אריק איינשטיין 09 (צילום: זיו קורן)
"הוא היה אוהב את זה". אריק איינשטיין ז"ל | צילום: זיו קורן

אירועי "כנס השפה העברית" שמתקיימים השבוע בראשון לציון יגיעו לשים במופע "אומרים אהבה יש בעולם", שיוקדש לשירי המשוררים ששר אריק איינשטיין ז"ל, ויערך מחר (רביעי) בשעה 21:00 בהיכל התרבות בעיר היין. במופע יבוצעו שירים ששר איינשטיין, אשר מילותיהם נכתבו על ידי ח.נ.ביאליק, אברהם חלפי, לאה גולדברג, נתן אלתרמן ומשוררים נוספים.

בין המשתתפים יהיו שלושה מלחינים גדולים, שהלחינו עבור איינשטיין חלק מאותם השירים - יוני רכטר, שם טוב לוי ויצחק קלפטר. המשתתפים הנוספים במופע יהיו אתי אנקרי, ארז לב ארי, יהלי סובול, מאיה בלזיצמן, ערן צור, רונה קינן ורוני אלטר. את הניהול המוזיקלי מבצע עדי רנרט. המשורר רוני סומק והמשורר והפזמונאי יעקב (יענקל'ה) רוטבליט ישאו דברים לזכר אריק איינשטיין ז"ל וידברו על יצירתו.

את האירוע עורך ומנחה יואב קוטנר, עיתונאי ועורך המוזיקה שהיה הקרוב ביותר לאריק איינשטיין בחייו, ותיעד אותו ואת פועלו היצירתי והמוזיקלי בסדרות טלוויזיה ורדיו רבות. "אני חושב, שחוץ מהעובדה שאריק איינשטיין ז"ל היה זמר ענק ובעל טעם טוב בבחירת המלחינים שהוא עבד איתם, מבחינת התרומה שלו למוזיקה הישראלית ולזמר העברי, אחד הדברים החשובים והמעניינים שהוא עשה,  הוא נושא שירי המשוררים והשפה העברית", אומר קוטנר. "בדרך כלל פחות מתייחסים לקטע הזה ביצירה שלו, אבל זה פרק חשוב שיצאו ממנו שורה ארוכה של שירים נפלאים".

יואב קוטנר, מחווה לג'ון לנון (צילום: שי פרג)
"אריק מאוד חסר לי באופן אישי. הייתי קרוב אליו מאוד בשנים האחרונות". יואב קוטנר | צילום: שי פרג

-שירים שלא היו זוכים להגיע לקהל אם הוא לא היה מקליט אותם.
"כן. אריק עשה משהו שהיום נראה טבעי, כי היום שירי משוררים הם חלק מנוף המוזיקה הישראלית. אבל בשנות ה-70' וה-80' הוא חיבר קהל של צעירים, שלא התעניינו בביאליק ובאלתרמן ובחומרים שנחשבו כבר אז 'מבוגרים' או 'זקנים', והפך אותם לחלק מפס-הקול העכשווי. בא זמר עם שנחשב להכי 'קול' ומעודכן מבין זמרי המיינסטרים בארץ באותה תקופה, ופתאום הוא שר חיים נחמן, לאה גולדברג. אריק איינשטיין הפך את השירה הזו לנגישה לקהל צעיר שלא הכיר אותה קודם".

-נוטים לקשר שירי משוררים לז'אנר שירי "ארץ ישראל הישנה והטובה", שזה עוד מפעל חשוב של איינשטיין.
"אולי יש נטייה כזו, כי בשני המקרים הוא גאל שירים ישנים, אבל הקישור בין 'שירי משוררים' ל'שירי א"י' הוא לא מדויק. ב'ארץ ישראל הישנה והטובה' אריק איינשטיין לקח שירים ישנים שכבר היו קיימים והוא עצמו גדל עליהם והקליט להם גרסאות כיסוי. בז'אנר 'שירי המשוררים' הוא לקח שירים שטרם הולחנו, חיבר אליהם מלחינים והקליט להם גרסאות מקוריות. 'שירי ארץ ישראל הישה והטובה' זה ז'אנר נוסטלגיה, ולאריק איינשטיין היו המון שירי משוררים שהוא לא קישר לנוסטלגיה. לא היתה לו גישה נוסטלגית בהלחנת שירי משוררים. הוא לקח שירים מתוך ספרי שירה והפך אותם לבני ימינו".

-למשל?
"הדוגמה הכי מפורסמת היא 'עטור מצחך זהב שחור' של אברהם חלפי, שיוני רכטר הלחין. או למשל 'ערב מול הגלעד', שיר של לאה גולדברג שמיקי גבריאלוב הלחין ב-1975 כשיר חדש. או למשל 'תוף בודד' של גולדברג שגבריאלוב הלחין אחרי האלבום 'חמוש במשקפיים' ואיינשטיין הקליט אותו בגרסה רוקיסטית. השיר לא הצליח, ובאלבום 'שתי גיטרות, בס, תופים' עם ברי סחרוף הוא הקליט אותו מחדש. זה שיר שבו לאה גולדברג מרגישה שרודפים אותה ואין לה חברים ולא עומדים לצידה. ככה אריק הרגיש אחרי הפרשה עם מיכאל תפוח, הוא הרגיש שהחברים עזבו אותו, אז הוא הקליט את השיר מחדש, והפך אותו למשהו אישי של ימינו".

