אהוד בנאי זאפה (צילום: רועי ברקוביץ')
בין כל הצלילים מחפש סימן, יושב בצד הדרך, יושב ליד הזמן | צילום: רועי ברקוביץ'

יש אמנים שהחלו את הקריירה בגיל העשרה, בלהקה צבאית או לכל המאוחר בשנות העשרים לחייהם. אהוד בנאי בן 60, ורק כשהיה בן 34 יצא התקליט הראשון והמהפכני שלו עם להקת "הפליטים", אחרי שנים רבות של חיפוש עצמי וייאוש שכמעט שכנעו אותו לחדול מהניסיונות לפתח קריירה מוזיקלית.

לאחרונה, כשהוא חוגג 60 ומאחוריו כמה אלבומים ואינספור שירים גדולים ולהיטים אהובים, שהפכו לחלק מההוויה שלנו כאן, קשה לדמיין איך היה נראה הרוק הישראלי ואיך היתה נשמעת המוזיקה הישראלית, אם בשנות השמונים הייאוש של בנאי היה גובר על השאפתנות היצירתית והחלום לקבל הכרה כיוצר וכזמר.

אחד הגורמים שהובילו להצלחה הגדולה של בנאי לאורך השנים, הייתה היכולת שלו לחבור לאמנים הנכונים ויחד איתם להפיק את המיטב. שיתופי הפעולה הבולטים שלו מאז ועד היום, העשירו והפרו את המנעד המוזיקלי של בנאי כיוצר.

אחרי שנכשל בניסיון להתקבל ללהקת "הברירה הטבעית" והתאכזב מזהר ארגוב ז"ל, שהביע התלהבות משיר שלו אבל נעלם מהר, הגיע ב-1985 שיתוף הפעולה המפורסם הראשון של בנאי, דווקא בתחום הכתיבה. בן הדוד שלו, יובל בנאי, הגיע אליו עם שני משפט פתיחה לשיר חדש של להקתו משינה, אותם חיבר חברו ללהקה שלומי ברכה: "אני כל כך עצוב לי ושמש על העיר, ודיזינגוף נראה לי כמו רכבת לילה לקהיר". אהוד בנאי המשיך אותם מכאן.

אהוד בנאי, יוסי אלפנט (צילום: חיים אסיאס, מהאתר של אהוד בנאי, צילום מסך)
גו אלפנט! יוסי אלפנט ז"ל ואהוד בנאי | צילום: חיים אסיאס, מהאתר של אהוד בנאי, צילום מסך

בערך באותה התקופה פגש בנאי את הגיטריסט יוסי אלפנט ז"ל, ומשם דברים החלו להיראות אחרת עבורו. אחרי תקופת גישושים וחיפושים, הצטרפו גיל סמטנה, ז'אן ז'אק גולדברג ז"ל ונועם זייד הלוי וקמה להקת "הפליטים", שהקליטה עם בנאי את השירים "עיר מקלט" ו"עגל הזהב", ניגנה איתו באופרת הרוק "מאמי" ויצרה איתו את האלבום "אהוד בנאי והפליטים", שנחשב כיום לאבן דרך ברוק המקומי ובתרבות הישראלית בכלל.

גיל סמטנה: "אהוד אמן גדול, מוזיקאי קושר קצוות"

הבסיסט גיל סמטנה, שמנגן עם אהוד בנאי עד היום, מתפעל ממנו כל פעם מחדש: "מאז 'הפליטים' ועד 'רסיסי לילה' אני מנגן לצדו של אהוד וגם לצידם של נגנים ומפיקים נפלאים כמו יוסי אלפנט או עובד אפרת", הוא מציין. "בשנים האחרונות להקתנו הנוכחית משתבחת כל הזמן. כולנו מושפעים מאישיותו פותחת המחשבה של אהוד, אמן ומאמין גדול, מוזיקאי קושר קצוות. אני תמיד סקרן לדעת מה יהיה הצעד הבא שלו, גם ביצירה וגם על הבמה. הוא לוקח את הזמן שלו - גם ביצירה וגם על הבמה - אבל בסוף תמיד יוצא משהו מרגש ומחדש".

