רשימות "האלבומים הכי טובים" הן אחד הדברים שחובבי מוזיקה הכי אוהבים לצרוך. הן פתח לדיון, לוויכוח, ולאורך זמן יוצרות קנון ומיתולוגיה. לכן כל כך הופתענו לאחרונה כשחיפשנו בגוגל את האלבומים המזרחיים הכי טובים בתולדות המדינה, שמעולם לא נעשתה בגוף תקשורת ישראלי גדול רשימה כזאת. ואף יותר מכך: אם תיכנסו לרשימות של "האלבומים הכי טובים" למיניהן שנעשו בארץ, בדרך כלל הייצוג למוזיקה מזרחי בהן הוא סמלי ומזערי.

ניתן להסביר זאת בכמה דרכים, אחת מהן היא ההתייחסות המיושנת למוזיקה המזרחית כמוזיקה לא איכותית מספיק בכדי לקבל יחס רציני; השנייה היא העובדה שכמו כל ז׳אנר שמתפתח בזירות מחתרתיות ומתקיים באופן בלתי אמצעי כמעט ברחוב, הרחק מעיני ההגמוניה והמוסדות המוזיקלים הנחשבים, התיעוד לא תמיד קיים, ופעמים רבות להיטים של זמר/ת לא הגיעו לכדי אלבום. ובכלל, דברים לא מתנהלים בדרך הרגילה והמקובלת כמו בכל ז׳אנר אחר, מה שמקשה מראש על המעקב הכרונולוגי והביוגרפי.

על כן רשימת 40 האלבומים הגדולים של המוזיקה המזרחית שמוצגת פה לפניכם ונבחרה בקפידה על ידי מומחים בתחום, מנסה לעשות סדר בבלגאן. הרשימה מבוססת על אלבומים והיא איננה מתיימרת לדרג את האמנים בז׳אנר, שלעיתים גם הפציעו בלהיטים מאוד חשובים, אך ללא אלבום שיחזיק את הרגע. על אף כל אלו, נעשה פה ניסיון, אולי בפעם הראשונה לאגד רשימה של אלבומים מכל הזמנים שעיצבו את רוחה ודמותה של המוזיקה המזרחית בישראל.

הרשימה מורכבת מהבחירות של אבי כאכון, אבי שושן, אסף שלונסקי, גל אוחובסקי, חן אלמליח וירון אילן.

*האלבומים ברשימה מופיעים בסדר כרונולוגי. 

1. אריס סאן - אריס (1968)

הנער היווני שהגיע אל חופי ישראל ב-1957 מסיבות שעד היום אינן לגמרי ידועות, והפך לאחד הכוכבים של המוזיקה היוונית שצברה המון פופולריות באותן שנים. אריס החל דרכו במועדון האריאנה הידוע ביפו, שם הופיע בקביעות וצבר קהל רב של ידוענים, מדינאים ואנשי תרבות. לאחר שנים שהוא מבצע שירים בעיקר ביוונית, החל אריס לכתוב ולבצע גם בעברית כאשר סגנונו המוזיקלי היחודי מתאפיין בנגינת הגיטרה שלו שמפיקה צלילים שמזכירים את צלילי הבוזוקי. לימים הסגנון הזה יהווה את הבסיס ל"גיטרה המזרחית" שאנחנו מכירים היום (ע״ע יהודה קיסר). בשנת 1968 יוצא אלבום שלם בשם "אריס" שמכיל 12 רצועות, ביניהן הקלאסיקות הגדולות של אריס בעברית: "תל אביב", "אם אתה צעיר בלב", "זוג או פרט".

2. אבנר גדסי - אבנר גדסי (1973)

האלבום הראשון של אבנר גדסי שיצא תחת "קוליפון" בשנת 73' הגיע בעקבות ההצלחה הגדולה של השיר "נפרדנו כך", אותו גדסי הלחין וביצע למילותיה של סמדר שיר, לאחר שזה יצא על תקליטון בהפקה עצמאית של ניסים סרוסי. בימים ההם, הוצאת אלבום של אמן אנונימי כביכול, ללא עבר בלהקות צבאיות או השתייכות למילייה הנכון, היה הימור רציני ולא דבר של מה בכך. גדסי הוא גם דוגמא מצוינת לגל האמנים שהשתייכו לסצינת להקות הקצב ומועדוני רמלה שלאו דווקא אופיינו בסגנון השירה והנגינה המזרחי. למעשה מעבר לזהותם האתנית של היוצרים, לא היה שום קשר מחייב לז׳אנר המוזיקלי. אך בסופו של דבר, אותו אלבום הביא לעולם קלאסיקות כמו "נפרדנו כך", "לוליטה" ו"אודליה" שנעות על הציר שבין בלדות נוגות לרוק מתקדם אופייני לתקופה. ולמרות זאת, יזכרו תמיד כקלאסיקות "מזרחיות".

