ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
סקסית. ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
נתנה שואו. ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
"תל אביב!, רוצים להשתגע הלילה?" ריהאנה בפארק הירקון | צילום: ענבל צח

המופע של ריהאנה הערב בפארק הירקון ייזכר כמופע שהיה בו המון דבש, אבל גם עוקץ. מצד אחד מגניב בטירוף שהכוכבת הכי גדולה בפופ העולמי נכון להרגע, עם מופע שנחשב להצלחה בינלאומית גדולה מאוד בשנה האחרונה, קיפצה הערב מול עשרות אלפי מעריצים בגני יהושוע, ונתנה שואו סקסי ומרהיב עם מיטב הלהיטים שלה. מצד שני, הדיווה בחרה לקפוץ מיד עם נחיתתה להשתכשך בים המלח, וכנראה שיש קשר בין הביקור היום אחר הצהרים במקום הנמוך בעולם, לבין העובדה שהיא עלתה לבמה רק בדקה ל-22:00, יותר משעה איחור, והיתה רחוקה מרחק נגיע מפאדיחה בקנה מידה גדול, פאדיחה שהיתה מורידה את כל המאמץ האדיר שהושקע בערב הזה, למקום נמוך לא פחות.

בדרך כלל ישראלים רגילים ואוהבים שאירועים פה לא מתחילים אף פעם בזמן. ישראלים אוהבים לאחר איחור אופנתי, כשכולם כבר נמצאים, להגיע דקה לפני שמתחיל, כי למה לחכות, שיחכו להם. אבל הערב הישראלים הגיעו בזמן לפארק הירקון, וחיכו שעות עד שריהאנה הדיווה, תואיל בטובה ותעלה כבר לבמה. כולם מכירים את התקנות של הפארק ועיריית תל אביב, כולם יודעים שהמשטרה קפדנית, ובעיקר המפיקים שהביאו את ריהאנה, יודעים שהאיחור הזה יעלה להם בקנס כספי כבד. האיחור ה"ישראלי" של ריהאנה הערב מה זה לא התאים לנו.

ריהאנה פותחת את המופע בפארק

ריהאנה בפארק - קטעים נבחרים (מדברת עם הקהל)

ריהאנה בפארק - קטעים נבחרים נוספים

ב-21:48, החלו להישמע שריקות בוז מכיוון השורות הראשונות שמאחורי "טבעת הזהב". אותם מעריצים שחלמו לראות את האלילה שלהם בגודל טבעי, הביעו את מורת רוחם בגלל החוצפה והזלזול של כוכבת-העל בקהל הנאמן שלה. אפשר היה בקלות לדמיין איך בשעה 23:00 המשטרה מורידה להפקה את השאלטר, באמצע אחד הלהיטים, ואיך מחר התקשורת העולמית תתעסק בפאדיחה של ריהאנה בארץ הקודש.

אבל הפיתרון ההפקתי היה פשוט - המופע קוצר בחמישה שירים לפחות, ריהאנה לא בזבזה זמן על החלפת תלבושות, והתמקדה בלתת את הלהיטים בפחות משעה וחצי, ולעוף הלאה. באחת בלילה היא כבר היתה על המטוס לרפובליקה הדומיניקנית. אנחנו בשבילה רק תחנה בדרך, למרות ההבטחה שהיא "לא תשכח את המופע הזה בחיים". שמענו עליך.

כשאלוהים ברא את האישה הוא חשב על ריהאנה

ואז ריהאנה עלתה לבמה, ובבת אחת הכל נשכח. האיחור, קריאות הבוז - הכל התגמד מול האנרגיות, היופי והתשוקה שהאישה הזו משדרת. כשאלוהים ברא את האישה הוא חשב על ריהאנה, הפשיט אותה עד רמת החצאית הסמלית, החזיה השחורה ומעליה בד הרשת, ושם לה על ראש כתר קוצים אפור, שהופך אותה באחת ל"בלאק ג'יזס וומן". היא תישאר עם התלבושת הזו עד הסוף - כנראה שבגלל האיחור היא לא רצתה לבזבז זמן בהחלפת בגדים בין המערכות (כי שאמור להיות).

