שי להב ושי להב - האיחוד

שי להב, יפעת נח להב, אריאל פוליאקוב, יובי חייבי (צילום: רם גל)
אופרת הרוק "משחק באש" | צילום: רם גל

"רגעים בהירים (בדרך הביתה)" הוא הסינגל השני מתוך הפרויקט "משחק באש", אופרת הרוק החדשה של שי להב (המוזיקאי, "מופע הארנבות של ד"ר קספר") ושי להב (העיתונאי).החיבור בין שניהם התרחש אחרי שנים שבהן שי להב המוזיקאי הותקף בידי קולגות נזעמים, שלא הבינו איך צחק איתם בלילה על האר, ולמחרת פרסם עליהם ביקורת ארסית בעיתון, ושי להב העיתונאי נשאל ללא הרף מתי מופע הארנבות של ד"ר קספר מתאחדים, ולמה השיער שלו כבר לא אדום.

ובחזרה לשיר, שמבוצע בידי ההרכב המוזיקלי אשר גם מנגן בלייב על הבמה לאורך כל ההצגה. הוא כולל את שי להב עצמו בשירה וקלידים, אשתו, יפעת נח להב בשירה וכלי הקשה, אריאל פוליאקוב בגיטרות ויובי חייבי בתופים.

האופרה היא חיבור של שירים מקוריים שנכתבו על  משבר גיל ה-40, ושילוב של מוזיקה, תיאטרון וקהל בהפקת תאטרון הפרינג' בבאר שבע, בשיתוף שחקנים, להקה חיה ו-ווידיאו ארט. במקביל האופרה יוצאת גם כאלבום, שיגיע לחנויות במהלך הקיץ. אם זה מה שיוצא ממשבר גיל ה-40, כנראה שלא כזה נורא להגיע אליו.

גם הסינגל הראשון מתוך הפרויקט, "אות חיים", הוא שיר ממש טוב. הטקסט המצוין של שי להב (העיתונאי), מתחבר ללחן קליל ומדבק של שי להב (הקספר), מה שבהחלט מעורר עניין לקראת אלבום הפסקול של ההצגה.

ההצגות הראשונות נערכו בתחילת יוני בבאר שבע והיו "סולד אאוט". הצגת הבכורה תתקיים בצוותא, ת"א ב-16 ביולי. ההצגות הבאות ייערכו בפסטיבל סמילנסקי, ב"ש בתאריכים 20.6, 27.6, 4.7.

 

רותם אור ממקססת את עדי אולמנסקי

קולאז רותם אור עדי אולמנסקי (צילום: אלה אוזן, שי אריאלי)
רותם אור ועדי אולמנסקי | צילום: אלה אוזן, שי אריאלי

שתיים מהזמרות והיוצרות החשובות ברוק הישראלי הצעיר נפגשות בסינגל "One Octave Up". במרכזו עדי אולמנסקי, סולנית להקת "לורנה בי", שעובדת על הפרויקט סולו במקביל ללהקה כבר כמה שנים. את הרמיקס יצרה עבורה רותם אור.

"עד היום לא עשיתי אלבום כי הייתי מאד בתוך העניינים של 'לורנה' אבל לאחרונה החלטתי לתת שם פוש", אומרת אולמנסקי. "השיר הזה הוא סוג של תפנית מוזיקלית שחלה בפרויקט סולו שלי, שינוי ז'אנר במובן מסוים, למשהו קצת יותר קליט, וכיפי. הפרויקט הוא דבר שאני בעקרון מפיקה, מלחינה, כותבת ושרה בעצמי ומארחת גם לא מעט אמנים. אני בעבודה אינטנסיבית על אלבום בכורה שאמור לצאת עוד כמה חודשים".

