הצונאמי שחג סביב שידור קדם האירוויזיון לא צפוי להתפוגג בקרוב. כזכור, הקדם ששודר בשבוע שעבר בערוץ הראשון היה רצוף תקלות סאונד ותמונה מביכות, גרר אחריו תלונות מצד המשתתפים ושלל ביקורות כלפי הערוץ הראשון על השידור הכושל בתולדות הטלוויזיה.

"הלוואי שהייתי יכול להגיד את כל אשר על ליבי אבל אני מנוע מכך", אומר בנשיכת שפתיים איתי שגב שהיה עורך התוכן של המשדר. "בתור מי שהיה בקונטרול בזמן השידור יש לי המון מה לומר אבל אאלץ להתאפק. קרו המון דברים במשדר הזה שלא היו צריכים לקרות אבל אני מנוע מלדבר כרגע. אני רק יכול להגיד שאני מאחל לעצמי ולכל איש תוכן וטלווזיה לעבוד עם חברת הפקות משובחת כמו 'תוצרת הארץ'".

השמועות על כשלים טכניים שביצעו טכנאי הערוץ בכוונת תחילה כמחאה על כך שהשידור הופק על ידי חברת הפקה חיצונית, שטפו את הברנז'ה בימים האחרונים. וזאת בעיקר אחרי שועד עיתונאי ההפקה ברשות השידור מיהר להוציא מכתב תלונה חריף להנהלת הרשות בגין הכשלים בהפקת הקדם אירוויזיון ובדרישה להפסיק את ההתקשרות עם חברת "תוצרת הארץ" שהפיקה את המשדר.

אקי אבני ושירי מימון - קדם ארוויזיון 2011 (צילום: עודד קרני)
אקי ושירי. ערב קשה | צילום: עודד קרני
במכתב שנשלח ליו"ר הרשות, אמיר גילת, ומנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר נכתב בין השאר כי "הצופה בבית אינו יודע להבחין בין הפקה חיצונית לבין הפקה המתבצעת על ידי עובדי הערוץ, כך שהכשלים הללו מיוחסים באופן אוטומטי לעובדי הערוץ, פוגעים בשמם הטוב, ושמים אותנו ללעג ולקלס בפני הציבור על לא עוול בכפנו". הוועד גם דורש כי הרשות תפסיק לאלתר כל תקשורת עם "תוצרת הארץ", מהלך שצפוי להתבצע בקרוב.

ברוממה כרגע בודקים את העניין בקפידה. "הנהלת הערוץ הראשון בודקת את כל ההיבטים של הפקת 'קדם האירוויזיון' ולכשיהיו מסקנות נפרסמם", שיחרר הערוץ הראשון תגובה. "עם זאת חשוב לציין שהקדם זכה לאחוזי צפייה גבוהים במיוחד לאורך כל המשדר שארך כ-110 דק' מה שמצביע על כך שקהל הצופים התחבר למשדר ואהב אותו. בנוסף, יו"ר רשות השידור ד"ר אמיר גילת, יביא את הנושא לוועדת הטלוויזיה הקרובה".

בחברת ההפקות "תוצרת הארץ" החליטו להסיר את הכפפות ובמכתב ששלח מנכ"ל החברה אודי זמברג, לאמיר גילת ומוטי שקלאר נכתב בין השאר: "עד רגע זה בחרנו שלא להגיב ולהתלהם בתקשורת על הנעשה בקדם אירוויזיון, אך לאור הפרסומים האחרונים לא נותרה לנו ברירה. כפי שידוע לכם, הנהלת רשות השידור עמדה בתוקף על כך, שכל הנושא הטכני הקשור לקדם אירוויזיון יהיה באחריות עובדי רשות השידור עצמם ולא באחריות תוצרת הארץ. גם בקשות מפורשות שלנו, והתראות בכתב לפני השידור, בנושא זה - לא הועילו. האחריות על הפקת הקדם אירוויזיון פוצלה בין 'תוצרת הארץ', שהייתה אחראית על ההפקה ותכניה, ובין אנשי צוות של רשות השידור שהיו אחראים על העברת השידור הטכנית - תמסורות, סאונד ניידת, אנשי VTR, נתב וכו'".

דנה אינטרנשיונאל - קדם ארוויזיון 2011 (צילום: עודד קרני)
האם הזמרים זייפו או שהכל היה כשל טכני? | צילום: עודד קרני

בהמשך המכתב מדגיש זמברג שלחברה שלו לא היה קשר לכשלים הרבים במשדר. "אין חולק, כי שום תקלה לא הייתה קשורה כהוא זה, ל'תוצרת הארץ'. חברתנו בעלת מוניטין רב של מעל 15 שנים, והפיקה בהצלחה רבה אירועי ספיישל מורכבים, ושידורים חיים. תוצרת הארץ לא תהסס להגיש תביעת דיבה נגד כל אדם או גוף אשר יבקשו לעוות את המציאות".

"במכתב של ועד העיתונאים אליכם, התבררה הסיבה האמיתית של הכפשת 'תוצרת הארץ': דרישתם של ועד העיתונאים מרשות השידור לא לקיים הפקות עם גורמים חיצוניים. 'תוצרת הארץ' לא תרשה שמאבקים ציבוריים של ועד עובדים כזה או אחר ייעשו על חשבונה. חבל שוועד העיתונאים לא דאג לציין במכתב שהופץ לעיתונות כי הפקות תוצרת הארץ הפיקה בתקציב שניתן, בנוסף להפקת תחרות הקדם, 4 תכניות דוקומנטריות לקראת הקדם ('ובמקום הראשון' בהנחיית מוקי) כולן בהפקה עצמאית, ללא שילוב צוותי הרשות וזכו לביקורות טובות מאוד בעיתונות".

בסיום המכתב דורש זמברג שרשות השידור תורה על בדיקה חיצונית של גורם בלתי תלוי אשר יבדוק את תפקוד כל המערכות בקדם אירוויזיון בלי חשש ומורא מכל גורם זה או אחר. "רק בדיקה חיצונית כזו, תוציא לאור את האמת, ואולי תגלה כיצד ייתכן שבשידור אחד אירעו מספר כה עצום של תקלות טכניות (שכאמור אינן קשורות כהוא זה ל'תוצרת הארץ')".

>> ליהיא גרינר מציגה: הקאמבק של העונה