ובכל זאת, ריהאנה נראתה מדהים. האמאזונה עם הרגליים שלא נגמרות, הסוסה האצילה עם תוספת השיער שנראתה כמו רעמתו של יוניקורן שחור, הפאם פאטאל הקאריבית ההורסת הזו, שכל גבר היה נופל שדוד לרגליה, זזה על הבמה בתנועות ריקוד מתואמות מראש, אבל כה סקסיות. כל תזוזה שלה משדרת "אני היצור החזק והנחשק בעולם", היא דומיננטית, היא תותחית בעולם של כלים כבדים, השואו שלה נוטף עסיס נעורים, המראה משפריץ עוצמה, והכריזמה שלה מגיעה עד השורה האחרונה בפארק.

Umbrella

Only Girl In The World

We Found Love

חי או פלייבק?

ההופעה של ריהאנה מדויקת ומתואמת עד הפרט האחרון, כולל קטעי הריקוד, המסכים, הלהביורים, תאורת הלייזר והרכב הנגנים שנשמע כמו אולפן נודד, ולפעמים קצת מנג'ס עם קטעי נגינה ארוכים מדי. אבל למרות שהיא מבצעת את המופע הזה כבר כמה עשרות פעמים, נראה שלא מדובר ברובוטית, אלא בזמרת שחיה את הבמה וכן ניסתה לגעת בקהל. שוב ושוב היא פנתה למעריצים ב"תל אביב!! מה קורה תל אביב?!! נהנים תל אביב?!! בואו נעשה חיים!!", והצליחה להלהיב בקטעים מסוימים גם את אחרוני מאוכזבי האיחור.

תוך כדי המופע וגם בסיומו התעורר ויכוח מה אחוזים מהשירים היא באמת שרה וכמה היה פלייבק. נדמה היה ששמענו ממנה הערב לפחות חצי מהשירים ב"חי", כלומר שירה "חיה" עם פלייבק לגיבוי. בכל מקרה, הסאונד היה בסדר גמור, גם זה המוקלט וגם זה שבקע מהמיקרופון המוזהב שלה, שהיא אחזה בו בציפורניים אדומות מדם, באצבעות עטויות טבעות כסופות.

כשריהאנה ירדה מהבמה ב-23:23, אחרי "Stay" המרגש ו-"Diamonds" ההמנוני, היה ברור שמצד אחד היא נתנה את השואו הרגיל שלה, ועשתה את זה הכי טוב שהיא היתה יכולה הערב, ושבאמת הרבה זמן לא נשכח כמה היא יכולה להיות סקסית ומטריפה, מתוקה ואהובה. מצד שני היה ברור שכולם הולכים להתבאס עליה בגלל האיחור, לקרוא לה "דיווה" ולכסח לה את הצורה. האמת שמגיע לה, כי רק לנו הישראלים מותר לאחר ככה.

Where Have You Been

Stay

Diamonds

בעיה של תיאום ציפיות

המופע של ריהאנה היה כמובן רחוק מלהיות שלם, אבל האכזבה הקשה של חלק מהקהל, כפי שהיא צפה מחלק מהתגובות, נובעת מבעיה של תיאום ציפיות. אולי הקהל, ששילם המון כסף לכרטיס וצמא לריגושים, ציפה לקבל איזו אורגזמה מטורפת, איזו חוויה שתלך איתו לכל החיים - ובציפיה הזו נעוצה הבעיה. כי ריהאנה עצמה עוצרת נשימה, אלא שהמופע שלה הוא מהנה, אבל לא מעבר לכך. והיא לא לבד. גם מדונה, שהמופע האחרון שלה בארץ, היה לכאורה מושקע בהרבה ברמת הבמה והתפאורה, ספגה ביקורות וגם היא משתמשת בפלייבקים. שלא לדבר על בריטני ספירס או ביונסה. אף זמרת לא מסוגלת לרקוד כמו שהן רוקדות, או כמו שריהאנה רוקדת, ולשיר חי תוך כדי. זה פשוט לא אנושי. אלה הם פניו של הפופ התאגידי כשהוא יוצא לסיבוב הופעות.

