ליאל קולט בהופעתה (צילום: עודד קרני)
"חיה את הרגע". ליאל קולט | צילום: עודד קרני

"במיזם שנקרא 'ליאל קולט' הושקעו עד היום כ-2 מיליון דולר", חושפת אירית טנהנגל, המנהלת של הזמרת הצעירה, שהתגלתה בגיל 12 בתוכנית "בראבו", והשיקה אמש את אלבומה הבינלאומי החדש "Save yourself". 

מדובר באלבום בו קולט בת ה-19, תידרש להציג לראשונה בקריירה בת שמונה השנים שלה קבלות מסחריות. לא רק צילומים מאירועים נוצצים בהם היא מתחככת עם אמני-על ושועי עולם, אלא דירוגים גבוהים במצעדי המכירות ואולמות מלאים קהל רוכשי כרטיסים.

"האלבום כבר מיועד להפצה בהודו, גרמניה, מקסיקו, ברזיל ובהמשך לכל רחבי אירופה וארצות הברית", אומרת טנהנגל, "וכן, בפועל זה האלבום הרשמי הראשון של ליאל לשוק העולמי. כל מה שעשינו עד היום, כולל אלבום שהוציאה לפני שנתיים וחצי בערך, היה חלק מחימום השטח והפיכתה למותג מזוהה בעולם".
ליאל: "לא שהאלבום ההוא נכשל מסחרית. נמכרו 120 אלף עותקים מתוכם 90 אלף רק במקסיקו. היה לי להיט גדול במצעדים בברזיל בלי שביקרתי שם אף פעם".

-למה התחלתם לבנות קריירה בהופעות באירועים נוצצים ובצילומים משותפים עם סלבס?
טנהנגל: "כי למדתי איך עובדים נכון, לאט ולטווח הארוך. מונחים שבתעשייה, שמכורה לכוכבים בין-לילה לא מכירים בחשיבות שלהם. 

"ליאל יועדה לשרוד לאורך שנים, וזה יקרה כי היא תגיע ל'בריכה של הגדולים' כשהיא מוכנה. יש מאחוריה כיום יותר מ-400 הופעות באירועים בינלאומיים גדולים. היא בטוחה בעצמה, מדברת אנגלית שוטפת, לא מתרגשת ומזייפת. היא לא הייתה מגיעה למצב הזה, לולא עבודת שטח רבת שנים שעשינו. באלבום החדש משתתפים בין השאר ה'סקורפיונס', פאטי לה בל, הרבי הנקוק וסלאש. איך היינו מגיעים לשמות האלה לולא בכירי תעשיית המוזיקה היו נחשפים ליכולות הווקאליות שלה בהופעות באותם אירועים נוצצים? יש לנו תוכנית-אב לפיה אנחנו עובדים, ועכשיו מגיע רגע האמת".

-פוחדת מכישלון?
קולט: "אני אדם שחי את הרגע, והיתרון במצב כזה הוא שתמיד יהיה עוד רגע. אם חס וחלילה משהו לא יצליח, תמיד יהיה הניסיון הבא. אני מרגישה שהאלבום 'Save yourself' הוא הדבר הכי אמיתי שיצרתי עד היום. אני שותפה בכתיבת רוב השירים ומעורבת בכל החלטה אמנותית. למדתי המון מהאנשים איתם עבדתי במהלך השנים. ה'סקורפיונס' למשל, איתם הייתי שבועות באולפן בהקלטות, סיפרו שעברו שנים של הופעות קטנות במועדונים בכל גרמניה עד שהצליחו לפרוץ. חייבים להבין שזו דרך קשה וארוכה, ואם אין לך יכולת התמדה ואמונה בעצמך סביר שזה לא יקרה".

דודו טסה באירוע מואזיק באומן (צילום: עדי רם)
מתרגש מסלאש. דודו טסה | צילום: עדי רם

-את עדיין מתרגשת לעמוד באולפן לצד דמויות כמו סלאש?
"איך לא? דודו טסה ניגן בגיטרות באלבום שלי, והתקשר אלי אחרי שראה את העטיפה לספר כמה מרגש אותו לראות את שמו לצד השם של סלאש בקרדיטים לנגנים. אני מבינה אותו. יש גיטריסט שלא גדל על הסולואים של סלאש באלבומים של 'גאנז אנד רוז'ס'? אבל כשהוא הגיע לאולפן, גיליתי איש צנוע ומקסים בצורה לא רגילה. 

"הבנתי מזמן שמאחורי השמות יש בני אדם, לרוב מאוד פשוטים, שלא עושים מעצמם ביג דיל. הרבי הנקוק לא מנגן עבור אף אחד, אבל איתי הוא הסכים לנגן בהופעה חיה וביצענו יחד את 'What a wonderful world', שנכלל באלבום. הוא מפרגן בצורה לא רגילה. כך גם פאטי לה בל, שלשיר איתה בדואט את 'For the love of god' היה הגשמת חלום. סלין דיון אמרה שהיא חולמת לשיר איתה, ומריה קארי הודתה שהיא לא מצליחה להגיע לטונים גבוהים כמוה".

-דווקא עכשיו, רגע לפני סיום האימונים ותחילת הקרב, את צריכה להתגייס.
"אני אכן מתגייסת בעוד חודשיים, ואופיע לחיילים במסגרת שירות צבאי מלא, למרות שאקבל תנאים של 'ספורטאי מצטיין'. צה"ל מכיר בתרומת הקריירה שלי למדינה, ויאפשרו לי להמשיך לנסוע לחו"ל להקלטות ולהופעות כך שהקריירה שלי לא תיעצר".
טנהנגל: "הייתה אופציה לליאל לא להתגייס. היא יכלה לקבל בקלות 'ויזת אמן' ולעבור לארצות הברית. במקסיקו היא בת טיפוחים של קרלוס סלים, אחד מאנשי העסקים העשירים בעולם, שהציע לארגן לה אישורי עבודה ושהייה לא מוגבלים. היא סירבה לאפשרות הזו ואני תמכתי בהחלטה שלה".
קולט: "יש לי חברים בקרבי. כל המשפחה שלי עשתה צבא. לא יעלה על הדעת שלא אהיה חלק מהמסורת הזו".

-יהיה גם אלבום עברי חדש?
"כן, זה השלב הבא. עוד לא החלטנו אם זה יהיה אלבום שלם או מיני-אלבום, ואם נחפש שירים חדשים לגמרי, או נקליט כמה גרסאות עבריות לשירים מהאלבום הנוכחי, או שנשלב. בכל מקרה, חשוב לי לשמור על קשר עם העשייה המוזיקלית בארץ. לא רק להביט מהצד".
טנהנגל: "קשה לי להבין את ההתנגדות מצד עורכים בתחנות הרדיו בארץ לשדר שירים של ליאל באנגלית. זו מגמה שאני מקווה לשנות באלבום החדש. הרי מחסומי שפה נשברו כאן עבור כמה אמנים ישראלים ששרים באנגלית ומקבלים השמעות יפות מאוד. למה שזה לא יקרה גם לליאל"?
קולט: "אני מודעת לעובדה שלאנשים המביטים מהצד בדרך שלי ושל אירית, לא תמיד קל להבין או לפרגן".