3. אהובה עוזרי - היכן החייל  (1975)

בשנת 1975 הוציאה אהובה עזורי את אלבומה הראשון "היכן החייל". עוזרי היא ילידת כרם התימנים בתל אביב, השכונה שסצינת החפלות הידועה שלה הצמיחה את היוצרים והמוזיקאים החשובים ביותר באותם ימים, אלו שיעצבו וישפיעו על הז׳אנר המזרחי בעתיד. עוזרי היא הקול הנשי הראשון שפרץ מן השכונה וכבר בגיל 23 הקליטה אלבום מקורי שהיא כתבה, הלחינה, עיבדה ומלווה את עצמה בבולבול-טרנג, הכלי שמזוהה איתה עוד מהתחלה. שיר הנושא באלבום, "היכן החייל", הוא שיר קינה שעוזרי כתבה בהשראת שכנה שלה, שבנה נעדר במלחמת יום הכיפורים ולא שב. ברוח התקופה ובגלל ריבוי מקרים שכאלה בהרבה בתים בישראל, השיר הפך להיט ובעקבותיו גם האלבום, שמקורות לא רשמיים מדווחים על מכירות בסדר גודל של 300,000 עותקים. 

4. צלילי הכרם - בזכרי ימים ימימה (1975)

אלבומם הראשון של ההרכב הראשון שיוצא מתוך סצינת החפלות הפופולרית בשכונת כרם התימנים שבתל אביב. צלילי הכרם הוא ההרכב של דקלון (יוסי לוי) ובן-מוש (משה בן משה), שמושפעים מטקסטים מן המקורות היהודים והתימנים בפרט, בנוסף למוזיקה המקומית שבאותה תקופה מתאפיינת בסגנון כתיבה והלחנה רוסי, יחד עם השפעות מערביות אחרות שרלוונטיות לאותו זמן. ביחד הם יוצרים מכל אלו מעין שעטנז מקומי ויחודי שמתנקז אל "בזכרי ימים ימימה" שרואה אור בשנת 1975 ומביא לעולם את אבני היסוד של הז׳אנר בישראל כמו "חנל׳ה התבלבלה", "חסידה צחורה", "בזכרי ימים ימימה", "איילת חן" ועוד.

 

5. ג׳ו עמר - מיטב שירי ג׳ו עמר (1976)

בשנת 1956 הגיע ג׳ו עמר ממרוקו לישראל והביא יחד איתו את סגנון השירה המרוקאי והאנדלוסי שלימים יהיה מרכיב חשוב בהתפתחות של המוזיקה המזרחית בארץ. עמר, שהיה חזן ופייטן במרוקו, המשיך את מסורת שירת הקודש של יהדות מרוקו בישראל והקליט שירים בערבית-מרוקאית בקוליפון היפואית כשהנודע מביניהם הוא שיר המחאה "לשכת עבודה", השיר הראשון שנכתב בארץ ומתייחס לאפליה הקשה כלפי העולים ממדינות ערב, זאת לצד ביצועים אחרים שחשפו אותו קהל רחב יותר, שירים כמו "ברצלונה" שכתב והלחין בעצמו ו"הריני שר" שכתב עמוס אטינגר והביאו אותו אל תודעת הכלל. ניתן היום לקבוע בהחלט שמדובר בקולות הראשונים של הז׳אנר שהושמעו בתחנות הרדיו הישראליות בימים שבהם הייתה הדרה מוחלטת של עולים ממדינות ערב מהנוף המוזיקלי הישראלי. ב-1976 מוציא עמר אלבום אוסף של מיטב השירים שיצאו קודם לכן בתקליטוני אי.פי בנפרד. אלבום האוסף מכיל 8 רצועות וביניהן אבני היסוד של המוזיקה המזרחית בישראל: "ברצלונה", "הריני שר", "ישמח משה" ו"הלילה לילה". 

6. שימי תבורי - חיפשתי שירים לצאת לעולם (1976)

שימי תבורי הוא ההוכחה לכך שמוזיקה מזרחית היא ז׳אנר שלעיתים קרובות מוגדר על ידי זהותו של המבצע וקהל היעד שלו ולאו דווקא על פי כלים ושפה מוזיקלית מסוימת. תבורי התחיל את דרכו על במות המועדונים של רמלה, במקומות שבהם צמחו להקות הקצב שהתאפיינו בסגנון הרוקנ'רול עם קריצה לפסטיבלי סן רמו הפופולריים דאז. תבורי, שהושפע מכל אלו, חבר בשנת 76' לכותב והמלחין עוזי חיטמן ויחד הם יוצרים את האלבום הראשון של תבורי, "חיפשתי שירים לצאת לעולם". באלבום מופיעים הלהיטים "לילה בלי כוכב" שהלחין חיטמן, "אין לי אהבה", "חיפשתי שירים לצאת לעולם" ו"הלנה" שיצא קודם לכן על גבי תקליטון באופן עצמאי על ידי תבורי וזכה להצלחה מחודשת בזכות האלבום. בשנים לאחר מכן תבורי קיבע את מעמדו ככוכב פופ נערץ כאשר הוא משתתף וזוכה מספר פעמים בפסטיבלי הזמר המזרחי ובפסטיבל הזמר והפזמון.