מלבד קיצור המופע ואי החלפת התלבושות, שנבעו כנראה מהאיחור הלא ברור, מדובר באותו המופע שריהאנה נותנת בכל העולם - עם אותם הפלייבקים, אותה התאורה, אותה הלהקה, ובכל העולם הוא נחשב למופע מצליח ומבוקש. זה המופע שלה, כך הוא תוכנן וכך הוא נבנה. הוא רץ עשרות פעמים בחצי השנה האחרונה, ואף אחד לא ישנה אותו רק בשביל הקהל הישראלי. הנטייה לחשוב שאנחנו שונים או יותר שווים מאחרים, ושאם ריהאנה באה לפה, היא צריכה לתת כאן משהו אחר, אקסטרה, היא שגויה.

נכון (ובפעם האלף), ריהאנה איחרה לעלות לבמה בשעה, והאיחור שלה דפק חלק מהעסק, אבל במה שנשאר, נראה היה שהיא מצטיינת, ובאמת זוהרת. הנטייה להעריץ מישהו ושנייה אחר כך להגיד שהוא אפס, רק בגלל ששילמו לו כסף והוא לא עשה בדיוק מה שזה ששילם רצה שיעשה, היא נטייה רעה. כלומר, הביקורת מוצדקת מאוד, אבל העליהום האלים מיותר.

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
שרה וחצי. ריהאנה בפארק הירקון | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
מתוקה. ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
התרגשה ב"Stay". ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

מופע שפחות מתאים לפארק

ואולי הבעיה היא בכלל אובייקטיבית. כדי להביא את ריהאנה לישראל צריך מינימום 36 אלף איש במחירי כרטיסים של 350-400 שקלים לכרטיס. רק פארק הירקון מסוגל להכיל כזו כמות של קהל, אבל חוויית הצפייה בפארק היא בעייתית. אי אפשר שכולם יהיו קרובים לבמה, ובאופן טבעי מי שנמצא קרוב (במקרה הזה, ב"טבעת הזהב"), שומע ורואה טוב יותר, ומרגיש חלק בלתי נפרד מההופעה. מי שנמצא מאחור - נהנה בעיקר מהמסכים, מהאווירה, מעצם המעמד, מהלהיטים. בשלוש ההופעות הבאמת מוצלחות האחרונות שהיו בפארק - פול מקרטני, רד הוט צ'ילי פפרז וכוורת - ההערצה לאמן, מעצם זה שהוא מופיע, והציפיה הארוכה לראות אותו - עשו את רוב העבודה וסיפקו גם את מי שנמצא רחוק מהבמה. בדפש מוד כבר החלו להישמע קולות ביקורת, אולי כי הם כבר היו כאן קודם.

הבעיות האלה מתגברות במופע כמו זה של ריהאנה, בסך הכל כוכבת פופ שרוב הקהל לא מרגיש אליה איזשהו קשר רגשי עמוק. כמו המופע של בוב דילן באיצטדיון רמת גן, זה של ריהאנה התקיים באתר ומול קהל שגדול עליו. מופע שנבנה עבור אולמות של חמשת אלפים או עשרת אלפים, עד עשרים אלף איש, לא פארק של 50 אלף. וזה הבדל עצום. לו ההופעה של ריהאנה היתה מתקיימת בהיכל נוקיה (כמו ההופעות של אלאניס מוריסט ואלישיה קיז), אנשים היו יוצאים ממנה עם פנים זורחות, כי המופע היה מתלבש מעולה על אתר ההופעה. בפארק הירקון הרבה יותר קשה לספק את הקהל, במיוחד את הרוב שנמצאים רחוק, אבל בלי המאסה שלהם לא יהיה אפשר לגייס את הכסף כדי להביא אותה, וחזרנו לתחילת הגלגל.

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
דוקרנית. ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
איחרה בשעה. ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
חלק אוהבים, חלק מאוכזבים. ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

מהלך המופע

22:00 באיחור של שעה ריהאנה עולה לבמה בתלבושת שחורה וכתר כסוף, מלווה בשש רקדניות, ארבע זמרות ליווי וארבעה נגנים - הרכב קטן יחסית לגודל של המופע. היא מדלגת על שיר הפתיחה הקבוע, ופותחת את המופע עם "Phresh Out the Runway". הקהל באקסטזה, ואחריו מגיעה גרסת רמיקס ל-"Birthday Cake".

