האח הגדול 5 (צילום: יריב פיין וגיא כושי)
"אני חסר בבית האח הגדול". דני רייכנטל | צילום: יריב פיין וגיא כושי

כשבוע מאז שהודח מבית "האח הגדול" מוציא המוזיקאי והזמר דני רייכנטל סינגל לשירו "פסגת האושר". מדובר בשיר שכבר יצא לרשת בעבר, והוקלט במסגרת פרויקט הסולו של רייכנטל, "פרויקט דרום אמריקה", שמצטרף לרזומה המוזיקלי המיוחד שלו בתחומי הטלוויזיה והפרסום. כעת החליט רייכנטל להוציאו מחדש, כשיר וכקליפ.

"אני מוציא את 'פסגת האושר', היתה לי התלבטות איזה שיר להוציא, זה שיר הולך אתי הרבה זמן ולא הוצאתי אותו אף פעם מעבר ליו טיוב", אומר רייכנטל. "הוא אולי לא הלהיט המזרחי שיכבוש את המדינה, אבל הוא פונה לקהל טיפה שונה ברמת הטקסט. זה שיר רוקי די פשוט, עם קטע של צ'לואים מעניין. אני עדיין קצת באוירת 'האח הגדול' ומתסכל אותי לראות מה עובד היום במוזיקה שזה המזרחית ומה לא. אני הולך כמו שהלכתי שם, עם מי שאני ומקווה שזה יפגע ואנשים יתחברו לדבר הזה. יש בשיר הזה אמירה שהיא יותר מ'אחלה חמודה', שזה לא רע, אבל אני מנסה להגיע טיפה יותר עמוק, מכל הסיפור שקורה מסביב. אולי זה ידבר לעורכים ולאנשים שעושים רדיו - זה מה שחשוב לי זה. הקהל בבית יאהב את מה שיתנו לו ואני מקווה שגם את זה".

-על מה כתבת אותו?
"זה שיר שמתחיל בלידה ונגמר במוות, מאוד ויזואלי מה שקורה שם בטקסט. יש לידה ואהבה כתינוק, ואז אתה ממשיך לחפש אושר ואהבה. השיר מדבר על חיפוש אחרי התאהבות ואושר, משהו שאנשים מחפשים כל הזמן. לכן יש בו משהו מאוד אנושי ואמיתי, לא רדוד, אין פה 'ערב טוב לך'. רוב האנשים חווים את זה, או לא מדברים על זה, ויש משהו בחיפוש הבלתי פוסק שמלווה אותנו כל החיים. הרבה אנשים נמצאים במצבים כאלה".

-מתי הרגשת שאתה בפסגת אושר?
"שיא האושר בא ברגעים מאוד מסוימים. אז אני עוצר ואומר פאוז וזה רגע, איזה רגע מאושר זה. אושר ואהבה הם דברים שנפגשים ברגעים מאוד ספציפיים, זה לא קורה כל הזמן. למשל בזוגיות זה לא קורה הרבה במערכות יחסים ארוכות טווחלעומת זאת . אתה לפעמים מתאהב במישהי ברחוב בשנייה. יש רגעים של אושר שאני מוצא אותם ומזהה אותם לפתע אצלי. מעבר לזה החיים בעיני זה סצנות, סצנות, סצנות, לא משהו שהוא אחד נצחי ארוך עם מערכות יחסים. החיים בשבילי הם סרט, שבו כל פעם הסצנה משתנה. הוא מחולק לרגעים והרגעים שבהם אתה נמצא באהבה טוטאלית והכל נראה מושלם הם מעטים, אין הרבה כאלה. כשהם באים זה פסגת האושר".