 

7. זוהר ארגוב - אלינור (1980)

"אלינור" הוא אלבום הבכורה של זוהר ארגוב שיצא ב-1980. האלבום כולו גרסאות כיסוי של ארגוב לשירים מוכרים ומוכרים פחות ששלטו בסצינת החפלות, ההופעות וברחוב. יהודה קיסר, גיטריסט להקת צלילי העוד, זיהה את הפוטנציאל של ארגוב הצעיר שעד אז עבד בתור נהג של אמנים כמו ג׳קי מקייטן, והקליט אותו ברשמקול פשוט במועדון הברווז ביפו, באוירת חפלה ספונטנית. השניים פנו אל האחים ראובני ואלו לא התרשמו מאיכות ההקלטה וסירבו להפיץ את הקסטה. בסופו של דבר נתרצו והקסטה נמכרה בכמויות ענקיות שלא ניתן לאמוד, מחוסר בנתונים רשמיים, וארגוב הפך בן רגע לכוכב בזכות השיר ״אלינור״ שכתב ג׳קי מקייטן ל״איפרחו״ של סטליוס קזנדיג׳יס היווני, ושאר הלהיטים שמופיעים בו כמו "עוד יום יבוא", "סוד המזלות", "מה לך ילדה", "עת דודים כלה" ועוד.

8. זוהר ארגוב - נכון להיום (1982)

"נכון להיום״ מגיע ב-1982 אחרי ״אלינור״ ו״היו זמנים״, שהיו אלבומי קאברים לשירים קיימים, והוא בעצם האלבום הראשון של ארגוב בו הוא מבצע חומרים מקוריים שנכתבו והולחנו על ידי יוצרים כמו אבנר גדסי, אביהו מדינה ורבים אחרים. האלבום יוצא תחת האחים ראובני וכולל 10 רצועות בהן להיטי ענק כמו "נכון להיום (יום יום)", "בדד", "כבר עברו השנים" וכמובן "הפרח בגני" שמביא לזכייתו של ארגוב בפסטיבל הזמר המזרחי באותה שנה, ומוציא לראשונה את המוזיקה המזרחית האמיתית מהגטו אל הזרם המרכזי.

 

9. חיים משה - אהבה חיי (1982)

"אהבת חיי" הוא אלבומו השני של חיים משה שרואה אור בשנת 1982 ומהווה את הפריצה הגדולה וביסוס מעמדו של משה כאחד מאבני היסוד של המוזיקה המזרחית בישראל. משה, שהתחיל את הקריירה המוזיקלית שלו באמצע שנות ה-70 יחד עם דקלון בהרכב צלילי הכרם, מוציא ב-1980 אלבום בכורה יחד עם המפיק בן מוש שכולו שירי חפלות בעברית ובערבית. ב-82' הוא מוציא את "אהבת חיי"  עם שיר הנושא "אהבת חיי" ועוד  להיטים כמו "סמדר" (אותו כתב חיים משה בעצמו), "לינדה", "גיטרה", "באו הצלילים" ו"שלום עלי".

 

10. ג׳קי מקייטן - המענטזת (1983)

אלבומו השלישי של מקייטן שיצא ב-83' הוא למעשה אלבום הפריצה הגדול של הזמר והכותב שהיה פעיל מזה שנים רבות בסצינת המוזיקה המזרחית. שיר הנושא מתןך האלבום, ״מענטזת״, הפך לאחד הלהיטים הגדולים של אותה השנה ובעקבותיו נמכרו עשרות אלפי תקליטים וקסטות. שנה לאחר מכן ביצע מקייטן את השיר בסרט ״כסאח״ שעקב אחר תור הזהב של המוזיקה המזרחית בשנות ה-80 והעמיד את מקייטן בשורה אחת עם חיים משה וזוהר ארגוב. באלבום שיצא תחת האחים ראובני מופיעות 10 רצועות ביניהן להיטים כמו "את לי כחלום", "נגנו לי שיר" וכמובן "מענטזת".

 

11. ישי לוי - חפלה עם בן מוש (1984)

חפלה עם בן מוש הוא אלבום הבכורה של לוי שיצא ב-1984 ומאגד בתוכו את מגוון הקאברים והשירים שביצע יחד עם בן מוש בהרכב הפקות שירים לאירועים וחפלות, בינהם השירים "ליסה ליסה" שביצע אלי עידן במקור ו"אלוהים נתן לך במתנה" של איתן מסורי. כל אלו ועוד הופיעו ב"חפלה עם בן מוש", האלבום שחשף את ישי לוי הצעיר לקהל הרחב ומיקם אותו בין גדולי התקופה כמו חיים משה וזוהר ארגוב. באלבום שירים ומחרוזות בערבית ועברית, וקאברים לזוהר ארגוב, לאהובה עוזרי ואפילו לסלים הללי המרוקאי. בין השירים באלבום: "אל עין אזרקא", "סלט א זין", "יא אמירה", "קול קורא", "חלפו ימיי", "ילדונת".

