אין תמונה
שבע שנים יחד. אריק איינשטיין וגיא בוקאטי

מותו של אריק איינשטיין ז"ל הציף לתקשורת את שמות האנשים שעבדו אתו לאורך הקריירה, מתוכם בלט שמו של גיא בוקאטי. המוזיקאי, המלחין וכותב השירים, שעבד עם איינשטיין בשבע השנים האחרונות, הקליט איתו את האלבום "כל הטוב שבעולם" (שאת כל שיריו יצר בעצמו), והמשיך אתו לשבעה שירים נוספים, ביניהם הפקה מוזיקלית לדואט "חוזרים הביתה" עם שלמה ארצי, השירים "מעבדות לחירות" ו"צליל מכוון" מאלבום שירי יצחק קלפטר והשיר "עכשיו כשאתה כאן", שבוקאטי כתב והלחין לרגל חזרתו של גלעד שליט מהשבי.

כל אלה עלו לבוקאטי בבריאות. בעל כורחו הוא הפך בשבע השנים האחרונות של איינשטיין לשעיר לעזאזל של כל מיני עיתונאים שחיפשו לצאת "גברים" ולרדת עליו או על איינשטיין דרכו, מבקרים שכיסחו לשניהם יחד את הצורה, ואמנים גדולים אך קנאים, שלא הבינו איך איינשטיין עובד אתו ולא איתם. אבל כשאיינשטיין מת, לפתע, אחרי שנים של סלידה וחוסר פרגון, רואיין בוקאטי בחדשות 2, ב"ידיעות אחרונות", ובמקומות אחרים, באופן אוהד. הסיבה היא לא שהתחילו לאהוב אותו פתאום, אלא כי חיפשו להיאחז בכל מה שהיה קרוב לאיינשטיין, ולא היה קרוב לאיינשטיין מבוקאטי בשבע השנים האחרונות (פרט למשפחה הקרובה).

שלומי שבת: "אריק וגיא היו ממש צמד מבחינה מוזיקלית"

על הקרבה הזו מעידים אמנים, יוצרים ואנשי תקשורת שהכירו את הנפשות הפועלות והיוצרות מקרוב והתראיינו לכתבה זו, כמו שלמה ארצי, שלומי שבת, מוני מושונוב, יעקב גלעד, דודו טסה, השדרנית טל השילוני והשדרן משה בונן (ולצדם גורמים בכירים בתעשיית המוזיקה, שלא התראיינו בשמם). כולם חוזרים על אותו הסיפור: אריק איינשטיין בחר מרצונו החופשי לעבוד עם גיא בוקאטי כיוון שהתלהב מכישרונו,  סמך עליו מבחינה מקצועית ואמנותית, ובחר מרצונו להפקיד בידיו את כתיבת השירים והלחנים אותם ישיר.

שלומי שבת בקיסריה (צילום: אבי נישניבר)
"אם אריק אהב את בוקאטי, סימן שיש בבוקאטי משהו מיוחד". שלומי שבת | צילום: אבי נישניבר

"אריק וגיא היו ממש צמד מבחינה מוזיקלית", אומר שלומי שבת, שאהב מאוד את השיר שבוקאטי ואיינשטיין הקליטו למען החייל גיא חבר ואף הצטרף אליו בקולות רקע. "אם אריק אהב את בוקאטי, אז מי אנחנו? קטונו", אומר שבת, "סימן שיש בבוקאטי משהו מיוחד. כשהוא ניגן בגיטרה בהקלטת אלבום שלי, הוא ניגן נפלא, וריגש אותי עד דמעות בנגינה שלו".

"אריק איינשטיין עף מהפלייליסט של גלגלצ אחרי שבוע"

אבל יש גם כאלה שאוהבים לספר את הסיפור של איינשטיין ובוקאטי מזווית שונה, הרבה פחות מחמיאה. עוד בטרם חלף חודש ימים ממותו של איינשטיין, ושוב חזר גיא בוקאטי לעמדת השעיר לעזאזל. ושוב החליט מי שהחליט לתלות בו את האשם בכך שהמוזיקה של אריק איינשטיין בעשור האחרון הצליחה פחות מזו שעשה בעבר. זה קרה בכתבה שכותרתה "שביר - השנים האבודות של אריק איינשטיין", שפורסמה בסוף השבוע שעבר במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". כתבה שנפתחת בדלית עופר מנהלת גלגלצ, ואביב גפן, יקיר הפלייליסט, שכביכול מאשימים את בוקאטי בכך ש"בלם בגופו" מאריק איינשטיין לפרוח עם להיטים ברדיו (כלומר בגלגלצ). בוקאטי, משתמע מדבריהם, היה אבן הנגף שהפריעה לאיינשטיין לעשות את הקאמבק שלו בחסותם.

