מתי כספי מוגדר על ידי מומחים כאחד המוזיקאים המחוננים שצמחו בישראל, וככל הנראה גאון מוזיקלי אמיתי, בעל שמיעה אבסולוטית ויכולות הלחנה ועיבוד ברמה עולמית גבוהה. מתי כספי נודע בשילוב יוצא הדופן שהצליח ליצור משך שנים ואלבומים בין מוזיקה מורכבת, נסיונית, רב-רובדית, ועם זאת קליטה, נגישה, פופולרית, אהובה ומצליחה.

כספי, אחד המוזיקאים הפוריים והמגוונים בארץ, אחראי לאינספור קלאסיקות ולהיטים, בפיו ובפיהם של אחרים, ונחשב לאחד המלחינים החשובים שצמחו לנו, בכל הנוגע למוזיקת פופ ורוק, מוזיקת אוונגארד, ובכלל. הוא שילב לתוך המוזיקה הישראלית מוזיקה ברזילאית ("ארץ טרופית יפה"), בלקנית, קלאסית וסגנונות נוספים כמו בלוז ("פנקס הקטן") ורגאיי.

גאונות מוזיקלית והומור מיוחד

זכורים, למשל, השיר "ימי בצורת", שהיה אחד משירי הרגאיי הראשונים שנוצרו בעברית, ולחנים עיבודים שהפכו לדוגמאות מופת, כמו "לקחת את ידי בידך", שביצעה במקור יהודית רביץ. כמו כן ניחן כספי בקול לא גדול במיוחד, אך ביכולת לשיר בטונים נמוכים מאוד וטונים גבוהים, וביכולת לשלב בין שניהם, כמו למשל ב"מקום לדאגה", שביצעיה במקור ריקי גל.

בנוסף ידוע כספי בהומור המיוחד שלו, זה שהוביל אותו למערכונים ושירים מפורסמים ואהובים כמו "מוריס והיונים", "נחליאלי" ו"כלבלב הו בידי בם בם".

על מורכבותו כמוזיקאי אמר כספי: "אני חייב הרמוניות. אולי עבור אחרים המוזיקה שלי היא מורכבת, בשבילי זו השפה שלי, אני חי את ההרמוניות האלה, אני נושם הרמוניה ומרגיש אותה, אני לא יכול להשתחרר ממנה למקומות בהם היא לא קיימת, היא חלק ממני".

בן 60 היום

_OBJ

היום חוגג מתי כספי יום הולדת 60. הוא נולד בקיבוץ חניתה. למד 6 שנים בקונסרבטוריון למוזיקה בנהריה וכשסיים את לימודיו התגייס ללהקת פיקוד דרום, שם החל לפרוח כמלחין, כשהלהיט הזכור מתקופה זו הוא "אני מת".

אחרי הצבא היה חבר כספי ב"שלישיית לא אכפת להם". הוא נחשב להבטחה גדולה במוזיקה הישראלית ובגיל 21 הלחין ועיבד את המוזיקה להצגה "עיר הגברים" (בה כלול השיר "פנקס הקטן" בביצוע ששי קשת) וכן את הלהיט "אליעזר בן-יהודה, שכתב ירון לונדון וביצעה חוה אלברשטיין.

ב-1972 הפך מתי כספי יחד עם שלמה גרוניך לסמל של איכות במוזיקה הישראלית. זה קרה באלבום "מאחורי הצלילים", בו הלחינו השניים יחד שירים של מיאטב המשוררים ויצרו יחד יצירת מופת שנחשבת כיום לקלאסיקה גדולה. ב-1973 הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו, בו הלחין, עיבד וניגן בכל הכלים. האלבום כלל להיטים כמו "איך זה שכוכב", "נוח" (שהלחין לשוקולד מנטה מסטיק לפסטיבל הזמר"), "ביום מסה ועוד.

יזם את תמוז, נשאר עם אהוד מנור

_OBJ

עוד לפני כן יזם כספי חיבור עם שלום חנוך, דני ליטני ואריאל זילבר, חיבור ממנו המשיכו חנוך וזילבר ללהקת תמוז המיתולוגית. חיבור מוצלח יותר היה לכספי עם הפזמונאי הענק אהוד מנור ז"ל, שהלך לעולמו לפני ארבע וחצי שנים. יחד יצרו קלאסיקות ולהיטים רבים כמו "ילדותי השנייה", "ברית עולם", "ימי בנימינה", "לא ידעתי שתלכי ממנה" ועוד רבים, וכן שירים מתורגמים מפורטוגזית כמו "אושר", "סמבה בשניים" וכמובן שירי "ארץ טרופית יפה".

כספי מגדיר את מנור ה"נפש התאומה" שלו ביצירת שירים ובקרוב יוציא אלבום חדש ובו 13 שירים חדשים מעזבונו של מנור אותם ליקט והקליט במהלך השנתיים האחרונות. "אחרי שאהוד נפטר אמרתי לעפרה אשתו שאף אחד לא נוגע בטקסטים, רק אני", אמר כספי בראיון. "מתוך 20 שירים שנשארו בחרתי 13 והלחנתי אותם תוך שבועיים".

לא זמן לסיכומים

עבור מתי כספי גיל 60 לדבריו הוא לא הזמן לסיכומים, אלא להפך, לצאת במופע חדש עם מיטב שיריו הגדולים שיצר מכל הזמנים. במופע, שהושק לפני כחודש במסגרת פסטיבל המוזיקה של ראשון לציון, השתתפה גם ביתו של כספי, סויאן, תלמידת כיתה י"ב, ששרה בהופעה קטע אופרה.

"אמרתי לבתי משפט חשוב: 'האמנות היא להתעלם מהקהל'. כלומר תהיי את עצמך תהיי דוקומנטרית תיכנסי לתוך האישיות של עצמך", אומר כספי, ומוסיף: "הדבר האחרון שמעניין אותי זה להיכנס לרשימת משחק כלשהי, פלייליסט, לא מעניין אותי".