 

12. בועז שרעבי - אצלי הכל בסדר (1984)

״אצלי הכל בסדר״ הוא אלבומו הרביעי של שרעבי שיוצא ב-1984. שרעבי, מבצע ומלחין ידוע בסצינת המוזיקה הישראלית, לאו דווקא מגיע מרקע מוזיקלי מזרחי. למעשה לפני קריירת הסולו שלו, שרעבי היה חבר בלהקות פופ ורוק וצוות הווי ובידור בצה״ל. ״אצלי הכל בסדר״, שהופק ע״י יזהר אשדות ומשה לוי, הופך לקלאסיקה מזרחית בזכות שירים כמו ״תני לי יד״ שמופיע גם בפסקול הסרט ״מאחורי הסורגים״ ו״את לי לילה״ שלו, שבוצע בעבר על ידי זוהר ארגוב וזכה להצלחה גדולה.

 

13. מרגלית צנעני - נערי שובה אלי (1986)

בשנת 1986 פורצת מרגלית צנעני (לימים: מרגול) אל חיינו דרך המסך בתכנית "סיבה למסיבה"של רבקה מיכאלי, שם היא מתראיינת ("אני זמרת חתונות, אשכרה חאבר") ומבצעת יחד עם יהודה קיסר והגיטרה את השיר "נערי שובה אלי". השיר היה אבן דרך בחשיפת המוזיקה המזרחית וזמרי החתונות, שספגו בוז וזלזול עד אז מחוץ לקהל שלהם, ולימים אלבום הבכורה של מרגול ישא גם את שמו. השיר, אותו כתב דני שושן, הפך לאחר ההופעה הטלוויזיונית ללהיט ענק. באותה שנה מקליטה צנעני את אלבום הבכורה שלה "נערי שובה אלי" יחד עם יהודה קיסר והמעבד המוזיקלי חיים חדד. באלבום, אותו הקליטה מרגול יחד עם יהודה קיסר והמעבד המוזיקלי חיים חדד, יש 8 שירים, וחוץ מהלהיט שעל שמו האלבום ניתן למצוא שם גם את "עלם חמודות", "מאמא יא מאמא" ו"רוברטו".

 

14. אלי לוזון - איזו מדינה (1986)

אלי לוזון, יליד נתניה, היה מוכר ופעיל בשטח שנים לפני שפרץ ב-1986 לתודעה של הקהל הרחב עם להיטו "איזו מדינה". השיר "איזו מדינה" ידוע גם בזכות היותו אחד משירי המחאה המחאה היחידים בז׳אנר המזרחי והוא יצא בעיצומו של משבר מדיני-כלכלי ואינפלציה משתוללת, שהביאו לממשלת אחדות ואווירת יאוש כללית בעם. את השיר כתב והלחין יוני רועה יחד עם לוזון והוא הופיע באלבום "איזו מדינה" שיצא תחת הפקתו של בן מוש וכלל להיטים כמו "ילדה" ו"ילדתי חזרי".

15. נתי לוי - שלום נערתי (1987)

"שלום נערתי" הוא אלבום הבכורה של נתי לוי שיוצא ב-1987. נתי, אחיו של הזמר ישי לוי, מוציא את האלבום תחת חברת התקליטים בן מוש ובהפקתו ובניהולו של ציון שרעבי, גדול הכותבים בז׳אנר, שגם כתב והלחין את רוב האלבום. הרצועה הפותחת את האלבום היא  "סוכר", שיר שהופך במהרה ללהיט ענק ומקנה פרסום גדול לזמר הצעיר. האלבום מכיל 10 רצועות, ביניהן עוד כאלו שזכו להצלחה כמו "נטלי", "פרא אדם", "אישה".

16. זהבה בן - טיפת מזל (1989)

זהבה בנבנישתי מבאר שבע, שעד אז בעיקר הופיעה בחפלות ואירועים פרטיים, פוגשת בשנת 1988 את האמרגן אלי בנאי ומאז, תחת ניהולו, הופכת לקול הנשי המזרחי החשוב ביותר בשלהי שנות ה-80 ותחילת ה-90, בסגנון הטורקי/ערבי השולט דאז. אלבום הבכורה שלה ״טיפת מזל״ ראה אור בשנת 1989 והכיל 9 רצועות, בתוכן מחרוזת שירים מרוקאים ולהיטים גדולים כמו ״חוף זהב״, ״סלמאת״, ״אש אש״ ו״טיפת מזל״, שיר הנושא שהוא במקור שיר טורקי ("dil yarasi" של אורחן ג׳נג׳ביי), כמו רוב השירים שבן מבצעת באלבום.

