אין תמונה
"לנציגי צה"ל שמנעו ממני להופיע לחיילים לא מגיעה התייחסות בשיר"

"המחלוקת ביני ובין נציגי צה"ל, שטענו שאסור לאפשר לי להופיע מול חיילים כי לא השלמתי שירות צבאי מלא, התרחשה בתקופה בה רוב שירי האלבום החדש כבר היו כתובים. אבל בכנות, אני לא חושב שהייתי מוצא לנכון לתעד את החוויה בשיר, מהסיבה הפשוטה שלא מגיעה להם ההתייחסות הזו", אומר עברי לידר עם צאת אלבומו החדש "בקצב אחיד בתנועות של הגוף".

בדיעבד, לידר מודע לעובדה שהפך קורבן ראשון בקרב התדמית שניטש בשנתיים האחרונות בין צה"ל ואמנים שלא שרתו בצבא. העובדה ששמות נוספים הגיעו בעקבותיו, כמו ג'קו אייזנברג, מרינה מקסימיליאן בלומין, מאיה בוסקילה ואפילו שרית חדד, לא משנה את העובדה שמצא עצמו אז, לראשונה בקריירה המפוארת שלו, מחוץ לקונצנזוס. מעמד שאפילו היציאה המתוקשרת מהארון לא ערערה בשעתו. עכשיו, כאמור, עברי לידר הוא שוב המצרך הכי חם מעל גלי האתר עם שני סינגלים לוהטים, "רק תבקש" ו"מתעורר", ומופע חדש אותו ישיק בסוף החודש.

שלוש שנים מפרידות בין "זה לא אותו דבר" האלבום הקודם שלו, האקוסטי-תזמורתי ובין "בקצב אחיד בתנועות של הגוף", בו חוזר לידר לרוק אלקטרוני רזה, בועט, מלודי וקליט. בין לבין יצא לסיבוב הופעות מצליח, אותו תיעד גם באלבום הופעה חיה ומארז DVD, הפיק מוזיקלית את האלבום המצליח "רמזים" של ריטה, והקליט שירים באנגלית, שאף זכו לתגובות נלהבות באירופה ובארצות הברית.

"המגעים עם השוק הבינלאומי נמשכים", הוא מעדכן, "היות ויש לי אולפן משלי, אני עצמאי לחלוטין ביכולות להקליט מה שאני רוצה מתי שאני רוצה, כולל השירים באנגלית. מוקדם לבשר על אלבום שלם, או חוזה חתום עם לייבל בינלאומי, אבל העבודה מתנהלת. פשוט הגיע רגע בו הרגשתי רעב בקצות האצבעות לעשות משהו חדש בשפה שלי".

-למה בחרת בשם "בקצב אחיד בתנועות של הגוף"?
"זה השיר שהכי ממצה, בעיני, את אווירת האלבום כולו. זה אחד האלבומים הכי אישיים שלי, ומבחינות אחרות אלבום העוסק בעיקר בנתק רגשי ובחוסר יכולת להתחבר לאנשים. אלבום שעושה שימוש במלל כדי לבטא עייפות ממילים. זה אופייני לדור שרוצה תמיד לדבר אבל עייף מלהקשיב".

-לא מעט שירים עוסקים בחווית הפרידה.
"נכון, אבל למרות שחוויתי פרידה בחיי האישיים במהלך תהליך הכתיבה זה לא אלבום שמחטט בפצע. יותר מחשבות והרהורים על סוגיית הזוגיות ולמה היא מסתיימת, במבט לאחור. אלמנטים מסוימים ביצירה שלי קיימים באלבומים מוקדמים יותר, כמו החיים המודרניים בעיר הגדולה, רק שהפעם אני כותב יותר מהמתחם האישי ופחות בהשראת מה שאני רואה מחוץ לבית. שיר כמו 'בתי קפה' נכתב כשרק עברתי לגור בתל אביב, בגיל מאוחר יחסית, ועוד הייתי כולי בקטע של 'וואו, אני חי בעיר'. מבחינתי זה קצת מיצה את עצמו. אני לא אומר שאעבור לגור במושב מחר בבוקר, אבל אני כן מחפש ביטוי ממקומות אחרים. וכן, זו חשיפה אישית גדולה מאי פעם, אבל כתיבת שירים היא תמיד תהליך חושפני".

-אבל זה לא אלבום עצוב.
"לא רציתי שיהיה כזה. רציתי להביא נתונים. להגיד: 'פה אני נמצא עכשיו'. אחרי 'זה לא אותו דבר', דווקא בגלל שהפרויקט כל כך הצליח, חשבתי הרבה מה יהיה הדבר הבא שארצה להגיד ובאילו אנרגיות או סאונדים אבטא את עצמי. שירים חדשים אני כותב כל הזמן. מה שדורש זמן זה גיבוש המילים והלחנים לאמירה שאני עומד מאחוריה".

אין תמונה
"זה אלבום שעושה שימוש במלל כדי לבטא עייפות ממילים"

-וכמובן העבודה עם ריטה גזלה לא מעט זמן ואנרגיות.
"לא הייתי משתמש במילה 'גזלה' כי לא נגזל ממני כלום. להיפך. אני גאה מאד ב'רמזים' ובמקום אליו הוא הביא את ריטה".

-צרם לך ש"רמזים" קודם תקשורתית בעיקר בהקשר הפרידה מרמי קליינשטיין?
"אי אפשר לעשות הפרדה בין חייו האישיים של האמן והמוזיקה שהוא יוצר בזמן נתון. הפרידה בין ריטה ורמי טבועה באלבום, כי התהליך הקביל לתקופת ההקלטות. כמו שאני, באלבומים שלי, מתעד מה שעובר עלי בזמן נתון. כמו שהיציאה מהארון במקביל ליציאת האלבום 'האנשים החדשים' הייתה, עבורי, חלק בלתי נפרד מהתהליך. גם אני, כשמדובר באמנים אהובים עלי, מעוניין לדעת מה הם חוו כשכתבו שירים שנגעו לי ללב. זה מעניין. בסופו של דבר, העבודה באולפן היא הנצחה של חיי היומיום, על כל הפרטים הקטנים המרכיבים אותם. לא להיפך".

-עד כמה אתה זמין כיום לאמן או להרכב הבאים שירצו בשירותיך כמפיק מוזיקלי?
"אחרי ריטה שמתי את האלבום שלי בראש סולם העדיפויות והתמקדתי רק בו. עכשיו אני מרוכז לחלוטין בהכנות למופע החדש. אחר כך, מי יודע? עקרונית, אני נהנה משיתופי פעולה עם אמנים בכל הרמות, אבל בפועל לא הסכמתי עדיין לשום הצעה".

-תסכים לעבוד עם ריטה על אלבום נוסף?
"למיטב ידיעתי, היא עדיין לא חושבת על האלבום הבא. אם ריטה תרצה בבוא הזמן לעבוד איתי שוב, וזה יתאפשר מבחינת לוחות הזמנים, אני לא פוסל כלום על הסף".

עברי לידר יופיע בהאנגר 11 בנמל תל אביב ב-23 באוקטובר ב-21:00 במסגרת סדרת מופעי "גולדסטאר סאונד סיסטם". מופע פותח: אמילי קרפל.