מתי כספי אחראי לאינספור קלאסיקות ולהיטים במוזיקה הישראלית, בפיו ובפיהם של אחרים, ונחשב לאחד המלחינים החשובים בארץ, בכל הנוגע למוזיקת פופ ורוק, מוזיקת אוונגארד, ובכלל. הוא מוגדר על ידי מומחים כאחד המוזיקאים המחוננים שצמחו בישראל, אולי אף גאון אמיתי. כספי נודע בשילוב יוצא הדופן של מוזיקה מורכבת ועם זאת קליטה, נגישה, להיטית ואהובה.

ה"נפש התאומה" של כספי ביצירת שירים היה משך שנים הפזמונאי והמשורר אהוד מנור ז"ל, שהלך לעולמו לפני ארבע וחצי שנים. כספי ליקט 13 שירים חדשים מעזבונו של מנור, ומוציא אותם באלבום חדש שנקרא "נפש תאומה". מהאלבום יצאו עד כה השירים "גוף אחר" הרוקיסטי יחסית, בדואט עם יהודית רביץ, "נרקוד" המרוקאי, עם סימה שושן וחיים אוליאל ו"כמה מילים" השקט יותר.

"אם היו כותבים תווים הם היו מתבלבלים בגלל הסלסולים"

"הלחנתי אותם תוך שבועיים", מספר מתי כספי על השירים החדשים. אהוד מנור אמר שהמנגינות שלי גרמו לו להוציא את הטקסטים הכי אישיים, לכן קראתי לאלבום 'נפש תאומה'. בעוד שנה או שנתיים ארגיש מאוד בחסרונו כשלא יהיו לי טקסטים שלו להלחין".

אבל לא רק בחסרונו של מנור כספי מרגיש. המוזיקאי הגדול נושא עמו שק של טענות ומרורים על מצב המוזיקה והתרבות בארץ. "המוזיקה היום הישראלית נקלעה למבוי סתום, היא די דומה לעצמה", הוא אומר. "שרים 'למה עזבת אותי', 'אני לבד', 'אני מסכן'. מהמעט שאני שומע ממכוניות שעוברות אני שומע שטויות, בעיקר שטויות. אני נחרד מהזילות של הטקסטים. יש מוזיקה מזרחית יפה מאוד, אבל יש זבל. אם היו כותבים תווים הם היו מתבלבלים בגלל הסלסולים".

"ישכחו את נעמי שמר, את סשה ארגוב, את עוזי חיטמן, לכשאמות גם אותי ישכחו"

"הרי אין תרבות ישראלית הרסו אותה", ממשיך כספי, "ובלי תרבות אין מדינה. אתה נושם כאן לכלוך ואלימות אבל לא תרבות. אצלנו רצים קדימה ומי שמת מת, דורכים עליו והולכים קדימה, תודה ושלום. ישכחו את נעמי שמר, את סשה ארגוב, את עוזי חיטמן, לכשאמות גם אותי ישכחו. לתלמידים שפוגשים אותו הוא אומר: "המוזיקה הישראלית לא תחזור אף פעם לימי הטוהר שלה, היא רק תמשיך עם המסחור".

אבל גם על כספי אמרו לאחרונה ש"התמסחר", כאשר הופיע בפרסומת לביטוח. על כך הוא משיב: "היו כאלה שאמרו שזה לא נאה למי שכתב את 'ברית עולם' ו'ילדותי השנייה' לעשות פרסומת אבל לאחרים מותר ולי לא? אהבתי את הפרסומת אז עשיתי. זונה מוכרת את הגוף שלה והיא יודעת מה היא עושה והכל בסדר. אבל המקום השפל ביותר שייך לעתונאים שמתפרנסים על גב של אחרים, אלה ממש קרציות, אבל הכלבים נובחים והשיירה עוברת".

"אם הייתי מתי כספי של צרפת או ארה"ב הייתי מיליארדר"

כספי מודה: "אני לא רואה טלויזיה, לא קורא עיתונים, לא מצביע בבחירות, טומן את הראש בחול. ביום של הבחירות אני נשאר בבית ומנגן יותר. אם הייתי מתי כספי של צרפת או ארה"ב הייתי מיליארדר, אבל פה בארץ יש לי קהל, רק שזה לא מספיק. אבל אני אדם מאושר יש לי משפחה מה צריך יותר".

לאחרונה, כדי להתמודד עם קשיי פרנסה, תרם כמה משיריו למיזם של צעצועים לפעוטות שנקרא "בובה מתי", כשם אחד מאלבומיו, כמקבילה ישראלית אפשרית ל"בייבי מוצארט". למצלמה הוא מציג בגאווה בובת צב שמנגנת שיר שלו. "אני גאה בזה", הוא אומר, כי אתה מנחיל משהו מילדים קטנטנים ופעוטות ועד למבוגרים, ותודה רבה על המחמאה".

קובי אוז מחמיא לאלון אולארצ'יק: "הוא המוזיקאי הישראלי הנערץ עלי"