17. גילי ארגוב - אבא שלי (1989)

בשנת 89', שנתיים לאחר מותו של זוהר ארגוב, מוציא בנו גילי בן ה-16 את אלבום הבכורה שלו, "אבא שלי". האלבום המצופה מבנו של מי שהוכתר כמלך המוזיקה המזרחית, הופך להצלחה מסחרית ולקלאסיקה מזרחית בזכות שירים כמו ״מי המציא את המילה״, ״אין אמת בכוכבים״ ו״בלילות הקרים״. באלבום 9 רצועות בהוצאת זוהר הפקות.

18. זהבה בן - איזה מן עולם (1990)

ב-1990 ראה אור אלבומה השני של זהבה בן, "איזה מן עולם", בהפקה של חברת A.G - אבי גואטה הפקות. בן ממשיכה לשמר את מעמדה כאישה המצליחה בז׳אנר ומוציאה אלבום בן עשר רצועות שמתוכן להיטים גדולים כמו "טלפון האהבה", "אמא", "נשמה תועה" ו"טוב לי על הלב".

19. יואב יצחק - זה הזמן לסלוח (1991)

יואב יצחק החל את דרכו בלהקת חתונות. רק בשנת 1991, בגיל 32, הוא הקליט את אלבומו הרשמי הראשון, אצל האחים משה ואביגדור בן- מוש בתל אביב. שיר הנושא, "זה הזמן לסלוח", הלהיט הגדול שפתח את הדרך ליצחק, הוא במקור נעימה טורקית של night ark בשם "picture", שיצחק שמע באחת התכניות של שמעון פרנס ברדיו וחיבר לה מילים בעצמו.

 

20. עופר לוי - כוכב שנות ה-90 (1992)

עופר לוי פעיל ומוציא אלבומים החל משנת 1988 וצובר מאז קהל מעריצים, בעיקר בקרב חובבי השירה הטורקית והערבית (הטרב והארבסק) בארץ, מועדון אקסלוסיבי ומצומצם של יודעי דבר עד אז. בשנת 1992 מגיע אלבומו הרביעי, "כוכב שנות ה-90", שכבר בכותרת היומרנית והאופיינית ללוי בישר את הבאות. האלבום זכה לפופולריות רבה גם בקרב הקהל הרחב של המוזיקה המזרחית. ההצלחה הגיעה בעקבות להיטים כמו "יום הרווקים", "החזירי לי את בני (לב של גבר)" ו"מעיין הנעורים". "כוכב שנות ה-90" נמכר בהערכה במעל ל-400 אלף עותקים.

21. עופר לוי - אוהב לחיות (1993)

לאחר ההצלחה המסחרית של "כוכב שנות ה-90" והפופולריות העולה של הז׳אנר הטורקי באותו עשור, מגיע בשנת 93 אלבומו השישי של לוי "אוהב לחיות" שמשדרג את מעמדו והופך אותו לזמר המזרחי הראשון בסגנון הזה שמקיים קונצרטים ענקיים באולמות, היכלי תרבות וקיסריה, ובדרך זו קבע לוי סטנדרט חדש לז׳אנר כולו. באלבום 10 רצועות, ביניהן "אוהב לחיות", "מאוהב בגשם", "אין לי יום אין לי לילה".

 

22. אבי ביטר - בלהיטי זהב (1993)

אבי ביטר הוא כנראה הזמר הכי מזוהה עם הז׳אנר הטורקי בסגנון הערבסק, ובסלנג המקומי - דיכאון. מעבר להיותו מבצע, ביטר גם יצר סרטים, שיחק וטיפח סביבו כשרונות צעירים כמו ליאת בנאי ומשה כהן, שסימלו יחד איתו את הפריחה הגדולה של הז׳אנר הטורקי ונקודת זמן מאוד חשובה בקרב מאזיני המוזיקה המזרחית. בשנת 93' מוציא ביטר אלבום בשם "להיטי זהב" ובו להיטים שמזוהים עם אותה תקופה, כמו "אל תתאהבי", "רחמו עלי" ו"חבר ואח". 

23. גידי שמור - זר בעולם (1996)

גידי שמור הוציא ב-1996 בהפקה של בן-מוש את אלבום הבכורה שלו "זר בעולם", אלבום אחד מבין שניים שהוציא בסך הכל. שמור, שסובל מלקות ראיה חמורה, הצליח לייצר להיטים שחזרו ובוצעו גם על ידי זמרים שונים ומתבלט בזכות היותו הסינגר- סונגרייטר של הז'אנר, מה שהופך את השירים לאישיים במיוחד. למעשה השירים שלו בכלל לא ״מזרחיים״ אבל הוא היה הצלחה גדולה בז'אנר וסיפק  קלאסיקות כגון "חזון אחרית הסמים" ושיר הנושא, "זר בעולם".

