ששי קשת מעלה מופע חדש בשם "פתח לנו שער", בו הוא מבצע ממיטב הפיוט, התפילה והזמירות היהודים, תחום בו התמחה בעבר, כולל, כמובן השתתפות מוצלחת בפסטיבלי הזמר החסידיים. את המופע החדש מביימת אשתו של קשת, השחקנית יונה אליאן. המפיק המוזיקלי של הערב הוא בנם, המוזיקאי אריאל קשת.

"זה מרגיש בסדר גמור לקבל הוראות מהבן אדם שאתה הכי אוהב", אומר ששי קשת. "נכון שיש בעיה עם זה שהאישה נותנת לך גם פקודות, אבל במשך השנים, וזו לא הפעם הראשונה שבה אנחנו עובדים ביחד, למדתי לקבל את הדברים שהיא אומרת, והיא צודקת כנראה".

ששי קשת: "גדלתי על תקליטי החזנות של הוריי"

"ששי הוא כישרון גדול בערבים האלה שהוא מעלה, ולכן מענג לעבוד איתו", אומרת אליאן. "הערב הזה הוא הגשמת חלום שלו, והחלק שלי הוא החלק הקטן בזה. אני הייתי זו שנותנת עצות מהצד. אני חושבת שבערב הזה ששי מצא משהו מאוד עמוק בעצמו, בהתחברות לחומר מאוד יפה ומאוד מתאים לו".

הוריו של ששי קשת היו ממקימי קיבוץ גליל-ים, ובכל זאת, לדבריו, לא שכחו להביא איתם מרוסיה ומפולין את תקליטי החזנות שהיו להם, וכך התחבר, כקיבוצניק, על קטעים חסידיים ופיוטים. "בילדותי שמעתי את כל גדולי החזנים", אומר קשת.

יונה אליאן: "הערב הזה הוא תשלום חוב להורים שלנו"

"המופע הזה, והאלבום שיצא עוד לפניו, הוא מעין תשלום חוב לאותם גדולי חזנות, ולסבא שלי שהיה גבאי בבית כנסת בתל אביב. אני זוכר שהייתי נוסע אליו והוא היה לוקח אותי, מושיב אותי בשורה הראשונה והחזן היה שר 'כל נדרי'. מאז הניגונים והזמירות האלה מהדהדים בי".

"הערב הזה הוא מעין תשלום חוב של אהבה להורים שלנו", מסכימה אליאן עם קשת. "אנחנו היום בגיל שבו אנחנו זוכרים את ההורים שלנו. ועם הישראליות איפשהו מחקנו את התרבות שלהם. לא רצינו להקשיב ליידיש שלהם ולא למוזיקה שלהם ולא ליצירות ולא להתחבר לשום דבר שהיה אז בשורשים, ופתרום יש הרבה רצון להחזיר חוב של אהבה, להגיד סליחה להורים, כי היום אנחנו כן רוצים להתחבר לחומרים האלה".

ששי קשת: הצבא לא מחשיב את התרבות

"הבן שלנו, אריאל, מפיק את הפרויקטים שלי מוזיקלית לא מעט פעמים", מספר ששי, "ואחרי שעשיתי ערב חזנות בתאטרון היידישפיל קיבלתי מחמאות שאני יכול להיות חזן. רציתי לעשות את האלבום והמופע הזה יותר לכיוון החזנות, ואריאל התעקש איתי, הוא אמר לי: 'לא, אתה תשיר את זה כמו ששי קשת, לא כמו חזן, והוא צדק לכל אורך הדרך, והתגובות של הקהל מוכיחות את זה.

במקביל התארח ששי קשת בתוכנית הבוקר "יום חדש" וטען כי צריך לתת לבלי פרופיל קרבי לשרת בלהקות צבאיות, בניגוד להחלטת צה"ל בנושא. "אין בזה הידיון", אמר קשת, "זה מראה על החשיבות שהצבא נותן לתרבות. אם פעם אלו היו הקריטריונים התרבות והבידור הישראלי היו מפסידים את טובי השחקנים, הזמרים והבדרנים. למה שבחור מוכשר לא ישרת את הצבא במה שהוא הכי טוב בו? חבל שהיום צריכים לבלף כדי להגיע ללהקה צבאית".