אין תמונה
"אני לא מחפשת להיטים בכוח ובוררת שירים בקפידה". מנור שבת

מבין ארבעת בני משפחת שבת שעוסקים במוזיקה, מנור שבת היא אולי הפחות מפורסמת (בהשוואה לאבא שלומי, לאח אביהו ולדודה לאה), אבל זה לא הפריע לה לזכות ב"פריצת השנה" במצעד השנתי של גלגלצ, עם שני סינגלים בלבד - "כשאתה", שהצליח מאוד, ו"בדרך שלך" שהצליח אף הוא, אבל לא באותו סדר גודל.

היום (ראשון) שבת מוציאה את "שקוף ממים", שיר שכתב דולב רם והלחין, עיבוד והפיק אריק זנטי, שיר שיוצא כסינגל שלישי בדרך לאלבום הבכורה שצפוי בקרוב. אמש, במוצאי שבת, היא עוד יצאה מהבית בשעה 23:00 להופעה מאוחרת במועדון בחיפה, שם עלתה לבמה בשתיים וחצי בלילה. "קצת פסיכי לעלות להופיע בשעה כזו", היא מודה, "אבל אני עושה את זה בכיף. שרה את 'כשאתה' ו'בדרך שלך' וקצת מזרחית של אבא שלומי, מחרוזת מתוקים ו'מריפוסה', אני עושה את זה בדרכי שלי, זה מגניב, זה כיף".

-בואי נדבר על "שקוף ממים".
"בחרתי אותו מתחושת בטן. הוא מרגש אותי כל פעם שאני שומעת אותו, גם הטקסט וגם הלחן. השירה שם זה מה שהקלטתי לסקיצה, כמעט לא נגענו בה. מה שאני אוהבת בשירה זה שיש תמימות. הקלטתי סקיצה לשיר, למדתי אותו תוך כדי הקלטה ויצא משהו קסום ותמים בטייק שירה ראשון. אחר כך כבר פחדתי לקלקל. יש לזה משמעות להשאיר שירה ברמה של סקיצה, זה לא קורה הרבה ואני מאוד מרוצה מהתוצאה".

-זה גם חוסך שעות אולפן.
"(צוחקת), כן אבל זו לא הסיבה".

-זה שיר אהבה של אישה לגבר.
"בעיני הוא מעטפת, מכיל את שני השירים הקודמים. את הטקסט כתב בחור מוכשר בשם דולב רם, לא מוכר עדיין. הטקסט היה אצלי עד שהכלתי אותו בעצמי, תפרתי לעצמי סיפורים בראש על הטקסט. פעם אחת מצב של בגידה, פעם שני מצב של מישהו שחוזר אחרי הרבה זמן משבי או ממקום אחר ושהאישה מחכה לו. ריגש אותי שיש הרבה משמעויות וכל אחד יכול לקחת אותו לסיטואציות אחרות בחיים. אני מגלה סיפורים חדשים בכל טקסט בשמיעה הראשונה ומאוד אוהבת שיש סיפור, משהו שמועבר, וכל אחד יכול לקחת את המשמעויות האלה למקום ולכיוון שלו, זה כיף ואינטימי".

-במוזיקה שלו יש אלמנט לטיני בולט.
"כן, יש מוטיב קצת לטיני. אני לא יודעת להגדיר, זה משהו מיוחד. חיפשתי שיר קצבי והיה לי קשה למצוא. יש בעיה למצוא שירים כאלה. הקול שלי קצת שונה ואחר, לטוב ולרע. הרגשתי שאני רוצה קצב והשיר הזה נפל לי ממש במקרה לידיים, עם מקצב שמרטיט לי את הלב. אולי אמציע לעצמי סגנון, טייטל כזה, לשיר הזה".

-מכל השירים דווקא כאן הקול שלך נשמע הכי רך.
"משהו טוב קרה לקול שלי. התחברתי יותר לבפנים וזה יוצא החוצה. לקח לי זמן להתחבר לקול שלי. רציתי קול גבוה ועצום, אבל אין לי גבוהים, יש לי נמוכים וזה אפילו טיפה גברי, אבל זה מה שמייחד אותי. כשהבנתי שזה הקול שלי הבנתי שאני צריכה לעבוד עליו ולשפר אותו והשאר כבר יבוא. בשנה וחצי האחרונות זה מה שעשיתי ואני מרוצה מהתוצה מבחינת ביצוע והגשה. אני משתדלת לשים דגש על ההגשה יותר מכל דבר אחר. אני אתעקש על כל דבר הכי קטן בשירה כדי להבהיר את הניואנסים. היום אני לגמרי מחוברת ואוהבת את איך שאני שרה. אחרי הרבה עבודה קשה עם עצמי מאוד מרוצה וגם מקבלת תגובות טובות, שזה לא מובן מאליו עבורי. זה נותן לי מוטיבציה לעבור יותר קשה כדי להוכיח לעצמי".

-לקול נמוך יש יתרונות אחרים, למשל סקסיות.
"הייתי שומעת את שירי מימון שהערצתי אותה ושואלת איך יש לה קול כזה, מאיפה היא מביאה את הגודל, מאיפה זה יוצא. אין מה לעשות זה מה שיש לי מבחינת סגנון, צבע ומנעד. אז התחברתי יותר לנמוכים. באולפן כשיש לי סולם גבוה אני מבקשת להוריד, גם אם הוא מתאים לגבר. אביהו אחי יכול לשיר את השירים שלי בקלות. השלמתי וקיבלתי, זה מה שיש לי ביד.