דלית עופר (צילום: תמר מצפי)
"איך היא מעזה להטיף לאריק אחרי מותו?". דלית עופר, מנהלת גלגלצ | צילום: תמר מצפי

"לא ברור איך דלית עופר מעיזה להטיף לאיינשטיין אחרי מותו, מבלי שיש לו יכולת לענות לה", אומר אמן ישראלי מוכר, שלא מתראיין כאן בשמו, מחשש לערעור יחסיו עם גלגלצ. הוא מתכוון בדבריו לסיפור שמספרת עופר בתחילת הכתבה ב"ידיעות אחרונות", לפיו איינשטיין לא הסכים לשיר את השיר "מנעי קולך מבכי", שכתב עידן רייכל עבור גלגלצ בשנת השישים למדינה. "עופר היתה זו שמיעטה לשדר בגלגלצ את שיריו החדשים של איינשטיין - שני סינגלים מהאלבום של איינשטיין ובוקאטי הושמעו בגלגלצ למשך שבוע, ואז עפו מהפלייליסט", נזכר אותו אמן. גורם בכיר בתעשיית המוזיקה, שגם הוא נמנע מלהיחשף, מאותן סיבות, מוסיף: "לאריק איינשטיין כאב במיוחד הסירוב של דלית עופר להשמיע את השיר "עכשיו כשאתה כאן", שהקליט לרגל חזרתו מהשבי של גלעד שליט. אגב, זה שיר ששליט עצמו אמר עליו, אחרי מותו של איינשטיין, שסייע לו בהתאקלמות אחרי השבי. כך שאם יש מישהו ש'בלם בגופו' את חזרתו של אריק איינשטיין למרכז הבמה, הרי זו דלית עופר, לא גיא בוקאטי", אומר הגורם הבכיר.

אדם מרכזי אחר בתעשיית המוזיקה כועס דווקא על אביב גפן, אבל גם הוא לא מוכן להיחשף בשמו: "אביב הגזים בכתבה ב'ידיעות' בכך שאמר שראה את התמונה של איינשטיין ובוקאטי יחד על עטיפת האלבום שלהם, ואמר שבעיניו זה לא תקין ואפילו מגוחך. זו לא הפעם הראשונה שגפן מנצל את קשריו בתקשורת כדי להיכנס אישית בבוקאטי. בכלל, נדמה שאביב פיתח כלפי גיא סוג של אובססיה, בגלל שאריק בחר בו, ולא בו".

צפו בראיון עם אריק איינשטיין (צילום: פלאש 90, משה שי)
" קובעי הפלייליסט באמת האזינו? באמת נתנו צ'אנס? אני לא מקבל את זה". מוני מושונוב עם איינשטיין ושיסל | צילום: פלאש 90, משה שי

"אולי אביב גפן מנסה לנכס לעצמו את אריק כמו שעשה עם רבין", אומרת מקורבת לנושא, שמכירה את הנפשות הפועלות, אבל נשארת אנונימית, כי גם היא לא רוצה להסתבך עם המנטור מ"דה ווייס". "שים לב שאת המסיבה שנערכה בסוף השבוע האחרון לרגל 20 שנה לגלגלצ, אביב פתח עם ביצוע ל'סע לאט', כי זה אולי השיר הכי מושמע של אריק איינשטיין ברדיו מאז שמת. אביב גפן הוא אלוף ישראל בניכוס אייקונים מתים".

"רצח רבין או אריק איינשטיין - אתה קולט את הטרמפיסטים"

מי שלא חושש לדבר בגלוי הוא יעקב גלעד, אחד היוצרים והמפיקים החשובים במוזיקה הישראלית, שהכיר את גיא בוקאטי עוד לפני שזה הכיר את אריק איינשטיין. "מה שעשו בכתבה ההיא היה צפוי, אני לא מופתע", אומר גלעד. "כשמישהו בסדר גודל של אריק הולך לעולמו יש פסטיבלים כאלה ואחרים, טוחנים הכל עד דק. מי שקרוב לעניינים, יודע להבחין בכאלה שהם טרמפיסטים, עורבים טורפי נבלות, ויש את אלה שחפים מכל פשע ועליהם מטילים את כל הרפש. זה מוכר ותמיד קורה. לא משנה אם זה רצח רבין או אריק איינשטיין - אתה קולט את הטרמפיסטים, שלא באמת היו חברים שלו, או ממש לא היו חברים, ושנייה אחרי מותם הם החברים הכי טובים. הם יודעים לבלף כל השנים, ומי שקרוב לעניינים לא קונה את זה. לא קשה לזהות את מי שהוא שקרן פתולוגי מטבעו, יחצן מטבעו, וממליץ על עצמו כל הזמן".