"אני לא רוקיסט" (תמונת AVI: mako)
"אולי הוא לא רוצה שיגידו שהקריירה שלו היא בזכות אריק". מיקי גבריאלוב | תמונת AVI: mako

-הזכרת את מיקי גבריאלוב. למה הוא לא משתתף כמו יצחק קלפטר, שם טוב לוי ויוני רכטר?
"הזמנו את גבריאלוב, אבל הוא הרגיש שהוא לא רוצה להשתתף. אני חושב שהוא לא רוצה שיגידו עכשיו שכאילו הקריירה שלו היא בזכות אריק. הם הרי חזרו לעבוד שוב יחד ויש לו סקיצה של אריק שלא יצאה עדיין. עכשיו אחרי שאריק מת, אולי הוא חושש שיגידו שהוא מנצל את מותו. אבל צריך לשאול אותו. מיקי גבריאלוב באמת יצר כל כך הרבה לחנים מדהימים לאריק לשירי משוררים, כמו 'הכניסי תחת כנפך' ו'היא יושבה לחלון', הוא הלחין לו ביאליק וגולדברג ואלתרמן, ועשה המון. הוא שר במופע שלו שירים שיצר עבור אריק".

לצד שירי המשוררים יכלול המופע גם מספר שירים שאריק איינשטיין ז"ל עצמו כתב את מילותיהם, וזכו להכרה כשירת משורר. "אחד הדברים שאפיינו את אריק איינשטיין היה כתיבה מאוד פשוטה וישירה, לא לירית, הוא לא ניסה להיות משורר", אומר קוטנר, ומזכיר שבביקורת על האלבום של "החלונות הגבוהים" ב-1967 היה מי ש"ירד" על כתיבת הטקסטים של איינשטיין.

"ובכל זאת, בפשטות שלו היה משהו עמוק. לצד הפזמונים, בחלק מהשירים היה כן היה משורר, ואת זה אומרים אנשים כמו נתן זך, שטוען שאריק כן היה משורר", מדגיש קוטנר, שמזכיר שאחרי מותו של איינשטיין התראיין נתן זך והקריא את "הימים הארוכים העצובים" ו"זו אותה האהבה" כשירי משורר לכל דבר ועניין. "לכן בערב הזה יכנסו שירים של אריק שהוא כתב, שבעינינו הם טקסטים שמתאימים לעמוד לצד שירים המשוררים. כמו גם שירים שכתבו עלי מוהר ז"ל ויעקב רוטבליט, שנחשבים גם למשוררים וגם לפזמונאים. זה ערב מאוד אמנותי".

אין תמונה
ישתף פעולה עם רונה קינן. יוני רכטר



-המון שירים. קשה לך כעורך לבחור מה ייכנס
"זה קשה שבעתיים כשמדובר במישהו שיש לו בערך מאה שירי משוררים ושירים שלו שמתאימים להגדרה הזו.  עדי רנרט, המנהל המוזיקלי, גם מעורב בבחירה. ויש מקרים שנענינו לבקשות הזמרים. למשל ארז לב ארי שמשתתף ביקש לשיר את 'אחכה' שכתב עלי מוהר, והשיר נכנס. אם מישהו ממש רוצה לבצע שיר מסוים והשיר מתאים, אז אנחנו מאפשרים לו".

-צפויים שיתופי פעולה מיוחדים?
"כן, יהיו צירופים מיוחדים. לכל אחד מהאמנים יש שיר סולו ושיר עם מישהו, עם הצעירים או הותיקים. למשל ליוני רכטר יש שיר לבד ושיר עם רונה קינן"

-לדעתך העיתוי נכון לעשות את הערב הזה, חודשים ספורים אחרי מותו?
"זה לא פסטיבל גדול לזכרו. יש דיבורים ביום השנה לזכרו לעשות משהו גדול בפארק. הערב הזה הוא צנוע ואמנותי ומצדיע לו בצורה אלגנטית ומינורית, בלי התלהמות של פסטיבל גדול. הייתי בשנים האחרונות בקשר יומיומי עם אריק והוא מאוד מאוד חסר לי. אני חושב עליו הרבה. גם השאר. היה את הרעיון של המשפחה לעשות משהו קטן לזכרו בשלושעם וזה לא יצא בסוף. אני גם עושה עליו הרצאות. הרבה שרים משיריו. בעיני ראוי ויפה להנציח אותו בעזרת המוזיקה. זה לא קרנבל ענק".

שם טוב לוי פרומו (צילום: ז'ראר אלון)
מגדולי המלחינים שעבדו עם אריק איינשטיין. שם טוב לוי | צילום: ז'ראר אלון

-דובר בזמנו על אירוע עם השמות הכי גדולים, ארצי, חנוך, פוליקר.
"אנחנו עושים ערב צנוע. ברוח האדם עצמו. לא ערב הנצחה, אלא מופע מחווה במסגרת שבוע השפה העברית שלדעתי מאוד מכבד אותו. לגבי מה שדובר אז - אין טעם לדבר על משהו שלא קרה".

-אם היית מתקשר לאריק איינשטיין ומספר לו על המופע הזה, מה הוא היה אומר?
"לדעתי מכל האופציות זה מה שאריק היה הכי אוהב. הוא באמת אהב את השירים. כמה ימים לפני מותו הוא עוד השמיע לי שירים נוספים של אברהם חלפי, כמו השיר 'אמא' שהלחין עומר קליין, שהוא הספיק להקליט עם גיא בוקאטי. הוא ישב ושר עם השיר וצילמתי אותו".

-מרגש.
"הוא אהב את זה, אהב את המילים. אריק שנא להיות כוכב ומפורסם ורכילויות. אבל את השירה עצמה והשירים הוא אהב. הוא לא היה בא לערב כזה, כמובן, אבל הוא היה שמח שזה קורה".