פסטיבל הקצב (צילום: יובל אראל - לא לשימוש)
סולן הרוק המוביל בארץ. גל תורן, "מרסדס בנד" | צילום: יובל אראל - לא לשימוש

פסטיבל הקצב (צילום: יובל אראל - לא לשימוש)
שרית חדד בפסטיבל הקצב | צילום: יובל אראל - לא לשימוש
פסטיבל הקצב (צילום: יובל אראל - לא לשימוש)
אסי כהן | צילום: יובל אראל - לא לשימוש

פסטיבל הקצב (צילום: יובל אראל - לא לשימוש)
לא גימיק. סלדה הטורקיה | צילום: יובל אראל - לא לשימוש

כחמשת אלפים צעירים התקבצו אמש לביתן 1 בגני התערוכה בתל אביב ל"פסטיבל הקצב", הפקה שקיבצה אליה מכל הבא ליד. תחת המטריה של "קצב" אפשר היה למצוא על הבמה את שרית חדד מתארחת בהופעה של "רד בנד" עם הלהיט של טרייסי צ'פמן, את קרולינה וה"קותימאן אורקסטרה". את "ויתרתי" שהם להקת פאנק מצוינת (טוב, נו, ילדי כאפות יהיו תמיד הפאנקיסטים הכי מגניבים), כחימום ל"זקני צפת", ואת "כהן את מושון", שהם אולד סקול-היפ הופ, שאירחו את אורי שוחט כחימום לשבק (גילוי נאות: מיכאל כהן עובד ב-mako).

היו שם "זקני צפת" בהרכב המקורי, שהם פאנק-נויז ניינטיז משובח, שרק נשמע יותר טוב עם השנים, ולפניהם "בום פם" עם סלדה, זמרת המחאה הטורקיה הלסבית הגולה בת ה-70, ששרה עם הרבה אנרגיות חיוביות מוזיקת עולם אשר נשמעת גרובית ומקסימה, אך היא למעשה כואבת ומטרידה.

שבק ס בלי מוקי זה כמו ריאל מדריד בלי כריסטיאנו רונאלדו

לקינוח, כלומר ב 2 ורבע בלילה, כשבקהל נותרו לא יותר מאלף איש, נוצר על הבמה חיבור נהדר לפרקים ומוזר לעיתים בין שבק ס לתפוחים. נהדר, כי כלי הנשיפה והדיג'ייז של התפוחים עטפו יפה מאוד את הראפרים וגיטרות המטאל של שבק, שהעיפו שרשרת להיטים בעיבודים שחלקם היו מבריקים ממש. ומוזר, כי במקומות שבהם הגיטרות ניגפו בפני כלי הנשיפה נותרו חללים בולטים שזעקו מרה. ואפרופו חללים - אל תאמינו למה שמספרים לכם - עם כל הכבוד לחמי ומירו ("חלוצי החלל") ועם הריספקט לפלואו המהיר והמדויק אך הצחיח כמדבר של נימי - שבק ס בלי מוקי זה כמו ריאל מדריד בלי כריסטיאנו רונאלדו. אין כוכב אמיתי על הבמה, כמות הכיבושים יורדת פלאים, והקבוצה משוועת למנהיג סוחף.

 

גל מסוגל לשלוף את התורן

פסטיבל הקצב (צילום: יובל אראל - לא לשימוש)
"הבת של השטן": תורן עם מארינה ב"וודו" של "מרסדס בנד" | צילום: יובל אראל - לא לשימוש

ההופעה שריכזה אליה את מירב האנרגיות היתה, כצפוי, של "מרסדס בנד". העוצמה שיש לגל תורן וחבריו על קהל צעיר היא מדהימה. תורן, בטווסיותו, בטירוף שלו, בסקס אפיל החייתי שהוא משפריץ, הוא כיום הפרונטמן המוביל בישראל, גם באיזורי הרוק וגם באיזורי הגרוב. האגרסיביות של "מרסדס", האטרף שלהם, התיאבון שלהם לחורבן, זה בדיוק מה שבני 16 עד 24 מחפשים.

מוזיקלית אין מתאימים מ"מרסדס בנד" לקונספט של "פסטיבל הקצב", שמחבר הרכבי גרוב על גווניו עם רוקנ'רול לסוגיו, האירוע הזה כאילו נתפר סביבם, כשבצנטרום של הפיילה נמצא גל תורן, שהאישיות הבימתית שלו היא הכי קרוב שישראלי כלשהו התקרב לג'ים מוריסון. כש"מרסדס בנד" מגיעים לשיאם בשירים כמו "מיכלי" ו"וודו", לא חסר הרבה שגל ישלוף את התורן שלו וינופף בו. אנחנו יודעים שהוא מסוגל.