22:15 השיר השלישי הוא "Talk That Talk", ואחריו ריהאנה צועקת לקהל: "תל אביב!! סליחה על האיחור. לקח לי יותר מדי זמן עד שחזרתי אליכם!! אתם חבורה של כוכבי רוק מזויינים, ובגלל זה אני אוהבת אתכם במיוחד!! רוצים להשתגע הלילה?" ומתחילה את השיר "pour it up", שראחרונה זכה לקליפ פרובוקטיבי במיוחד.

 22:25 ריהאנה יורדת יחד עם הרקדניות בזמן שהלהקה מנגנת קטע ביניים, אבל למרבה הפלא היא חוזרת עם אותה תלבושת וממשיכה עם השיר "You da One", השיר הפותח מאלבומה הקודם. אחריו מגיע "Man Down" בגרסת רגאיי, כשעל המסך העגול מופיע הכיתוב" מבוקשת על ידי ה-FBI". היא מרימה קצב עם "Rude Boy" והקהל מגיב בריקודים, ואחריו מלהיבה עם "What's My Name?".

בין לבין פונה ריהאנה לקהל: "תל אביב אתם נהנים שם? אני נהנית וזו רק ההתחלה של ההופעה!!" לאחר מכן יורדת מהבמה כדי לחזור עם אותה התלבושת, והמסך יורד לקראת פתיחת המערכה הבאה.

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
המעריצים של ריהאנה | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

22:40 ריהאנה חוזרת עם אותם בגדים אך הפעם עם להביורים יורקי אש ועם להיט הפריצה הגדול "Umbrella" שכל הקהל שר יחד איתה. אחריו מגיע קטע קצר מ"All of the Lights" ו-"Rockstar 101". אחריו היא שרה את הסינגל האחרון שהוציא, בלדת הרוק "What Now" - "השיר הבא כולו על אהבה ועל כמה מסובכת היא יכולה להיות" אומרת ריהאנה, "אם אתם מכירים את המילים תשירו ואם לא תחזרו רק על שתי המילים: "what now?".

23:06 ריהנה יורדת מהבמה ושוב חוזרת כדי להפוך את פארק הירקון לרייב הגדול במזרח התיכון עם הלהיט "We Found Love", אחריו מגיעים במחרוזת "S&M" ו- "Only Girl (In the World". היא ממשיכה ל-"Don't Stop the Music" ואחריו עוד להיט גדול: "Where Have You Been". ריהאנה רוקדת בטירוף על הבמה והקהל משתולל איתה עם ידיים באוויר.


23:10 אחרי שעה ועשר דקות ריהאנה מודה לקהל ויורדת כדי לחזור להדרנים, בהם היא שרה את שני הלהיטים הגדולים מאלבומה האחרון - הבלדה המרגשת "Stay" בביצוע שגורם לה להתרגש במיוחד בעצמה, והלהיט הענק "Diamonds", שהקהל חיכה לו בשקיקה. בשעה 23:23 היא נפרדת בפעם האחרונה ויורדת מהבמה, מותירה חלק מהקהל כשלא כל תאוותו בידו.

רשימת השירים במופע:

Phresh Out the Runway, Birthday Cake, Talk That Talk, Pour It Up, Cockiness (Love It, Numb, You da One,  Man Down, Rude Boy, What's My Name?, Jump, Umbrella, All of the Lights, Rockstar 101, What Now, We Found Love, S&M, Only Girl (In the World), Don't Stop the Music,  Where Have You Been, Stay, Diamonds

*את מופע החימום סיפקו הערב צמד הדיג'ייז "GTA", שכבר חיממו כמה הופעות של ריהאנה במהלך הסיבוב הנוכחי. הם זרקו כמה להיטי רחבות על הקהל, אבל לא התעלו מעבר למה שדיג'ייז ישראלים היו יכולים לספק.

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח
ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח
ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח

ריהאנה בפארק (צילום: ענבל צח)
ריהאנה בפארק | צילום: ענבל צח