מישל אברג'ל (צילום: אורי מילר)
שחור ולבן. מישל אברג'ל | צילום: אורי מילר

מבצע "עמוד ענן", כמו כל אירוע חשוב במדינת ישראל, גורם לאמנים, זמרים ויוצרים להוציא שירים חדשים הקשורים אליו ואף כאלה שנוצרו בהשראתו. מי שמוציא היום את השיר "שחור ולבן", שיר רוק ישראלי וסינגל ראשון מאלבום בכורה, הוא מישל אברג'ל, תושב אשדוד בהווה ויליד העיר שדרות. אברג'ל מארח בשירו את מגישת החדשות לשעבר מיקי חיימוביץ', אשר מנדבת קריינות עם כותרות שונות מהרגיל. את החיבור בין השניים יצר המפיק המוזיקלי תומר אסולין, טכנאי חדשות 10 בעבר.

"אני בן גילם של קובי אוז וחברי כנסיית השכל, גדלתי איתם באותה סביבה מוזיקלית בשדרות", אומר אברג'ל. "עם הזמן נפרדו דרכינו, הקמתי משפחה ופניתי לתחומי עיסוק אחרים. עם המצב עכשיו, כשיש טילים באשדוד עיר מגוריי ושדרות עיר הולדתי, הוצאתי מהמגירה שיר שכתבתי לפני מספר שנים, בצל פיגועי ההתאבדות שהפכו את החיים במדינה לבלתי נסבלים. הבנתי שהשיר עומד במבחן הזמן וכאילו נכתב בימים אלה ממש".

-מישל, על מה נכתב השיר?
"'שחור ולבן' מראה תמונת מצב אקטואלית של המציאות בארץ שלדעתי היא בלתי נתפסת, מציאות של אזרחים בחלקה הדרומי של המדינה שרצים אל המרחבים המוגנים בזמן שבמרחק עשרות קילומטרים בודדים, מחפשים אזרחי אותה מדינה מקום פנוי בבתי קפה".

אין תמונה
התגייסה לקריין את "שחור ולבן". מיקי חיימוביץ'

-אבל עכשיו גם גוש דן בטווח הטילים.
"כן, נכון. זה גם חלק מהאבסורד שגם תל אביב בעניין. כתבתי את השיר פעם, והיום הוא פתאום אקטואלי. רודפים אחרינו קסאמים וגראדים והיה פער בין המרכז והדרום, שפתאום הוא מתבטל".

-איזה טקסט נתת למיקי חיימוביץ' לקריין?
"שורות נחרות מתוך השיר. הכתיבה היא מופשטת, בלי מקרים ספציפים ונושאים ספיציפים, אלא על אנשים שעוברים תופת וצריכים לסחוב את החיים על כתפיהם. זה שיר שנתון לפרשנות אינדיבידואלית וזה מה שעושה אותו רלוונטי לכל אחד. אני ממש מודה למיקי שהצטרפה אלינו ושיתפה פעולה ברוח טובה. היא אהבה את השיר ומשם זה התחיל".

 

להקת "ועדת חריגים" צפתה טילים על תל אביב

להקת "ועדת חריגים" הוציאה לפני מספר שבועות קליפ לשיר "אודיסאה", שצולם ביום כיפור באמצעות טלפון חכם, ובו כביכול תסריט של תל אביב ריקה מאדם, פוסט-אפוקליפטית. הרבה לפני שטילי הפאג'ר וה-M75 החלו לעוף לכיוון גוש דן. את הקליפ ערכה עבורם דפני ליף, היא ולא אחרת.

חברי הלהקה אומרים: "השיר מטיל ביקורת על הבועה התל אביבית, אבל גם בא ממקום של אדישות ויאוש. הוא ציני, אבל גם מאד מקבל ומחבק. המילים קשות, אבל המוזיקה נעימה. אנחנו חושבים שהוא מאד מאד מתאים לעכשיו, והאמת היא שכאשר הוא נכתב בכלל גרנו בברלין ולא חשבנו על שוםדבר חוץ מפנטזיה".

