ביום חמישי האחרון הופיע מאור אדרי בהאנגר 11 בנמל תל אביב. היה סולד אאוט. כלומר יותר מ-2000 כרטיסים נמכרו מראש. ובהתאם האולם היה מלא, האנרגיות היו גבוהות, היה חם מאוד. ההופעה, המכונה 360 מעלות, מתרחשת על במה עגולה שנמצאת במרכז האולם, ומסתובבת באיטיות כל הזמן, כך שכולם רואים את אדרי לפניהם כל כמה דקות. בקהל היו תותחים כבדים. דודו אהרון, שגם עלה לשיר דואט ואייל גולן שליווה את ההחתמה שלו איתי לוי, שגם הוא שר עם אדרי דואט.
הקהל של אדרי ברובו צעיר מאוד ומזרחי. הגיל הממוצע שם היה לדעתי 23. חלק גדול באו בחבורות של בנים לחוד, בנות לחוד, הזדמנות מצוינת להכיר מישהו/י נחמד/ה. הם שרו איתו את כל המילים ונתנו לו כבוד מלכים. גם את השיר "סלפי", שהוא שיר די ילדותי. שאני מניח שבעתיד אדרי יוותר עליו.
ולמי אין מושג שהאירוע הזה בכלל התרחש? למאזיני גלגלצ. שכן מאור אדרי הוא כרגע האמן הצעיר המצליח ביותר בז'אנר הים תיכוני, שלא הצליח עדין לעשות שום קרוס אובר, או בתרגום לפופוליסטית, אינו משודר בתחנה הצבאית. למה אדרי לא משודר בגלגלצ? על זה ניתן לקיים דיון שיש לו יותר מתשובה אחת. בכל מקרה אדרי הוציא עד היום שלושה אלבומים, הופיע שלוש פעמים בקיסריה (ואף הוציא דיוידי ואלבום נוסף שמתעד את ההופעה הזאת). "כמו שאת" המוביל את אלבומו האחרון עומד על 2.4 מליון צפיות ביוטיוב.
מאור אדרי התחיל את הדרך עם שירה בסגנון טורקי. הלהיט הגדול הראשון שלו "רוחות רעות" שהפך אותו לכוכב עולה, הוא מהסוג הקרוי "מזרחית כבדה". אבל כבר באלבום הראשון שלו הוא עבר גם ללהיטי פופ קלילים כמו שיר הנושא "הגבר שכבש". השיר הזה הוא מסוג הלהיטים שמדגישים המרחק בין הקהל הרחב לעורכי המוזיקה בתחנה הצבאית. או אם רוצים לדבר באופן אמיתי יותר, בין הקהל ששומע מיזרחית לקהל שאינו שומע מיזרחית. זה להיט מאוד עממי, עם טקסט בסיסי עד מופרך, יוסי גיספן היה מקבל מטקסט כזה חום, אבל הלחן מצוין והוא בברור להיט.
כאן המקום להגיד, גלגלצ היא בסך הכל שם קוד להתנשאות האשכנזית על זמר מזרחי עממי. ועוד גלגלצ מתנשאים פחות מהרחוב המכונה אשכנזי. ולהתנשאות הזאת יש הרבה פנים וגוונים. למשל שהרף לזמר מזרחי בתחילת הדרך בגלגלצ הוא יותר גבוה מאשר לזמר מיינסטרים רגיל. ועוד משהו - אייל גולן ושרית חדד יודעים כבר שנים כיצד לבחור שירים שגם כשהם עממיים, שומרים על איזו נאותות בעברית. גם ההפקה המוזיקלית אצלם ברמה הרבה יותר גבוהה. אפשר לתאר את זה ככניעה להגמוניה האשכנזית. אבל מי שבאמת רוצה להיות הזמר/ת הפופולארי/ת בישראל, חייב לעבור את המשוכה הזאת. יתכן שבחלומות של רון כחלילי ואופיר חתוכה זמר יכול להיות מלך ישראל גם עם שירים כמו "את עוד אוהבת" ("אני לבד וקצת עצוב לי, מאמי זה קשה"). בינתיים זה לא קורה. ודרושה יותר מהפיכה צבאית בגלגלצ כדי להגיע לזה.