 

24. אייל גולן - בלעדייך (1997)

שיתוף הפעולה בין אייל גולן, זאב נחמה ותמיר קליסקי מאתניקס הוליד את אלבומו השלישי של גולן, "בלעדייך", ובישר את הפריצה הגדולה של גולן אל תוך הזרם המרכזי במוזיקה הישראלית. בינואר 1997 יצא האלבום, ותוך יומיים נמכר בכמות של 80,000 עותקים. האלבום מכיל 10 רצועות שרובן הפכו ללהיטים שכבשו את המקומות הגבוהים בכל המצעדים. שירים כמו "בלעדייך", "צאי אל החלון" ו"לב של גבר" נכתבו והולחנו על ידי נחמה וקליסקי, שגם הוציאו את האלבום תחת חברת התקליטים שלהם, "שולטן". 

25. אייל גולן - חייל של אהבה (1998)

שנה לאחר ההצלחה המסחררת של "בלעדייך", אלבום הבכורה של גולן ואתניקס יחד, יצא "חייל של אהבה". גם בו 10 רצועות שרובן נכתבו, הולחנו ועובדו על ידי זאב נחמה ותמיר קליסקי. האלבום נמכר במעל ל-300,000 עותקים והפך לאחד האלבומים הנמכרים ביותר בישראל. באלבום להיטים רבים כמו "יפה שלי", "לקנות לך יהלום", "דמעות" ו"בחוף של פורטוגל".

26. חיים משה - התמונות שבאלבום (1998)

אלבומו ה-18 במספר של חיים משה יצא בשנת 1998. שיתוף פעולה בינו לבין מיטב הכותבים כמו עוזי חיטמן, אהוד מנור וזאב נחמה, ייצר אלבום גדוש להיטים שמכיל 13 רצועות ביניהן "עיישה", גרסה בעברית ללהיט של הזמר האלג׳יראי חאלד, ו"התמונות שבאלבום", שיר הנושא המרגש, שאם היה מצעד שירי הרקע במצגות "חיים שכאלה", הוא היה הזוכה הגדול של כל הזמנים. 

 

27. שרית חדד - כמו סינדרלה (1999)

אלבומה השישי של שרית חדד "כמו סינדרלה" הגיע שנה אחרי ״חוק החיים״, האלבום שהביא לפריצה הגדולה שלה ולהכרה בקרב הקהל הרחב. "כמו סינדרלה" יצא ב-1999 לאחר שיתוף פעולה מוצלח עם קובי אוז וטיפקס בדואט "כשאני איתך אני כמו דג", שמופיע גם כן באלבום, שיתוף פעולה שלימים יצר עוד להיטים כמו "יאללה לך הביתה מוטי". האלבום מכיל 12 רצועות ביניהן שיר הנושא "כמו סינדרלה", "הייתי בגן עדן" שכתב שמעון בוסקילה ו"חמותי", כולם הופכים ללהיטים גדולים והאלבום מגיע למעמד של פלטינה כפולה.

 

28. עמיר בניון - רק את (1999)

עמיר בניון גדל בבית מוזיקלי על ברכי המסורת של השירה המרוקאית, האנדלוסית והערבית. באלבום הבכורה שלו ״רק את״ שיצא ב-99', הביא בניון את כל הידע והרקע הזה אל קדמת הבמה, בימים בהם הסגנון הזה מעט נעדר מהנוף המוזיקלי. עם יכולות ווקאליות פנומנליות והפקות אותנטיות מבחינת השימוש בכלים ״מזרחיים״ חיים, ״רק את״ הפך להצלחה מסחרית, נמכר במעל ל-40 אלף עותקים והגיע למעמד פלטינה בזכות להיטים כמו ״כשאת עצובה״, ״מורה לחיים״, ״יש לי חלום״ ועוד.

 

29. שלומי שבת - שלומי שבת וחברים (2001)

לאחר ששיתוף הפעולה המוצלח עם ליאור נרקיס בדואט "לכל אחד יש" בשנת 2000 החזיר את שבת אל קדמת הבמה, הגיע ב-2001 אלבומו השישי "שלומי שבת וחברים" - אלבום שכולו דואטים עם אמנים אחרים. באלבום 15 רצועות, ביצועים משותפים לשירים מוכרים מהרפרטואר של שבת ושל האמנים המשתתפים ביניהם "מחרוזת מתוקים" עם יואב יצחק, "האישה של חיי" עם ירון כהן, "חתיכת שמיים" עם לאה שבת, "מה הוא עושה לה" עם גידי גוב ועוד חברים כמו איציק קלה, בועז שרעבי וארקדי דוכין. האלבום זכה להצלחה מסחרית גדולה ונמכר במעל ל-200 אלף עותקים.