אביב גפן והפילהרמונית (צילום: אורית פניני)
"גיא בוקאטי מנע מאריק איינשטיין לשתף איתי פעולה". אביב גפן | צילום: אורית פניני

-למה הם עושים את זה?
"אלה המתוסכלים, שאריק לא בחר בהם, הם אלה שטובים בלהגיד מה מתאים לאריק ומה לא, בעיקר כי לא בהם הוא בחר".

וגלעד לא היחיד. "להתעסק בחומרים האלה אחרי שאריק כבר לא כאן ואין מי שיענה על ההכפשות זולת גיא בוקאטי, זו חוצפה שהצטמררתי ממנה כשקראתי אותה", אומרת טל השילוני, שדרנית ועורכת של התוכנית היומית "נעים בכביש" מזה 19 שנה, ברדיו 88 FM. "להטיל על גיא בוקאטי את כל הדברים האלה, זה צרות עין, רוע לב ואכזריות. זה מראה מה רב משקלו של הסחי שמשייט בעולם המוזיקה הישראלית".

-יגידו שאת אינטרסנטית, כי דלית עופר מנהלת את גלגלצ ואת ייסדת את 88.
"אין לי שום אינטרסים. אני עורכת ברדיו מעל 30 שנה, ולא מלקקת לאף אחד. הדברים נאמרים בכנות מלאה וכאב גדול. חבל שמעזים כך להכתים את שמו של אריק, להגיד שהוא היה שפוט של בוקאטי. מאיפה כל הטינופת הזו? למה? מה קרה? מה נהיה?".

"פתאום קופצים 'החברים הטובים של אריק'"

מקריאת הכתבה ב"7 ימים" נדמה היה שדלית עופר ואביב גפן לא לבד במערכה החדשה-ישנה נגד בוקאטי. "פתאום קופצים שם 'החברים הטובים של אריק', דורי בן זאב ומאיר ישראל, עם ציטוטים לפיהם הדואטים של איינשטיין עם ארצי וגפן היו טובים, והתעלו מעל שאר החומר שלו בעשור האחרון שהיה בינוני - כלומר מעל השירים עם בוקאטי", אומר בכעס גורם בכיר, ובקיא, במוזיקה הישראלית. "אולי יזכירו לנו מאיר ישראל ודורי בן-זאב היקרים, אילו שירים של אריק איינשטיין הם כתבו והלחינו?". אותו גורם מסרב להירגע: "ואם כבר כאלה שקופצים, אז קובי אושרת אומר בכתבה, שלא שמע את שיריו של איינשטיין ברדיו בעשור האחרון, ועובדה זו לכשעצמה מעידה עליהם. אולי הרדיו זלזל באיינשטיין ולא עשה לו כבוד, ולכן אושרת לא שמע את אותם שירים? אגב, מתי לאחרונה שמענו ברדיו שיר חדש שקובי אושרת הלחין?".

גיא בוקאטי פרומו (צילום: איריס שליט)
"אביב גפן בורא לעצמו מציאות דימיונית". גיא בוקאטי | צילום: איריס שליט

דלית עופר, מנהלת גלגלצ מגיבה: "צר וכואב לי על הדברים משוללי יסוד המיוחסים לי. העובדות לאשורן ויחסי החם והאוהב לאריק, אחד ויחיד בדורו, ידועים לכל העוסקים במלאכה. מעבר לכך - אין בכוונתי, ואף אין זה ראוי שאכנס לדיון המסלף את העובדות".