- מועדון הביליון: הקליפים הכי נצפים ביוטיוב
- מי ישמע #1 - שירים חדשים שאתם חייבים להכיר
- המשמעות של "Hit Me Baby One More Time" נחשפת
מה גם שהבעיה הגדולה של אדרי היא שאין לו להיטים ענקיים באמת. חוץ מהמחרוזת "אבבבי", שהיא מרוקאית ומדליקה, ו"My Name Is מאור אדרי" שכבש את היוטיוב, כל השירים שלו דומים מידי לשירים של אחרים. אין לו ברפרטואר שיר מהסוג שהופך אותך ללהיט כל ישראלי עם או בלי רדיו. הבלדות הסכריוניות כמו נניח "כמו שאת", הן לא מדליקות כמו הבלות של משה פרץ. האפרים לא מגיעים לכדי "תגידו לה" של דודו אהרון או "ערב טוב לך" של ליאור נרקיס, שהם כל כך סוחפים, שכלום לא עוצר אותם. וכאמור הפקה המוזיקאלית גם היא לא עוזרת. מה שכן השירה של אדרי שונה מהסטייל של גולן, אהרון ומשה פרץ. כשהוא מתוק, הוא הרבה יותר סכריני, באווירת חוליו איגליסאיס טיפה מיושנת. כשהוא מרים הוא יותר חפלאי מהם. יותר מרוקאי ופחות תימני.
האמת היא שאדרי הוא זמר טוב. והוא בשל לעלות כיתה, עד שהוא כמעט עומד להתפוצץ. כל מה שהוא צריך זה בחירת חמרים יותר נכונה. אפילו השיר של אבי אוחיון שיש לו בדיסק האחרון הוא אבי אוחיון חלש. עם דיסק יותר מותחכם, שמפצח נכון את הקוד הישראלי החדש, הפלייליסט של גלגלצ יפול בפניו בקלילות. ושוב להגיד שזה הכל גזענות ואליטות ישנות, זאת תשובה קלה מידי לשאלה למה אדרי לא מוכר בינתיים בשוק האשכנזי. הוא כשרוני מספיק, הכל אצלו במקום אבל שירים כמו "איתך יהיו לי ילדים" הם בדיוק מה שמשאיר אותך כוכב של התחנות אזוריות.
אדרי מוכן לעלות ליגה. הוא כריזמטי, שר טוב ומחזיק במה בקלילות רבה. הוא אפילו מחזיק סטייליסט נכון. המופע שלו הכיל את כל השטיקים המתבקשים. כולל פריצה של חבורת ברסלבים ששרו איתו "אנחנו מאמינים בני מאמינים" והניפו דגלי ישראל. בשלב מסוים הוא גם העלה לבמה את נאור בן עזרא, הילד בן ה 13 שנדקר בירושלים, ומעריץ אותו.
המתווכחים למיניהם יכולים להמשיך להתווכח האם זה בסדר שאדרי אינו מושמע בגלגלצ. אפשר גם לטעון שהטקסט שלי בעצם אשכנזי ומתנשא, כי למה עידן עמדי/עידן חביב ראויים לגלגלצ ומאור אדרי לא. למה הוא בכלל צריך להתאמץ? ולמי הוא צריך להוכיח מה. אבל זה מחזיר אותנו לדיון הקודם על מאיה בוסקילה. החדשות הטובות הן שמאור אדרי הוא זמר מצוין שאין שום סיבה שהוא יהיה סוד מזרחי. עם ניהול נכון וחשיבה נכונה, הוא יהיה תוך שנתיים גם זמר השנה של גלגלצ.