-הקליפ מצולם הכי לואו-פיי.
"התאכזבתי מהקליפים בארץ, שנראים לי פחות רלוונטים. בארץ חבל על הזמן, הכסף והאנרגיה. הבמאים עושים עבודה לא טובה. נגיד שלומי שבן בעיבוד לשיר של דילן 'מותק את אצלי בראש'. אני שומע את השיר, אוהב את השיר והכל מאוד עבד עלי. ואז אני רואה את הקליפ ומתבאס, כי הקליפ גרוע והבמאי לא מבין את השיר, את הטקסט, הורס לי את השיר, כמו כל הבמאים שלא מבינים את המילים והורסים. אתה רואה ויז'ואל שלא קשור, בחורות מאוכזבות עם בחורים שהולכים. ראיתי את הקליפ ואמרתי איזה חבל, למה אתה נותן לי לראות את ליאל דניר ושבן מתרחק ממנה - תראה לי בלאק, כבר עדיף, ולא את זה. קליפ בעיני יכול להרוס שיר. לא מעניין אותי הקליפ, תכלס. אז בקליפ שלי צילמתי וואן שוט עם הטלפון שלי בזמן שאני שומע את השיר באוזניות. אמרתי, אני יורד לרחוב ומה שיקרה יקרה. זה הסיפור של הקליפ הזה. הוא לא לוקח פוקוס מהשיר וזה מה שחשוב בעיקר".

-דבר איתי על "פרויקט דרום אמריקה".
"הוא התחיל לפני כמה שנים ועדיין יש בי משהו שרוצה להוציא דברים. אני כותב שירים, כי זו צורת ביטוי שחשובה לי. זה אני. אני לא מנסה להיות מישהו אחר. אני לא מחפש גימיקים או סטיילים שעוד לא נשמעו. אני מאמין שאם אתה אמיתי אז זה יעבור".

-ובכל זאת הלכת על פרובוקציה בזמנו.
"הוצאתי שיר וחצי והרעיון היה להעלות וידיאו בלוגינג עם סיפור על בחורה שמנסה להתנקם בחבר שלה דרך קלטת סקס, להריץ את זה ויראלית ולעשות באז. השתתפה בזה אינה, שנכנסה ל'אח הגדול' בעונה הראשונה, אז יש פה סוג של סגירת מעגל. בזמנו הויראליות עבדה חלקית. הגענו למעל מליון וחצי צפיות, כי בתפוז לא הבינו את ההקשר, למה סרטון עולה ולמה זה קשור למוזיקה. היו בעיות בלנקוק לסרטון. מבחינתי היתה בעיה קשה של אנרגיות. זה לקח ממני הרבה אנרגיות, כולל הצילומים לקליפים. הוצאתי שיר או שניים לרדיו וכלום לא קרה. התהליך היה מתיש".

-ועכשיו אתה חוזר ליצור?
"המוזיקה שאני עושה היא בדם שלי. זה לא ברמה זמנית. כן יש אנשים שידברו אליהם טקסטים אינטליגנטים. בטוח שיש אנשים אינטלגינטים בארץ, לא יכול להיות שרק שיר של 'את כוסית את זיבי' רק הוא עובד. מה שאני עושה יש לו איכויות. אולי הנקודה הזו בזמן תגרום לאנשים להקשיב יותר בגלל חשיפה, שלא קשורה לכלום מ'האח הגדול'. אני מקווה שאקבל פידבק שייתן לי אנרגיות לעשיה. היום כשאני יוצא לרחוב אוהבים אותי וזה נותן לי אנרגיות חיוביות. פונים אליי ואומרים שהייתי אחלה בטלוויזיה וזה נותן כוח. אז בנקודה הזו אני מרגיש שאני רוצה להמשיך. אני מוציא שיר שהוא לא להיט חתונות. חלק אמרו טוב, חלק לא טוב. אני מאמין במה שאני עוושה ומקווה שיאהבו, כי אני עושה את זה באמונה שלמה, לא מתוך אינטרסים מסחריים, זה לא שיר מסחרי שמתאים למשהו. אני אמשיך לעשות, אפילו אם לא ברמת רדיו ומי שבא לו יכול לשמוע אצלי בבית".