גיא בוקאטי לא נשאר חייב: "דלית עופר הפכה לבעיה עבור לא מעט אמנים מובילים ומשפיעים בישראל, שחוששים להשמיע את דעתם עליה, שמה ינותקו מהקהל שלהם. לי אישית אין חשש ממנה, שהרי היא לא תחדל להשמיע את יצירותיי עם אריק, יותר משלא השמיע אותן קודם לכן. פגשתי בה לראשונה בכתבה בה היא מצטטת באופן חלקי, ומדויק עוד פחות, את שיחתה עם אריק, שאגב היה המום מיהירותה לנווט את יצירתו ולשדך אותו להעדפותיה האישיות. דלית מצטטת את אריק אומר לה 'את לא תביני', ולאריק כידוע היו יכולות נדירות להסביר ולהבין. אם הוא נואש ממנה, אז מי אני. ניכר שלאחר מותו נקשרה קשר הדוק לשיריו, אולי זו התפתחות אישית, נקווה. לזכותה יאמר שהיא אישה נאה בהחלט, אך לא הצלחתי לחבר את הפנים הטובות למעשיה. בכל אדם יש טוב, אני מאמין. נראה לי שבימים אלה עוברת עופר תקופה לא קלה של חשבון נפש נוקב. אין לי כוונה להכביד עליה מעבר לכך".

יעקב גלעד (צילום: ליאור נורדמן)
"עורבים טורפי נבלות ושקרנים פתולוגיים". יעקב גלעד | צילום: ליאור נורדמן

מאיר קוטלר, מנהלו האישי של אביב גפן, מגיב בשמו: ״לצערנו גיא בוקאטי מנע מאריק איינשטיין לשתף פעולה עם אביב בשיר 'נוסטלגיה' שיצא לבסוף עם שרון ליפשיץ וזכה להצלחה רבה. אנו מאחלים לגיא הצלחה רבה ושירים טובים".

גיא בוקאטי עונה לגפן: "אין בכוונתי לטרוח שוב ולהתייחס לנטיותיו של אביב לברוא לעצמו מציאות דמיונית. שהרי בתוכנית 'ארץ נהדרת' הוקדש מערכון שלם בו מודגשת נטייתו לשקרנות, מגלומניות ונטיות אחרות מביכות לא פחות. אני מודה לו על האיחולים. מאחל לו בחזרה, ומתגעגע ביחד אתו לימים בהם כתב את שיריו, ולא הפגין את שריריו המתבססים על קשריו".

דודו טסה: "בוקאטי לא מנע מאריק כלום. זה מה שאריק רצה"

והפעם בוקאטי לא לבד במערכה. "יש לי ביקורת על העליהום הזה שעשו על גיא בוקאטי", אומר גם הזמר והמוזיקאי דודו טסה. "הוא יוצא מהכתבה ההיא כמישהו שאין לו ערך מוזיקלי או יצירתי, וזה לא פייר כי זה לא נכון. אני מכיר את היכולות שלו, והבנתי מהשיחות עם אריק את הדינאמיקה. בוקאטי לא מנע מאריק כלום. זה מה שאריק רצה, וצריך לכבד ולהבין. זה ילדותי לנסות למצוא דברים אחרים. מה, בגלל שאריק לא רצה לעבוד עם מישהו? נו אז מה. גם אני דיברתי עם אריק בטלפון ואם הצעתי לו משהו והוא אמר לי 'לא' - כיבדתי את זה. הרבה מוזיקאים פנו לאריק. מי שלא היה לו כוח אליו, הוא היה אומר להם: דברו עם בוקאטי. וזה אולי מה שגרם לאנשים לחשוב שגיא מטרפד שיתוף פעולה עם אריק. אז לחפש עכשיו למה אריק לא עבד עם אחרים? בטח שבוקאטי לא קשור לזה".

דודו טסה פרומו (צילום: ינאי יחיאל)
"העליהום על בוקאטי לא פייר ולא נכון". דודו טסה | צילום: ינאי יחיאל

מוני מושונוב, אחד משני החברים הכי קרובים לאריק איינשטיין ז"ל (השני הוא צבי שיסל), מוסיף: "אם אריק הפנה אותם לבוקאטי, אז זה לא בוקאטי לקח פיקוד. אריק רצה שגיא יגיד להם מה הוא (אריק) חושב. אסור להוריד מהערך, גם של גיא בוקאטי וגם של אריק, על מה שהם עשו. אני בטוח שדברים נעשו רק על דעתו של אריק. מה, לאריק אין סיי? היה לו סיי. היתה להם שפה משותפת. כל השאר זה כבר השערות של אנשים. זה לא עובדות".

