפעלנו את המזגן בסוף העליות, הרכב היסס וכבה לרגע, אבל מהר מאוד התאפס על עצמו והביא אותנו ללוקיישן. פארק הזיתים נראה לרגע כסתם פארק, עד שמבחינים בשלושה עצי זית שתלויים להם בגובה 10 מטרים באויר על עמודים. הפסל עוצב בשנת 1991 ע״י רן מורין. המונומנט בהחלט חזק ויש האומרים שמסמל את שלושת הדתות (יהדות נצרות ואיסלם), הרמוניה ושלום. בקיצור - בול בשביל אוזו בזוקה. זה הקליפ היחיד בסדרה שצולם בטכנולוגיה של צילום מרחפן, היו רוחות כל כך מטורפות שהסיטו את הרחפן וגרמו לכך שלקח 8 טייקים לצלם את הקליפ, כל פעם מחדש".

הפרויקט ביוזמת בטינה פיינשטיין שגם ביימה וערכה את הקליפים, ובשיתוף עיריית ירושלים. צילום: זיו ברקוביץ'  הקלטה: אייל שינדלר  אונליין: איל ברוש.