אין תמונה
"האלבום הבא שלי יפנה לשוק הבינלאומי"

"בתכלס כבר שלוש שנים לא עשיתי מוזיקה נטו בשביל קובי ולכן הצעד הבא יהיה אלבום חדש לגמרי של סאבלימינל וזו הבטחה שלי לעצמי ולקהל", מצהיר קובי סאבלימינל שמעוני. "האלבום הבא שלי יפנה לשוק הבינלאומי. אני מתבשל בתוך זה הרבה זמן, וברור לי שאני בשל לצעד הזה. אני רוצה לשלב אורחים מסצנת ההיפ הופ העולמית כדי לקדם את המהלך, ואחרי יום העצמאות אני נוסע לכמה שבועות לארצות הברית להופעות. מתוכננות לי שם כמה פגישות חשובות, שאני לא יכול עדיין לפרט לגביהן, אבל אם הדברים יתנהלו כמו שאני מאמין ומקווה השנה הבאה תהיה עמוסה מבחינתי. לא שזה יוצא דופן".

-מתי תקליט?
"הייתי מאושר לתת תשובה, אבל כמה דברים גדולים צריכים לקרות לפני שיהיה לי לוח זמנים להקלטות. זה בוער בי עכשיו. היו לי התחייבויות לאנשים שהלכו איתי דרך ארוכה והשקעתי המון אהבה, אמונה וכסף באלבומים של משפחת תאקט. אבל בעצמי לא קלטתי איך הדבר הכי חשוב, המוזיקה שלי, נשאר מאחור. אבל עוד לפני זה מתוכנן אוסף עם קטעים נדירים שלי שלא הופיעו עד היום בדיסק רשמי ויש להם ביקוש מטורף".

"קלטתי כמה פעמים תל אביב מופיעה בשירים שלי"

הראיון מתקיים לרגל יציאת האוסף "אני תל אביבי", שסאבלימינל יזם וערך, ובו שילב שירים של קולגות מסצנת ההיפ הופ והלייבל משפחת תאקט שבבעלותו. ביניהם מטרו, שי 360, הצל, סיוון, צ'ולו, פישי הגדול, כהן את מושון ואורטגה, לצד קלאסיקות עבריות של אמנים וותיקים יותר ופחות כמו אלונה דניאל ("על גגות תל אביב"), אסתר שמיר ("במקום הכי נמוך בתל אביב"), דני רובס ("לא נרדמת תל אביב"), אסף אמדורסקי ("אל תעזבי את תל אביב"), שלמה גרוניך ("סימפטיה"), סי היימן ("גרפיטי תל אביב 89'") ועוד.

הקונספט הוא שירי מחווה ל"עיר ללא הפסקה" לציון 100 שנים להיווסדה. סאבלימינל עצמו תרם לחגיגה שיר חדש בביצועו בשם "חי בגדול", שיצא בימים אלה לרדיו כסינגל וכבר הספיק להיות מבוצע באולפן השקוף של ערוץ 24 בנמל תל-אביב. "כשעלה הרעיון לאוסף עברתי על עשרות שירים שלי רק כדי לקלוט כמה פעמים השם 'תל אביב' מופיע בהם", נזכר סאבלימינל. "להפיק כזה אוסף זו חתיכת עבודה. לבחור שירים, להשיג אישורים של אמנים וחברות תקליטים, להקליט חומרים חדשים".

"אם אמדורסקי ירצה לשתף פעולה - מתי שירצה. בכבוד"

"מצד שני, הרווחתי תובנות מוזיקליות שלא הייתי משיג בדרך אחרת והן לבדן היו שוות הכל. אני מודה שיש באוסף שירים שבחרתי רק כי אי אפשר היה בלעדיהם, אבל בעבר הם לא היו הטעם האישי המועדף עלי. שיר כמו 'במקום הכי נמוך בתל אביב' של אסתר שמיר - רק אחרי ששמעתי הרבה פעמים את האוסף ברצף הבנתי כמה בעצם זה שיר טוב. או אסף אמדורסקי, שלא ממש התעמקתי בעשייה שלו עד היום. שמעתי את הביצוע שלו ל'אל תעזבי את תל אביב', וגיליתי פתאום את הפן הבלוזי וכמה נשמה יש במוזיקה שהוא עושה. בשבועות האחרונים אני שומע דיסקים שלו ואשכרה לומד אותו מתוך המון רספקט. כאילו, אח שלי, כל הכבוד. יש לך את זה".

-אתה נשמע בשל לעוד שיתוף פעולה.
"עם אמדורסקי? בכיף. מתי שירצה. בכבוד".

עד היום ידע סאבלימינל לשלב להיטים לתוך כמה וכמה פרויקטים ואירועים ממלכתיים, שחגיגות 100 שנה לתל-אביב הוא רק האחרון שבהם. הוא חידש את "בת 60, עם הגבעטרון ליום העצמאות שעבר, שיתף פעולה גם עם השירותרום האחרון (אוסף להיטים), עמותת "אור ירוק" ("יותר מזה אנחנו לא צריכים"), קק"ל, משרד החינוך ("אתה חזק"), ו"האח הגדול" (,תיזהר ממנה"). אבל גולת הכותרת מבחינתו היתה ונשארה השיר "אדון עולם" שהקליט עם הכנרת מירי בן-ארי ליום השואה לפני כמה שנים, בחסות מוסד "יד-ושם" כמובן.

"'אדון עולם' זה המיזם האמנותי החשוב של חיי"

"'אדון עולם' היה המיזם האמנותי החשוב של חיי", אומר סאבלימינל. "הוא עזר להחזיר את השואה לתודעה של דור צעיר, שכבר לא הרגיש מחובר למה שקרה שם. עבורי אלו הם זכות וכבוד שאין שני להם. דווקא בגלל שאני בן עדות המזרח הרגשתי שאני חייב לתרום את חלקי. השיר הוקלט על רקע ספקות, זלזול ואפילו כעס מצד גורמים שלא האמינו שאפשר לעשות את החיבור בין השואה וההיפ הופ. ראו בצעד הזה זילות השואה, ולא הבינו מתוך איזה כבוד ויראת קודש אנחנו מגיעים. אבל בסופו של דבר הצלחנו, במאמצים שיווקיים אדירים, ליצור שיתופי פעולה עם גופים בינלאומיים שהביאו את השיר לכל פינה בעולם. כיום יש גרסאות שלו בשבע שפות, שצברו יותר משניים וחצי מיליון הורדות מהרשת בפורמטים שונים".

-נדמה שאיפה שמארגנים פרויקט לאומי אתה שם.
"אני יכול לומר, עם יד על הלב, שלא אהיה במקום בו הנשמה שלי לא נמצאת. יכולים להאשים אותי במה שרוצים, אבל כשאני מופיע באירועים פרטיים ורואה בקהל ילדים בני חמש שרים כל מילה בשיר של הגבעטרון אני גאה כאילו זה אני כתבתי".