-במה זה שונה מלעשות מוזיקה לפרסומות ולטלוויזיה?
"תלוי בסוג. בסרט 'החולמים' (Diggers(' אמרתי שאכתוב לכם שיר, וזה בא ממני. בעבודה מסחרית יש גבולות מסוימים, הם מכוונים אותך לז'אנר. אני אוהב שמגבילים אותי וזורקים אותי למקומות שלבד לא הייתי מגיע אליהם. מאתגר קריאטיבית לעשות משהו שהוא לא בחירה ראשונה שלך ואתה נזרק לקטע מעניין. פחות משנה אם האגו שלך בפנים, אם זה בדיוק אני והמוזיקה משרתת משהו אחר. הנאה או לא, עצם היצירה מבחינתי זה בונוס מאוד גדול ועוד משלמים לי עליו, למרות שזה מסחרי ולא נחשב לחומר שלי מקורי".

שלי ודני בחצר (תמונת AVI: mako)
"אם הייתי באח הגדול היה יותר אקשן". דני רייכנטל ושלי | תמונת AVI: mako

-דרך הפרסומות המוזיקה שלך מגיעה להמון אנשים.
"נכון זה מגיע וזה טוב וזה מדהים. אני יוצר ועושה כל מה שבא לי וזו העבודה שלי. ברגע שהקטע מוקלט ואתה יכול לשמוע אותו מאה פעם ולאהוב - זו פסגת האושר ואתה נקשר לזה רגשית"

-איך זה עובד, יצירה לפרסומת?
יש את השורה הכתובה ואתה צריך למצוא את הלחן. אתה שר אותה בראש ותוך עשר דקות גג זה בא. צריך פשוט לא להתבייש, וככה, בלי שום ניסיון, גם אתה יכול לכתוב ג'ינגלים. וזה קופי פייסט, לפעמים.קשה להביא משהו חדש. תכלס במוזיקה כבר עשו הכל. את המנגינות כולם המציאו, כמעט כל מנגינה או פראזה או מהלך תוים - הכל היה כבר. אז זה פחות המנגינה. השאלה היא מה נוגע, מה עובד, למה אוהבים את זה ולא את זה. מעבר לפרפורמר וזמר מדהים שיכול לרגש גם בשיר בינוני - יש משהו במלודיה, במנגינה, שלא ניתן להסביר אותו. יש מתמטיקה במוזיקה, אבל אי אפשר להסביר למה זה נוגע בבן אדם. ארבעה צלילים יכולים להפנט אותך, מול תחכום שיכול להשעמם. יש ניצוץ במוזיקה, זה הקטע. למרות כל הטכניקה רגע הקסם שקורה ומדבר לרגש - אין לו הסבר. אתה כמו עיוור בלב ים וכשאתה מצליח, לפחות עם עצמך, הצלחת, אתה מביא ילד שאתה נורא אוהב אותו. אני סאקר של ליצור דברים, זה צורך".

"אני חסר בבית האח הגדול, הייתי נכנס חזק ברוני וגילי"

-מה התכנון שלך לזמן הקרוב?
"שיר הנושא של 'פרויקט דרום אמריקה' הוא שיר יותר הארד קור משהו קשה, שהתפספס. ללפני שאני זורק אותו לפח, אנסה אולי להוציא גם אותו ותוך חודשיים אוציא שיר חדש. אם לא יהיה שום פידבק על השירים שלי זה יחליש אותי. להגיע לרדיו ולתודעה של הקהל עם שירים זה משהו שדורש הרבה אנרגיות ולא תמיד יש לי כוח למלחמה ולהתעקשות, צריך לעבוד בזה קצת. בשנים האחרונות התפנקתי במוזיקה המסחרית, יש לי פרנסה, אני מרוויח סבבה. אני כן יוצר ואז מותש בסוף היום, אז עכשיו לכתוב שירים - בלי פידבק תמיד יותר קשה. לכן זה צריך לבוא ברגעים ספציפיים ולכן אני מנסה להיות באינטראקציה וכן לקבל פידבק. זה ממלא באנרגיות שאנשים אוהבים וזה מה שאני מרגיש עכשיו גם בקשר למוזיקה שלי".

-איך היה לראות את "האח הגדול" מבחוץ?
"היתי חסר בבית. היה צריך מישהו שיענה לרוני וגילי מיילי, שתי הבהמות האלה. מישהו היה צריך לסתום להם את הפה, להיכנס בהם חזק. אם אני הייתי שמה היה יותר אקשן".