"אלבומים של אריק איינשטיין לא הצליחו 14 שנה, אין קשר לבוקאטי"

"יש כאלה שמטילים את האחריות על אי ההצלחה של אריק איינשטיין בשנים האחרונות, על כתפיו של גיא בוקאטי", אומר מפיק בכיר בתעשיית המוזיקה. "אז בוא תגיד לי אתה, האם גיא בוקאטי אשם שאלבומים של איינשטיין לא הצליחו בזה אחר זה, במשך 14 שנה, ולא משנה עם מי הוא עבד - מיכה שטרית ב'שמש רטובה', שכלל שירים שיצרו שלום חנוך ויהודה פוליקר ומי לא, ברי סחרוף ב'שתי גיטרות בס תופים', פיטר רוט ב'רגעים', מה הקשר לבוקאטי. בוקאטי אשם בכך שמאז האלבום 'מוסקט' עם שלום חנוך ב-99', הרדיו הישראלי כמעט ולא פרגן לשירים חדשים של אריק איינשטיין? אתה כבר מבין לבד את התשובה".

-מוני מושונוב, אתה חושב שהרדיו לא פרגן לאיינשטיין בשנים האחרונות כי החומר היה פחות טוב מבעבר?
"לא. זה אנשים עם עמדות ויחסים, מנהלי תוכניות, קובעי פלייליסט, ויש בחישות. כולנו יודעים שיש בחישות. אתה הופך דבר ללא רצוי, ויש לך החלטה ויכולת לבצע את זה. קובעי הפלייליסט באמת האזינו? באמת נתנו צ'אנס? אני לא מוכן לקבל את זה. אריק לא הושמע, לא בגלל איכות השירים, זה לא היה השיקול, ואת זה אני אומר במילים עדינות. יש היום ערוצים מסחריים עם אג'נדות מסחריות. אנחנו מוצאים את עצמנו במציאות שבה לאו דווקא שיקולי כישרון ואיכות קובעים, אלא אג'נדות מסחריות. שם זה נמצא".

שלמה ארצי פרומו (צילום: ירון שילון)
"אריק אהב מאוד וסמך מאוד על גיא". שלמה ארצי | צילום: ירון שילון

-יעקב גלעד, למה הפסיקו לפרגן לאריק איינשטיין ברדיו?
"אני לא איש רדיו ואני לא באמת יודע וגם לא כל כך מבין. אמנם אריק כבר לא היה הרוקר החדשן והמהפכן, אבל בכל אלבום שלו מ'מוסקט' עם שלום חנוך ועד 'כל הטוב שבעולם' עם גיא בוקאטי, אפשר למצוא כמה שירים נפלאים ולפחות פנינה אחת".

-שלומי שבת, אולי לך יש תשובה?
"אין לי מושג למה לא פרגנו. אני בטוח שעכשיו הרבה מצטערים על זה. גם אם לא אהבו חלק מהשירים החדשים, יכלו להשמיע אחרים, ובכל זאת לא השמיעו. אלה שלא השמיעו אוהבים אותו, זה בטוח. אולי זה החיים, הקדמה".

-אולי לא היו לאיינשטיין מספיק יחסי ציבור, אולי לא היה מספיק רעש בתקשורת?
"תגיד לי, אתה נורמלי? אריק איינשטיין הוא הזמר הלאומי, הוא צריך יחסי ציבור? זה אריק איינשטיין. זו זכות בכלל לדבר אתו בטלפון. בפעמים הבודדות שדיברתי אתו בטלפון התייבש לי הפה. הרגשתי כמו מעריץ. כאילו שאני עושה שטויות, כמו אלה שמצטלמים איתי בהופעות בסלולרי, ככה הרגשתי".

"אריק התקשר ואמר: גיא בוקאטי, עילוי מוזיקלי, כותב מדהים"

אחד מאלה שכן פרגנו לחיבור בין איינשטיין לבוקאטי היה משה בונן, בעברו שדרן מצליח בגלי צה"ל וגלגלצ. "את שיר הנושא של האלבום של אריק וגיא, 'כל הטוב שבעולם', פמפמתי בתוכנית שלי כי זה שיר יפה", הוא אומר. "לפני עזיבתי, בקיץ 2007, עשיתי תוכנית מיוחדת לכבוד האלבום עם שניהם. באתי לבית של בוקאטי, שמתי מיקרופון במרכז החדר, והקלטתי תוכנית יפה. היתה שם תחושה של רצון אמיתי לעשות מוזיקה נטו. אני זוכר שניסיתי למשוך את אריק לדבר על עוד דברים, ואותו עניין רק השירים, היצירה, האלבום עם גיא. הוא החמיא לבוקאטי כל זמן, על השירים שכתב ועל נגינת הגיטרה שלו".