 

30. אייל גולן - צליל מיתר (2001)

בשנת 2001 "צליל מיתר" נתן את יריית הפתיחה לדרך העצמאית של גולן, לאחר 4 שנות עבודה עם נחמה וקליסקי. פחות טקסטים פופים וקלידי "אתניקס", קצת יותר ספרדי ומזרחי. בין הכותבים והמלחינים ב"צליל מיתר" ניתן למצוא שמות מן השורה הראשונה כמו יוסי גיספן, אביהו מדינה, ירון כהן, אהוד מנור, שלומי שבת ויעקב למאי, שהיה אחראי על העיבודים באלבום. שיר הנושא מתוך האלבום, "צליל מיתר", הגיע למקום השלישי במצעד שירי העשור של ערוץ 24 בשנת 2009 ולמקום הראשון במצעד שירי אייל גולן שהופק בגלגלצ ב-2011. 

31. חיים ישראל - ממעמקים (2002)

לצד התפתחות הז׳אנר המזרחי, מתפתח לו עוד תת-ז׳אנר חשוב ומשפיע לא פחות, שמקורותיו ביהדות ספרד והמזרח ובשילוב התכנים היהודיים עם לחנים ערביים מן המדינות המוסלמיות בהן חיו אותן קהילות יהודיות. הז׳אנר הזה נקרא בלשון העם חרדי-מזרחי. ומה שהתחיל מפייטנים וחזנים הפך לסולנים שאף כותבים ומבצעים חומרים מקוריים משל עצמם לקהל הדתי המזרחי, ולא רק. אחד מאותם זמרים הוא חיים ישראל, אולי הפרוטו טייפ לזמר שהוא גם חרדי וגם יוצר מזרחי לכל דבר.

״ממעמקים״, אלבומו השני והכפול שיצא ב-2002 תחת האחים ראובני, מהווה את הפריצה הגדולה שלו ומצליח מאוד לא רק בקרב הקהל החרדי, זאת בעקבות דואט עם יואב יצחק שנושא את שם האלבום. בהמשך ישראל יבצע עוד דואטים עם זמרים אחרים ביניהם גם אייל גולן. האלבום הכפול מכיל 20 רצועות ביניהן חומרים מקוריים וחומרים מן המקורות היהודים ולחנים עממיים יווניים, אלג׳יראים ומרוקאים.

 

32. איציק קלה - מחפש את הדרך (2002)

בשנת 2002 מוציא קלה את אלבומו ה-22 כשבאמתחתו מעל 30 שנות קריירה ענפות כזמר ונגן, בעיקר בסצינת המועדונים והחפלות. ״מחפש את הדרך״ הוא האלבום שחשף את קלה לקהלים רחבים יותר, מה שמוביל להופעות גדולות בהיכל התרבות וקיסריה. באלבום 10 רצועות, ביניהן שירים שהפכו ללהיטים כמו ״אמרו שמיים״, ״מאמי״ ושיר הנושא ״מחפש את הדרך״.

 

33. קובי פרץ-  בלבלי אותו (2003)

קובי פרץ מגיע ממשפחה מוזיקלית עם מסורת של שירה מרוקאית. אביו פטי ארמו (ארמו הקטן בצרפתית) היה זמר ידוע בקרב יהדות מרוקו והעדה בישראל. כמו הרבה אמני מזרחית בזמנו, פרץ מתחיל את דרכו דווקא בסגנון השירה הטורקי/ ערבי וזוכה לפופולריות בקרב הקהל האוהד של הז׳אנר. בשנת 2003, כחלק מגל הקרוסאובר הגדול של אמנים כמו ליאור נרקיס ומושיק עפיה שגם הם מזוהים עד אז עם סגנון השירה הטורקי, מגיע אלבומו השישי של פרץ שנושא את שמו של הלהיט הגדול מתוכו, "בלבלי אותו". האלבום, שמתאפיין בסגנון יותר פופי ים-תיכוני, ממקם את פרץ בין המשפיעים והמצליחים שבזמרי המזרחית בזמנו, אלו הצליחו להוציא את המוזיקה מהגטו היישר אל קיסריה ואל לב המיינסטרים הישראלי.

 

34. יניב בן משיח - לך בורא עולם (2007)

עוד דוגמא לזמר חרדי-מזרחי שהצליח לעשות את המעבר לקהל לא חרדי הוא יניב בן- משיח. עם להיטים שפרצו את גבולות המגזר החרדי ושיתופי פעולה עם זמרים אחרים דוגמת משה פרץ, בן משיח מסמל את החיבור שבין טקסטים יהודיים מן המקורות בשילוב לחנים מצריים, לבנוניים וטורקיים. אלבומו השלישי ״לך בורא עולם״ שיוצא ב-2007 מסמל את הנאמנות והמסירות למסורות מוזיקליות מזרחיות, כאשר כל האלבום מוקלט בטורקיה במשך שנתיים, עם 24 נגנים. באלבום 11 שירים ביניהם כמה שהפכו להיטים גדולים כמו "להנשא הלילה", "מלאכים יזילו דמעות", ושיר הנושא "ולך בורא עולם".