"השיר עצמו הוא מבחינתי אחד הטקסטים הכי כנים שכתבתי, משקף את כל מה שמתחת למעטפת, כל מה שמתחת להצגה ומאד מסביר מי אני ואיך אני מתנהלת בעולם הזה. פניתי לרותם לעשות לי רמיקס כי אני ממש אוהבת את המוזיקה שלה ותמיד ידעתי שאני והיא חייבות מתישהו לעשות משהו יחד. ברגע שעלה לי הרעיון של רמיקס לשיר הזה ידעתי שהיא תהיה מושלמת עבורו, כי היא סיפרה לי שהיא ממש אוהבת אותו וידעתי שהיא תוכל לתת לו נופך אחר, ואכן כך קרה. היא כאילו הוציאה מהטקסט את כל הרגש שבו וכל האמת ויצרה חיבור מדהים ושונה ממה שאני עשיתי".

 

סקס, ממתקים ורוקנ'רול

דמיינו לרגע ידיעה כזו – לקראת הגעתה לארץ, משחררת הלהקה המיתולוגית שהשתייכה לגל הפלישה הבריטית אלבום חדש. למרות שחלפו ארבעים שנה משנות "תור הזהב" של הלהקה, באלבום החדש היא מצליחה לשחזר את הסאונד המיוחד שאפיין את המהפך שחל אז בתרבות המערב. בדומה ללהקות שפעלו בזמנו סביבה, כמו הביטלס, הזומביז והאנימלס, המוזיקה באלבום החדש מורכבת מתערובת של רוקנ'רול, פסיכדליה ופופ, עובדה די מפתיעה בהתחשב בכך שהרוק עבר אינספור גלגולים מאז והתפזר לכיוונים אחרים.
עכשיו אפשר להפסיק לדמיין - לא מדובר באמת בעוד אחת מלהקות הסיקסטיז שמגיעות לכאן, הרבה אחרי התהילה אלא ב"בריין קנדיז", להקה ישראלית בגילאי 22-23 ש"הידיעה" הזו בהחלט מתאימה להלך הדברים כשמאזינים לאלבום הבכורה המפתיע שלהם. לא ברור איך אייל פיק, ניר יונה, יובל פיק ודניאל עצטה שנולדו כעשרים שנה אחרי, הצליחו להקליט אלבום סיקסטיזי כזה משובח, אבל מגיע להם קרדיט ענק על השאפתנות. מהדורת ויניל הייתה הולמת מאוד את האלבום הזה.

 

כל החתיכים אצלי #2

כל החתיכים אצלי פרומו (צילום: פאבל בולו)
להתמרכז יותר סביב טקסטים כנים ומוקפדים. "כל החתיכים אצלי" | צילום: פאבל בולו

"אני יודעת שהפוזה הזו לא בשבילי אבל אני אתאמץ...פוזה מלטפת אותי, פה זה לא לטובתי", כך כתבה איה זהבי פייגלין לשיר "פוזה" שחותם את האלבום החדש של "כל החתיכים אצלי". במקרה (או שלא), המשפט הזה מתאר לא רע את הסיטואציה של סולנית הלהקה עם יציאת אלבומם השני. האופי הפרובוקטיבי והישיר של פייגלין עושה שירות נהדר עבור להקה צעירה שמנסה לפרוץ ולזכות בהכרה בין עשרות להקות אחרות, אבל כשממשיכים עם אלבום שני במטרה לקדם את המשך הדרך, הקונספט הזה כבר עלול לפגום, במקום לקחת צעד אחד קדימה.

"כל הסיבות", הוא שיר מדהים שחושף את הקול היפה של פייגלין באור הנכון וזה הכיוון אליו צריכה להמשיך הלהקה מכאן. "כל החתיכים אצלי", לא צריכים להתרכך חס וחלילה, אלא להוציא את המיטב מכל מה שיש לסולנית שלהם להגיד, ולהתמרכז יותר סביב טקסטים כנים ומוקפדים כמו "אוי אלוהים ישמור", "פוזה" ו"כל הסיבות" כמובן. הלהקה תשיק את האלבום ב-23.6 בבארבי, ת"א, והוציא קליפ מיוחד לשיר "בפקולטה למדע מדויק".

>> פסטיבל הרוק "עצמאי בשטח": הכוכבים ממליצים על הצעירים