"מי אתה?". שלום חנוך (צילום: חדשות 2)
החמיא לבוקאטי. שלום חנוך | צילום: חדשות 2

על פי עדותו של בונן, אריק איינשטיין ז"ל סימן את גיא בוקאטי ככישרון, עוד לפני שבוקאטי התחיל לעבוד איתו. "את אריק הכרתי בסוף 2005", נזכר בונן, "קיבלתי ממנו טלפונים אחרי תוכניות ששידרתי, והוא בעיקר החמיא. הוא היה קורה לי 'בנון', כמו בסרט 'מציצים'. יום אחד הוא מתקשר אלי ואומר לי: 'בנון, תשמע, יש בחור ששמו גיא בוקאטי, עילוי מוזיקלי, כותב מדהים, תאזין ברצינות'. לבוקאטי היה אז סינגל ראשון בחוץ, 'היא אומרת', ואריק ביקש שאגיד מה אני חושב עליו. הוא אמר לי שהוא מתרגש מהשיר, שהוא מאוד יפה בעיניו ושהוא לא שמע כזה כבר שנים. זו היתה הפעם הראשונה שאריק התקשר להמליץ לי על מישהו. לדעתי היתה שם אהבה גבוהה וטהורה, עם הערכה גדולה מצדו של אריק".

מי שהיתה שם כשאיינשטיין נחשף לבוקאטי היא טל השילוני מ-88 FM, שנזכרת: "פגשתי את בוקאטי בתחילת 2006, אחרי שחברה שהיא לא מהמקצוע והתחום ואמרה לי: 'פגשתי כותב וגיטריסט וזמר מדהים'", היא נזכרת. "הוא הגיע אלי לאולפן עם דיסק של חמישה שירים, שחשב להתחיל להוציא, אחרי שאריק איינשטיין כבר שמע אותם והתלהב מהם. בחרתי באחד מהם, 'היא אומרת', ושידרתי. בתום שידור השיר הגיע לאולפן גל טלפונים שכמותו אני לא זוכרת. שאלו מי זה, וסיפרתי בשידור שמדובר באמן חדש בשם גיא בוקאטי. הייתי הראשונה ששידרה אותו ברדיו, המשכתי לשדר אותו בימים הבאים והיו גלים לא רגילים של התעניינות. בהמשך נודע לי שאריק אמר שהבחירה שלי של השיר היתה מעולה, שיש לי את זה. לאחר שהשמעתי את השיר כמה וכמה פעמים, נודע לי מגיא שאריק שמע את השידורים, והציע לו לעבוד אתו".

-היית שם כשהם התחילו לעבוד יחד?
"שמעתי את השירים שהם עשו יחד באולפן של גיא ואהבתי מאוד. הבנתי שאריק מאוהב בשירים, אבל לגיא לא היתה שום דומיננטיות על אריק. התגשם לו חלום כי הוא העריץ את אריק מגיל קטן. כי בכל זאת, זה אריק איינשטיין, לא עוד זמר".

שלמה ארצי: "העבודה של גיא הייתה מקצועית ומסורה"

אגב, מי שעוד אהב את השיר 'היא אומרת' של בוקאטי היה שלום חנוך, שהעביר אליו מסר חיובי בצירוף מחמאה. והוא לא היחיד. גיא בוקאטי ניגן והיה שותף לעיבודים כשעבד עם אמנים כמו ריטה, קורין אלאל וכאמור שלומי שבת. גם בשנים האחרונות, אחרי שיצא האלבום עם איינשטיין, הוא זכה למחמאות. שלמה ארצי, שגיא בוקאטי הפיק מוזיקלית את הדואט שלו עם איינשטיין, אומר: "מהחוויה שהייתה לי בעבודה המשותפת עם אריק וגיא כשעבדנו על השיר 'חוזרים הביתה' אני יכול לומר שהעבודה של גיא הייתה מקצועית ומסורה לאורך כל התהליך. הרושם שקיבלתי היה שאריק אהב מאוד וסמך מאוד על גיא".

אין תמונה
סימן את בוקאטי מהשיר הראשון. אריק איינשטיין ז"ל

-יעקב גלעד, מה המשמעות של הבחירה של אריק איינשטיין בבוקאטי כאיש שהוא רוצה לעבוד איתו וסומך עליו?
"יש אנשים שעבורם זה היה שוק, כי בוקאטי לא שייך לקבוצה או קבוצות כאלה ואחרות. היה קשה להם לראות מישהו משום קליקה, שצץ משום מקום, ושאריק כל כך אוהב אותו ורוצה לעבוד רק אתו, לשיר את שיריו, ולהיות אתו בחברות אינטימית וקרובה. יש אנשים שקינאו ואמרו 'למה לא אני, מי זה הגיא הזה, מאיפה הוא צץ. למה אריק לא פונה אלי ובא לשיר שירים שלי?'. הרבה שאלו".