 

35. ישי לוי - ריקוד רומנטי (2008)

לאחר יותר מ-20 שנים קשות וקריירה מקוטעת שעוברות על לוי עקב שימוש בסמים, יוצא האלבום "ריקוד רומנטי" שמסמל את חזרתו לבמה המרכזית וחדירה אל לב ליבו של המיינסטרים הישראלי. ריקוד רומנטי מכיל 12 רצועות מתוכן להיטים גדולים כמו "ריקוד רומנטי", "אישה נאמנה" ו"אובדן התמימות". 

36. דודו אהרון - הכל זה מלמעלה (2009)

אלבומו השני של אהרון שיוצא ביולי 2009 וממשיך את ההצלחה של אלבומו הראשון, בעיצומה של תקופה בה המוזיקה המזרחית מקבעת את מעמדה החדש כמוזיקה הרשמית של ישראל עם הופעות בקיסריה, השמעות בכל תחנות הרדיו ופופולריות עצומה. האלבום נחשב הצלחה מסחרית והוא מכיל 14 רצועות שאת רובן כותב ומלחין דודו בעצמו, כולל הלהיטים הגדולים "לא דומה" ו"הכל זה מלמעלה" - שיר הנושא של האלבום.

 

37. עומר אדם - נמס ממך (2010)

אלבום הבכורה של עומר אדם הגיע ב-2010 לאחר חשיפה תקשורתית גבוהה בעקבות השתתפות בעונה השביעית של התכנית "כוכב נולד", בה התגלה שאדם זייף את גילו בשלב האודישנים כדי להתקבל, דבר שלא פוגע בפופולריות לה הוא זוכה במהלך התחרות. אדם, בסגנונו הווקאלי היחודי, הביא את סגנון השירה הטורקי אל קדמת הבמה של הפריים טיים הישראלי. את הפופולריות הוא מתרגם מיד לאחר התקרית המתוקשרת לסינגלים שהוא משחרר לרדיו, כאשר הראשון מביניהם הוא "להיאבד ברוח". אחריו מגיעים "את בליבי", "נמס ממך" ו"הופה", תרגום עברי לשירו של הזמר היווני גיאורגוס אלקאיוס שהופכים ללהיטים ומקבעים את מקומו של אדם בצמרת הז׳אנר.

 

38. משה פרץ - זיקוקים (2011)

אלבומו החמישי של פרץ יוצא לאור בנובמבר 2011. שנה קודם לכן, בספטמבר 2010, יוצא הסינגל "אין כמוך" אותו כתב פרץ יחד עם גילי זכאי להפקה ועיבוד של יעקב למאי וטל שגיב. הסינגל זוכה להצלחה גדולה במצעדים והשמעות רבות בתחנות הרדיו והוא הסנונית הראשונה מתוך אלבום גדוש להיטים שעתיד לבוא שנה לאחר מכן.

במשך השנה הזו פרץ משחרר סינגלים בתדירות גבוהה וכולם זוכים להצלחה מסחרית, שירים כמו "ארוץ עד אלייך" , "אלף פעמים", "קחי אותי אלייך", "אחרי ככלות הכל" - דואט שהוקלט יחד עם כוכב הזמר החרדי-מזרחי יניב בן משיח, ו"אהובתי" של משינה שהוקלט לצורך הפרויקט המוזיקלי "שני צדדים למטבע". לאחר צאת האלבום יוצא ה-להיט הגדול שהוא גם שיר הנושא של האלבום, "זיקוקים", ונחשפים עוד שירים שזוכים להצלחה גדולה כמו "הולך לי מיואש" ו"אם את הולכת".

18.

39. שרית חדד - 20 (2011)

במרץ 2011 שרית חדד מוציאה את האלבום "20", שהוא אלבומה ה-20 וכולל 20 רצועות בתוכן הדואט "משחק החיים" עם הזמר היווני ניקוס ורטיס שמשחק תפקיד חשוב בסצינת המוזיקה המזרחית המקומית, דואט עם הזמרת הבולגרית אליסיה בשם "תגלי לי" והלהיט הגדול מתוכו בהפקה של הנרי, חידוש לשיר לבנוני של משפחת בנדלי - "Do You Love Me". האלבום מגיע למעמד פלטינה ונמכר במעל ל-40 אלף עותקים.

40. עומר אדם - מוזיקה ושקט (2013)

אלבומו השלישי של עומר אדם היה עטור הלהיטים. 19 הרצועות בו הופקו על ידי מיטב השמות בתחום, כמו דורון מדלי, רביב בן מנחם (רביבו), עברי לידר וג׳וני גולדשטיין, רותם כהן, הנרי ודי.ג׳יי עמית בלייז. לצד הלהיטים "וואי לי", "כובשת" ו"שקט", מופיע "תל אביב", המנון מצעד הגאווה לשנת 2013 ואחד מלהיטי הקרוס-אובר הגדולים בתולדות המדינה, שבזכותו ה"אריסה" הפך מליין מסיבות גייז לתופעה מוזיקלית ואמנותית.