"אודיסאה"
"כשהטילים יפלו ברחובות תל אביב, איך נתלבש ולמה אז נקשיב, ואיך נשרוף את הזמן עד אז / כשדיזינגוף סנטר יקרוס אל עצמו, והעיר בתוך עיר תיעלם איתו / אנא אנא אנא אנא, נשקי אותי בסוף העולם

כשהטילים יפלו על תחנה מרכזית, והעיר השחורה תתפזר באוויר, ותבלע את הלבנה / אם כולנו נגמור בגל הדף גדול, בואו נחיה את היום כאילו זה אתמול / אנא אנא אנא אנא, נשקי אותי בסוף העולם"

 

להקת מונסון בקצה הפחד

להקת מונסון (צילום: אליס פלוייד)
קצה הפחד. להקת מונסון | צילום: אליס פלוייד

להקת הרוק "מונסון" הוציאה לאחרונה את אלבום הבכורה שלה "האיש מהקומה השניה". האלבום הוקלט בשנתיים האחרונות בשדרות, עיר מגוריו של הבסיסט והמפיק המוזיקלי של הלהקה יוסי כהן. הסולן מיכאל וקנין, שאמו היא שדרותית, מספר שהשיר "קצה הפחד" נכתב בזמן אזעקה בעיר הקסאמים. "עשינו חזרות במקלט בשדרות, והשארנו את הטלפונים למעלה איפה שיש קליטה. סיימנו סשן וראיתי שהיו עשר שיחות מאשתי שלא נענו, בגלל שהיה צבע אדום והיו נפילות. אמרתי לאשתי 'אל תדאגי', היא אמרה לי 'אני על הקצה' ומזה נולד השיר. חיינו את הדברים האלה תוך כדי הקלטות האלבום. חדר ההקלטות היה בממ"ד של בית ובאמצע אחד הסשנים המשפחה שגרה שם פתאום פורצת לאולפן וצועקת שיש צבע אדום. ההקלטות היו תהליך, וכל פעם חזרנו לשדרות ולמצב הלא נעים".

"כשהוצאנו את השיר כסינגל ויצא לו קליפ, התייחסנו אליו כשיר אהבה, אהבה שמתרחשת תחת לחץ חיצוני, במקרה הזה הלחץ הוא המצב בשדרות, אבל כל זוג שמתמודד עם לחץ חיצוני צריך לשמור על הזוגיות ויש לו קשיים - זה ה'פיל' של השיר. לא רצינו לעשות שיר אקטואלי על מצב ספציפי אלא יותר אוניברסאלי. גם לא דחפנו אותו כשיר על המצב בשדרות. את הדיסק היינו אמורים להשיק ליד שדרות, בקיבוץ ניר-עם בהופעה חגיגית, יומיים לפני שהתחיל 'עמוד ענן'. בסוף, במקום הופעה חגיגית, הרמנו כוסית במקלט".

 

 מיקה חבר - "עמוד ענן"

זמרת ויוצרת חובבת בשם מיקה חבר הוציאה הבוקר לרשת את השיר הקצר (דקה אחת בלבד) "עמוד ענן", שנכתב על המבצע הנוכחי של ישראל מול רצועת עזה.

"גשם יורד עכשיו על עזה, גשם ממטיר פצצות עמוד ענן, פטריית עשן מוכיחה, משגרים במחסן...

כיפת ברזל מנפצת חלומות אוייבים, המסתתרים אחרי ילדים קטנים. ואנחנו, אנחנו לא נפגע בחסרי אונים, אזרחים תמימים

גשם יורד עכשיו על עזה, גשם ממטיר פצצות עמוד ענן, פטריית עשן מוכיחה, אנו שולטים במצב...עמוד ענן...".

 

שלומי עמיאל נושא "תפילה לחיילים"

"כל החיילים חולמים על בית והשלום מחכה מחכה ליונה אלוהים לך היא התפילה תן שלום ואהבה / יום יבוא ונשמיע שיר שלום לחברים והיונה עוד תפתיע נפשוט מדים לעולמים".

>> אמני ישראל ממשיכים להופיע בדרום המופצץ