אין תמונה
"התל-אביבים מתוחכמים? אני אסתדר מצוין"

"אין לי מושג אם לו ריד יעלה בסופו של דבר לבמה או לא, זו תמיד החלטה שהוא מקבל ברגע האחרון", מבהירה לורי אנדרסון את גל השמועות לפיו בן זוגה, הזמר-יוצר המיתולוגי, יהיה אורח כבוד בשתי הופעותיה בתל אביב בשבוע הבא, ב3 וב4 בנובמבר.

"לו נמצא לצידי רוב הזמן במהלך סיבוב ההופעות הנוכחי", מספרת אמנית המיצג פורצת הגבולות בראיון מיוחד ל mako, "הוא מכיר מצוין את הנגנים שלי ואת מבנה המופע, והיות ותמיד יש מקום לאלתור במיצגים שלי זו לא בעיה לשלב אותו גם בהתראה של רגע. להיפך, זה הרבה יותר מהנה. אם זה יקרה גם בארץ? אני לא יכולה לדבר בשמו של מר ריד. זה תלוי בעיקר במצב הרוח שלו באותו ערב".

אנדרסון, שזה לה ביקור שלישי בישראל (אחרי ביקור פרטי והופעה משובחת במועדון הסינרמה ז"ל בתל אביב לפני כשבע שנים), תעלה את המופע עטור השבחים "Homeland", הנחשב לאחת מיצירותיה הטובות ביותר. כדרכה, משלבת האמנית בת ה-61 רוק, וידיאו ארט, אמנות מיצג, סיפורים, שירה, נגינה ואינטראקציה שוטפת עם הקהל. היצירה הנוכחית, מאין משל אפוקליפטי על ארצות הברית הפרנואידית של ימי ממשל בוש אחרי מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר, מגיעה בקרוב לסוף דרכה על הבמות ובתחילת 2009 יתועדו שירי הפרויקט לראשונה בדיסק.

- ג'ורג' בוש עוזב את הבית הלבן, ואת נפרדת מהיצירה "Homeland". צירוף מקרים?
"האמת? כן. לא תכננתי להוריד את המופע כשבוש יפסיק להיות נשיא. זו אמנם יצירה בעלת אופי חברתי-פוליטי, אבל היא עוסקת במדינה ולא באדם אחד. אני מורידה את המופע מהסיבה הפשוטה שהוא מיצה את עצמו. אני מופיעה איתה כבר די הרבה זמן, וישראל תהיה אחת התחנות האחרונות בסיבוב לפני שאסיים את הפאזה הזו בחיי המקצועיים".

לו ריד בהופעה (צילום: Krafft Angerer, GettyImages IL)
"הוא מכיר מצוין את הנגנים שלי ואת מבנה המופע" | צילום: Krafft Angerer, GettyImages IL

- מה את זוכרת מההופעה הקודמת שלך בתל אביב?
"שהעיר הזכירה לי את דאבלין. לא יודעת למה בדיוק, אבל אני אומרת את זה ממקום טוב. הרגשתי ויברציות חזקות מהאנשים ברחובות, למרות שלא הבנתי מילה ממה שהם אומרים. סוג של מוזיקה פנימית מתוך הגוף שלהם. אני לא יודעת אם זו תכונה של ישראלים בכלל או תל אביבים בפרט. תגיד לי אתה, יש הבדל מהותי בין קהל בתל אביב ולמשל הקהל בירושלים"?

-התל אביבים נחשבים לקהל מתוחכם.
"או, אז אני אסתדר מצוין. תמיד העדפתי אנשים חושבים".

אנדרסון, ילידת שיקגו, החלה לנגן בכינור כבר בילדותה. בגיל 20 עברה לניו יורק, השלימה תואר ראשון באמנות ותואר שני בפיסול, ובשנות ה-70' כבר הייתה אחת מחלוצות אמנות המיצג ושלבה בהופעותיה הקרנות סרטים וסיפורים אישיים לצד נגינה ושירה. בשנת 82' הפתיעה את העולם, ובעיקר את עצמה, כאשר השיר "O superman", מתוך אלבומה השני "Big science", כבש את מצעדי הפזמונים למרות שנמשך יותר משמונה דקות וכלל בעיקר דיבור בקול אלקטרוני מעוות על רקע מוזיקה. מאז היא ממשיכה לשלב, בהצלחה, קריירה חדשנית כאמנית רב תחומית וכתיבה והלחנה של שירים "סטנדרטיים" לצד מיטב המוזיקאים בהם פיטר גבריאל, בריאן אינו, אדריאן בלו, ביל לאסוול ועוד.

לורי אנדרסון כינור בהופעה (צילום: Scott Wintrow, GettyImages IL)
"אני מורידה את המופע מהסיבה הפשוטה שהוא מיצה את עצמו" | צילום: Scott Wintrow, GettyImages IL

"אני חייבת שינוי מתמיד כדי להרגיש פורה יצירתית", היא אומרת, "אני לא יודעת אף פעם מה יהיה הדבר הבא שארצה לעשות. זו אחת הסיבות בגללן אני מתקשרת כל הזמן עם קהל בהופעות, מה שקורה גם ב 'Homeland'. זה משאיר אותי במתח תמידי, כי אין לדעת מי יגיב באיזו צורה".

-היצירה זכתה לשבחים נלהבים בכל העולם. איך ממשיכים אחרי הצלחה כזו?
"פשוט קמים בוקר אחד ומתחילים לעבוד על משהו חדש. עבורי, נכון לעכשיו, זה מחזה. אני מסיימת לכתוב מחזה ושוקלת גם לביים אותו".

-והמופע הבא?
"יגיע כאשר ארגיש שיש לי משהו חשוב לומר. מתי? כאמור, גם לי אין מושג. זה התענוג הכי גדול שלי: לא לדעת".

לורי אנדרסון תופיע ב 3 בנובמבר בהיכל התרבות וב 4 בחודש במועדון רידינג 3 בנמל תל אביב. מחירי הכרטיסים נעים בין 180 ל330 שקלים (היכל התרבות) ובין 225 ל275 שקלים (רידינג 3).