-קצת מזכיר את דודה שלך, לאה שבת.
"כן, זה מה שמיוחד בה, קול שרוף שנורא מרגש. הרבה אומרים שהאווירה שלי מזכירה את לאה וזה ממש מפרגן לי. אני לוקחת את החסרונות ליתרונות גדולים, משתמשת בזה".

-יש תחושה שאת מאופקת, מחפשת שירים נעימים. לא מנסה להביא להיט שיהפוך את המדינה, לא מנסה לרגש בכוח.
"אני לא מחפשת להיטים בכוח. אני בוחרת מה שאני אוהבת ומה שמרגש אותי. הסנגון של הקול ושל האווירה הכל מאופק. אני לא נותנת את הכל ישר בבום. צריך לאט לאט. כמו בכל מיני תחומים אצלי בחיים. יש אצלי זמן עד שיבוא הקסם. גם ככה אתה חשוף ומוציא דברים. אני מרגישה שחשפתי את עצמי בשירים האלה. זו חשיפה שקורית לאט לאט ובזמן שלה. השירים יוצאים בהפרשים גדולים. אני עובדת יותר באיטיות, בוחרת בקפידה, מאוד מדויקת, רק מה שיתאים לי. אולי עלית פה על משהו שאני לא מכוונת אליו. אבל לא כיוונתי להיות מאופקת. זה יוצא באופן טבעי. מבחינת להיטים אני לא מחפשת להיט, אלא דברים מיוחדים שמתאימים לי. אני לא יכולה לשיר כל דבר. שולחים אלי המון דברים ואני מאוד מסננת. יש המון דברים יפים שהם לא מנור, לא האוירה, לא הקול ואני אומרת 'לא' בנימה יפה וטובה. אני כן רוצה לתפוס משבצת שאין עליה אף זמרת, משהו ייחודי, מיוחד, אחר. זה בא לידי ביטוי בקול, בצבע. אני כן מנסה לבחור דברים משובחים".

הופעה גלעד שגב מנור שבת ובן הזוג, רון שלום (צילום: ליאור פינקסון)
"רון ואני, שנינו באותה דעה שצריך חתונה סולידית ונשתדל להצטנע". מנור שבת ורון שלום | צילום: ליאור פינקסון

-בראיון הקודם דיברת על חתונה מתקרבת.
"לצערנו הרב נפטר אביו של החבר שלי והוא בשנת אבל על אביו. אבל אנחנו באותו מקום, לא זזנו משם. החתונה תקרה כשתסתיים השנה שלו. נעשה משהו סולידי, קטן וצנוע, מסיבה קטנה לחברים ומשפחה קרובה. זה ייצור בעיות עם המוזמנים, אבל נעשה את זה אינטימי, כיפי וצנוע, ונתמסד, זה השלב".

לא יהיו אלפיים חמש מאות איש באיזה אולם ענק?
"אין סיכוי. זה יהיה קטן וצנוע. בשאיפה לעשות הכי אינטימי וסולידי. זה לא יהיה נעים מאנשים ואני מקווה שיבינו. רון מכיר המון אנשים ואבא שלי זה איזה 5-6 אלף איש שהוא מכיר, אבל אני אשתדל לצמצם. יהיו הרבה פחות מאלפיים איש. זו חתונה שלי, אני קובעת, עם כל הכבוד לכולם. רון ואני, שנינו באותה דעה ונשתדל להצטנע".

-אתם גם מופיעים יחד.
"כן, ברור, ככה הכרנו. רון מנחה ושר שירי דאחקות כאלה משעשעים, יש לו ארסנל משלו של שירים מגניבים, ואני שרה את שלי. לדעתי הוא מושמע הרבה יותר מזמרים אחרים שאני מכירה".

-שרת את "אבא" יחד עם אביך אחרי שנפטר סבא שלך.
"אבא שלי אירח אותי בקיסריה לפני כמה חודשים. הוא אמר לי 'את יודעת כמה השיר הזה מרגש וקיבל משמעות, יהיה לי קשה לעמוד לבד, יבוא לי לבכות, אשמח אם תעזרי לי'. כמובן שבאתי וגם לי היה מאוד קשה המעמד והסיטואציה, היינו מחוברים לסבא, אנחנו משפחה חמה ומשפחתית. ברגע האחרון אבא החליט שהוא יישאר איתי וישיר איתי בית מהשיר וזה יצא מרגש. אגב זה ייצא עוד מעט בדי.וי.די. מאחורינו במסך היו תמונות של אבא ושל סבא, וזה היה טרי, ממש אחרי ה-30. זה לא היה קל, אבל כל כך מרגש. הרגשתי שאנחנו נוגעים בכל מי שהיה בקהל. לא האמנתי שאני אעמוד בזה מבחינת ההתרגשות כי כל מילה קיבלה משמעות אחרת. אני רואה את אבא ונזכרת בסבא, הם מאוד דומים, הדמעות מציפות וזה לא קל, אבל זה החיים וחייבים להמשיך".