-עד כדי כך?
"כן, עבור קבוצת אמנים מסוימת. הקטע הזה שאריק שולף מישהו ושר את שיריו - זו הכתרה, לא פחות מזה. הוא מלך שממליך נסיך. מי שלא חווה את זה, קשה לו. או שזה לא קרה לו אף פעם, או בקטנה. כולם רצו להיות שלום, מיקי, שם טוב לוי, יוני או קלפטר. לא כולם זכו. פתאום בא מישהו משום מקום, לא מכוורת לא משבלול, והוא מתחבר לאריק. הוא לא היה בקליקה או חבורה וקשה להם עם זה. מי הוא, מה הוא, למה. זו התחושה שלי".

"מי הכיר את חנוך, גבריאלוב ושם טוב לוי לפני שאריק בחר בהם?"

"יכול להיות שגיא היה פחות מפורסם מאחרים שאריק בחר בהם, אבל הוא לא היה לגמרי אנונימי בתוך הברנז'ה של המוזיקאים", אומר קולגה של בוקאטי. "ואגב, מי בציבור הרחב הכיר את שלום חנוך, שם טוב לוי, מיקי גבריאלוב ואבנר קנר, לפני שאריק איינשטיין בחר לעבוד איתם? אז מה, כל השנים הבחירות של איינשטיין במוזיקאים פחות מוכרים לעבוד איתם צלחו, ופתאום אריק לא ידע מה טוב לאיינשטיין?".

-דודו טסה, מה דעתך על הבחירה של איינשטיין בבוקאטי?
"אני מכיר את גיא עוד מלפני שהתחיל לעבוד עם אריק. הוא גיטריסט מדהים ומוזיקאי מחונן, וזה משירים שלו, עוד לפני אריק. החיבור שהיה שם לא מפתיע אותי. אריק זיהה אצל גיא משהו חזק. אני לא מבין למה הרימו גבה ומחפשים למצוא פגם. לא צריך להנמיך אותו כגיטריסט וכמוזיקאי. אין הרבה מחוננים כמוהו".

אריק איינשטיין, גיא בוקאטי (צילום: יהודה דרי)
"המלך הכתיר את בוקאטי וכל האחרים קינאו". איינשטיין ז"ל ובוקאטי | צילום: יהודה דרי

גם מוני מושונוב חושב דברים דומים: "אסור להמעיט מערכו של אריק. כשהוא רוצה לעבוד עם בוקאטי הוא יודע למה, זו הסיבה לשיתוף הפעולה. להגיד שבוקאטי כפה את עצמו זה מוטעה".

-יעקב גלעד, למה איינשטיין אהב את בוקאטי?
"כי גיא כותב שירים נפלא, הוא שאנסונייר פר אקלסלנס. אם תשמע אותו שר בצרפתית תבין הכל. הוא איכותי וטוב. קשה לא להתאהב בחומרים, אם אתה מכיר את השירים. הוא מצטיין גם במילים, גם במנגינה. הוא מצחיק ושנון מאוד, יש לו הומור שאין לאף אחד, הוא חקיין שקשה לעמוד בפניו. וזה מדבק. זה די נס למצוא מישהו שהוא גם גיטריסט וגם מצחיק וגם כותב וגם עם אולפן בבית. גיא מדליק בטירוף ואריק התאהב בו. גיא, או שאתה אוהב אותו או שלא. הוא לא נחמדי וחמודי. הוא לא מנסה למצוא חן. זה הבן אדם. ומי שאוהב אותו, מת עליו".

-והמוזיקה?
"המוזיקה שלהם יחד היתה טובה, שירים נהדרים. אהבתי את השירים של גיא עוד לפני שהוא הכיר את אריק. אני מכיר אותו 15 שנה, ומאוד אהבתי את מה שהוא כתב לאריק".

שלומי שבת: מאז שאריק נקטף, בוקאטי עובר תקופה לא קלה"

-שלומי שבת, אתה אהבת?
"ברור שאהבתי. תשמע, ימים יגידו. אני מאמין שזה ייצא החוצה. מה שמצליח מהר נעלם מהר. מה שמגיע לאט נשאר לאורך שנים. התמזל מזלי לעשות קולות בשיר שאריק עשה עם גיא למען החזרת החייל הנעדר גיא חבר. ואחרי ההקלטה הרגשתי שאני בשיא, באושר פנימי, שאני רוצה לגמור את החיים. רק שים לב, שאריק עשה שיר לגיא חבר. זה מראה לך למה הוא איש כזה גדול".