 מרסדס בנד מארחים את אסי כהן


מרסדס בנד מארחים את מארינה - "וודו"

אבל במקום לשלוף את המה שמו שלו, תורן, אחד שמבין היטב שרוקנ'רול הוא גם בידור להמונים, העלה לבמה את אסי כהן בתפקיד "אגם" סולן להקת "אפליקציה" עם שיר אהבה משעשע אך לא עקרוני, ואת מארינה מקסימיליאן בלומין, שתגלם את "הבת של השטן" ב"וודו". ליהוק מעולה ושיתוף פעולה מוצלח בין "מרסדס" הוחניים למארינה הספק פייה אגדית ספק מכשפה מאיימת.

"זקני צפת" מתבגרים בכבוד

מאור כהן בהופעה של זקני צפת בפסטיבל הקצב (צילום: יובל אראל - לא לשימוש)
טוב אבל לא מחובר. מאור כהן, "זקני צפת" | צילום: יובל אראל - לא לשימוש

במרכז הפסטיבל הזה היה אמור לעמוד האיחוד של "זקני צפת" בהרכבם המקורי, עם מאור כהן, יוני בן טובים, רע מוכיח ואורן לוטנברג, מבצעים במלואו את אלבום הבכורה הנחשוני שלהם מלפני 22 שנה. מי שציפה שבני 35 עד 45 שגדלו עליהם ב"רוקסן", יגיעו לאירוע הזה בשבילם ויידחקו בין אלפי בני הנוער - טעה. "זקני צפת" התאימו לערב הזה מבחינה רעיונית ואולי גם קונספטואלית, כלהקה מיתולוגית שעל כתפי הסאונד שלה צמח הצליל של להקה כמו "מרסדס", אבל הם היו חריגים בנוף ולא נוצר קשר אמיתי בינם לבין מרבית הקהל. "מבאסים, גרועים", היתה התגובה העיקרית שנשמעה בשיחות אקראיות להן האזנתי ביציאה מהביתן. "לראות מישהו בן 40 מקלל על הבמבה כמו בן 16 זה מוזר", אמרה לי מישהי.

מבחינת נגינה וביצוע "זקני צפת" היו מצויינים - הרי מוכיח, לוטנברג ובן טובים הם כיום נגנים פי 20 טובים ממה שהיו ב-92', שלא לדבר על יכולות הבמה של מאור כהן. הנויז שלהם הפגיז כמו שצריך, למרות שנשמע מיושן לעומת זה של "ויתרתי" ו"מרסדס". אבל אי אפשר להתעלם מכך שהאנרגיות הפראיות שלהם מפעם (למשל בחימום המיתולוגי למשינה באיצטדיון בערד 92') פינו את מקומן להופעה בוגרת יותר. אני אהבתי אותם ונהניתי, כי אני קהל היעד, ובשבילי "ריקי", "ציפי" ו"יוסי" הם שירים שתרמו לעיצוב העולם שלי בגיל 17. אבל לצערי מרבית הקהל הצעיר לא הבין על מה המהומה, לא הבין למה הם מנגנים דיסקו ב"דוחף באלנבי" (כי זה שיר שלועג לגייז, שנוצר על ידי חבר'ה בני 16, שזו היתה הדרך שלהם להתמודד עם ההכרה שיש גייז בעולם, בתקופה שבה בקושי דיברו על הנושא, אפילו בתל אביב), ובאמת חושב שהם כיום סוג של "זקנים". לא נורא. הקהל האמיתי של ז"קני צפת" יקבל אותם בקרוב בהופעות נוספות ואלבום חדש, בהרכב המקורי.

המופע של "זקני צפת"

ציפי


דוחף באלנבי


החיים יפים


ריקי

איפה דוד


חזיר היבלות


Boom Boom


Daddy


הגיון


ברזיל


מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר


הזונה מפרנסיסקו (יוסי

 

שבק ס והתפוחים במחוות לאריק איינשטיין

שבק ס והתפוחים - מכופף הבננות


שבק ס והתפוחים - מה שהיה היה

פסטיבל הקצב (צילום: יובל אראל - לא לשימוש)
קרולינה במופע של "קותימאן אורקסטרה" | צילום: יובל אראל - לא לשימוש

_OBJ_OBJ

_OBJ