ג'ירפות פרומו 2010 (צילום: עמית ישראלי)
סרטים קצרים. ג'ירפות | צילום: עמית ישראלי

לא צפיתי עדיין בסרט "ראיתי ג'ירפות בהודו" שמספר על מסע הרפתקאות מוזיקלי של להקת ג'ירפות ביעד התיירותי המפורסם, אבל בהחלט יצאתי למסע, או יותר נכון לשיטוט עם האלבום החדש שלהם "אין כניסה לפילים".

החיבור שלי לא היה מיידי. הסינגל הראשון שיצא "לא יודע למה זה קורה לי", שהוא גם השיר הראשון באלבום, הטריד אותי ברפטטיביות הבוליוודית העיקשת שלו. אבל ברגע שמשפט אחד תפס אותי: "פתאום הלב נפתח, ולנגן אני מוכרח" זה פשוט קרה.  משהו בוודאות הפשוטה הזו שסיפרה לי סיפור גרם לי לצלול פנימה לתוך האלבום, ולגלות שם עוד הרבה סיפורים מעניינים ששווים את ההאזנה.

ימי הקיץ הלוהטים האחרונים גרמו לי לבלות בעיקר מול המזגן ללא מעש, כך שהתעוררו בי שאלות  על חופש, משמעות, ועל פשרו של הזמן  מצב הצבירה שלי היה מלנכוליות נעימה עליה התלבש הדיסק של הפיג'מות כמו כפפה. כבר לפני שנה הוציא גלעד כהנא את הספר "מנוף מצביע אל הים" בו מופיעים שירים שלו, שנכתבו בעקבות שיטוטיו ברחובות תל אביב ובעקבותיו את פרויקט "The Walikng Man" המדובר, גם עסק בסיפורים קטנים מהחיים ושיטוט ברחובות.

גן חיות

ג'ירפות, עטיפת אלבום, אין כניסה לפילים (צילום: דוד פולונסקי, ינק יונטף, קונספט)
נפגשים ב"מוזס". ג'ירפות, עטיפת האלבום | צילום: דוד פולונסקי, ינק יונטף, קונספט

הדיסק "אין כניסה לפילים" גם הוא מאגד בתוכו סיפורים קטנים יומיומיים, שהם תולדה של שוטטות בעיר, עם תשומת לב ורגישות מיוחדת לסביבה וכשרון שמאפשר להאיר עם הזרקור בדיוק על הנקודה הכי מעניינת בכל סיטואציה. וכך אנחנו שומעים סיפור על אמא שיצאה לחופשי בעקבות טיול בהודו בשיר על שינויים שמחים ועצובים עם מלודיה רומנטית ("אין כניסה לפילים"), כשההתייחסות לצמחונות היא האזכור הראשון ליחס לחיות, שחוזר אחר כך ב "חתולים", "פינק זברה" וב"מוזס", שהטקסט שלו כל כך ציורי, עד שהיווה את ההשראה לציור שעל עטיפת האלבום.

"בקיץ הוא מציל" ,"רע לה עם הקיץ" הגרובי "31" ו"חופשה בהוואי" הממכר מתחברים היטב לאווירת הקיץ התל אביבית המיוזעת, וכמו ב"כוח" הם מתארים רגעים קטנים של שיגרה, שיגרה שכולנו ביד אחת אוחזים בה ואילו ביד השנייה הודפים אותה ומנסים לברוח ממנה. המלחמה היומיומית של החיים.

ה"לב הוא טלסקופי" הוא הפייבוריט האישי שלי, למרות הפתיחה ה"בויז באנדית", והוא מהווה מעין תמצית של האלבום. בלחן שותף דידי ארז ("ג'ירפה" לשעבר), ואכן משהו מהרוך שלו בא לידי ביטוי בשיר. זהו גם השיר שלא הרפה ממני אחרי ההאזנה לאלבום. הטקסט, שהופיע כבר בספרו של כהנא, מתאר בעצם את תהליך ההסתכלות שלו על כל מה שסובב אותו באמצעות הלב והיכולת שלו להאיר על רגעים מבעד לשכבה שמסתירה אותם: "הלב הוא טלסקופי / סדק בתקרת העננים / קרן שמש יחידה".

רגישות גבוהה לסיטואציות מהחיים

את הדיסק המצוין הזה סוגר השיר "what is karma" עם דיאלוגים מסומפלים מתוך הסרט "ראיתי ג'ירפות בהודו", חוויה שיש להניח שהותירה את רישומה על חברי הלהקה.

מזמן לא נתקלתי בדיסק שנגע בכזו רגישות בסיטואציות פשוטות מחיי היומיום ותיאר כל אחת מהן כמו סרט קצר, ובעיקר השאיר אותי לדמיין כשהוא מוציא אותי לאווירה אחרת ומכניס אותי לעולמן של חברי ג'ירפות. בטוח שלא כל אחד יכול להיכנס לעולם הזה, המלא דמיון , צבעים והשראה. צריך לתת לאלבום הזה כמה האזנות עד הרגע המדויק שבו הוא יתחבר אליכם. אם אתם פילים, אל תנסו אפילו.

>> אושיק לוי שר "שקט" של נקמת הטרקטור; חווה אלברשטיין עם מקהלת נשים - "ברוך הבא"