-ובוקאטי?
"לדעתי מאז שאריק נקטף, הוא עובר תקופה לא קלה. אני יודע כמה כואב לו. זה היה קשר מיוחד, אריק היה כמו אבא שלו".

גיא בוקאטי אני ואתה (צילום: רועי ברקוביץ')
"האובדן קשה מנשוא". גיא בוקאטי | צילום: רועי ברקוביץ'

-גיא בוקאטי, כמה כואב לך?
"החודש שחלף, עבר. לא ממש הייתי כאן, האובדן קשה מנשוא. אריק האהוב השאיר את העולם הזה עם הרבה פחות אור, יופי, הומור וכישרון אמנותי גאוני. אבל השאיר אותי ואת כולם עם הרבה שירים, דרך ארץ, אהבת הארץ ואהבה בלב. אריק השאיר אחריו משפחה למופת, ובכל אחד מהם יש חלקיק אור ממנו, ואני אוהב אותם מאוד. אני פוגש חברים קרובים של אריק, שלא מצליחים להבין את המקום הזה בלעדיו. שמעתי לא פעם שאריק הוא הכי ישראלי שיש, האמת היא שהוא הכי ישראלי שרצינו להיות. לא אפרט, כי זה לא יסתיים אף פעם. כולם דיברו בשבחו, ועוד ידברו. אני מודה לו שנתן לי את הזכות הגדולה ובחר בי להיות חלק ממפעל חייו המרהיב והמרגש. וחלק עמי את עולמו הרגשי, הכל כך ייחודי והעשיר. אריק אדם חד פעמי בהחלט, אין לו מקבילה, והוא השילוב הבלתי אפשרי בין הגאוני לאנושי".

בוקאטי: "היה הרבה כאב וצער להיות מותקף ברשעות"

-ואתה?
"עכשיו אני מנסה להתרגל לעולם בלעדיו. משהו בי מסרב להודות שזה נגמר. כי הוא יחיה בי לנצח, למרות שלא נצחק עוד יחד, ולא נתרגש עוד יחד, והלבד הזה עצום. אני מודה לכל אותם אנשים ששלחו את אהבתם המנחמת, ואת אהבתם לחיבור בנינו. תודה רבה, למשפחה  לחברים, למוזיקאים, לאנשי המקצוע ולקהל העצום והנפלא של אריק".

-שבע שנים קרעו לך את הצורה, וגם אחרי מותו.
"וולט דיסני אמר פעם: 'אם אתה מוציא את הרעים מהסרט, הסרט לא שווה כלום'. לצערי היו וישנם אנשים שלא אהדו, ואף פעלו בכדי לחבל באהבה וביצירה המשותפת. ניתן להבין אותם, השאלה אם יש רצון כזה. הקנאה הבסיסית ביותר, 'למה הוא ולא אני'? אין לי מושג, חברים, צריך לשאול את אריק ואת אלוהים. היה גם הרבה כאב וצער להיות מותקף ברשעות. 'הנשמות הטובות' שתוך כדי ימי האבל הטריים, נעצו בי בכל כוחם מעל גבי העיתון, או סתם ברכילות מזדמנת. ואלה שנעצו באריק ובי בעודו בחיים. אין גבול ואין בושה. אבל זה שלהם. המזל הגדול שבין אריק וביני היה אושר גדול, גם ברגעים שמבחוץ היה נורא. הרבה פעמים הרגשתי אושר שלא ניתן לתאר במילים, והייתי אסיר תודה. אריק נתן לי אהבה מסוג שלא הכרתי, אדם נדיר. כשאני אומר אריק אני קודם כל מחייך, כי מצחיק ממנו אין, ואחרי כמה רגעים אני בוהה ושוקע. והפעם כן, לא אולי, צריך לתת לזה עוד זמן. תודה לכולם ותודה לך אריק".

-אם יכולת לדבר עם אריק עוד שיחה אחת, מה היית אומר לו?
"כשגלעד שליט אמר אחרי מותו, שהשיר 'עכשיו כשאתה כאן' עזר לו לחזור לחיים, כל כך רציתי להתקשר לאריק ולהגיד לו, אבל לצערי אין לי למי להתקשר".