גיל סמטנה, מופע לזכר יוסי אלפנט (צילום: דרור נחום)
"כולנו מושפעים מאישיותו פותחת המחשבה". גיל סמטנה | צילום: דרור נחום

בעשור שהגיע אחרי "הפליטים" ומותו הפתאומי של אלפנט ב-1991 התמקד בנאי בקריירת הסולו ושיחרר ארבעה אלבומים: פרויקט "תחת שיח היסמין" עם אביו, יעקב בנאי ז"ל, שהוקדש לשירים וסיפורים של יהדות פרס, "קרוב", "השלישי", שהפיקה מוזיקלית יהודית רביץ, ו"עוד מעט". בנאי המעיט בשיתופי פעולה באותן שנים, אבל ב-1996 יצא "אוספ אלפנט" הכפול שנפתח ב"הנה היא באה", בו הוא וברי סחרוף מצטרפים בשירה ונגינה לאחת מהקלטותיו האחרונות של הגיטריסט המיתולוגי.

הרצועה הזו התחילה את החיבור המיוחד בין בנאי לבין סחרוף, שממשיך עד היום בהופעות מזדמנות משותפות, חיבור שצויין בגרסת הכיסוי שהקליט סחרוף ל"עיר מקלט"

דודי לוי: "לאהוד יש חזון רוקנ'רול ים תיכוני שחודר ללב"

אמן נוסף ששיתף פעולה עם בנאי בשנות ה-90' הוא דודי לוי, שליווה את הופעותיו של בנאי כגיטריסט. לקראת יציאת אלבום הבכורה של לוי הקליטו השניים את הדואט "כל הזמן שבעולם", שהפך לאחד השירים המושמעים ביותר ברדיו עשור שנים קדימה.

בימים אלו הם מקליטים לוי ובנאי שוב יחד, לקראת אלבום חדש של לוי, מה שמעיד על הקשר האמנותי שעדיין קיים ביניהם, כמו שדודי לוי מתאר: "כבר לפני הרבה שנים הוא הופיע בביתי עם גיטרה ביד בכדי שנבדוק אם יש כימיה. נתנו לגיטרות לדבר וממש מהר התפשט החיוך. במשך יותר מעשור הייתה לי הזכות לעמוד לצדו באינספור הופעות מכל סוג וצורה, שהתרחשו ברחבי הארץ. בנוסף למאות שעות האולפן, גם זכיתי לארח אותו בשירים שלי.

דודי לוי
"כשיש מפגש עם חיבור, זה לתמיד". דודי לוי

"כשיש מפגש עם חיבור, זה לתמיד. אהוד איש יקר מאוד, עם כישרון למילה יוצא דופן וחזון רוקנ'רול ים תיכוני, שמצליח בפשטות לחדור לשכבות הכי עמוקות בלב שלי. אני אוהב אותו מאוד ומאחל לו עוד המון שנות נגינה ויצירה".

נושי פז: "כשרון נדיר בחיבור בין מנגינה למילה"

מי שהחליף ב-2004 את דודי לוי בעמדת הגיטריסט בהרכב הליווי של בנאי הוא נושי פז, שהצטרף בסיבוב ההופעות של האלבום "ענה לי". גם פז מודה שלא יכול היה לבקש פרטנר מוצלח יותר: "את אהוד הכרתי דרך יובל בנאי שהמליץ עליי לבן דוד. מהפגישה הראשונה שלנו היה חיבור נהדר והתרשמתי מהצורך הטבעי שלו ל'חופש בנגינה'. כשעבר זמן הבנתי, שלא רק של'נער' יש כשרון נדיר בחיבור בין מנגינה למילה, הוא גם גיטריסט מעולה, שיודע לשרת את השיר בביטוי ייחודי השייך רק לו. אהוד הוא איש ומוזיקאי נפלא, שנפלה הזכות בחלקי לשתף איתו פעולה. מאז עברו יותר משמונה שנים, אנחנו עדיין מתרוצצים על אותן במות והבלוז הכנעני ממשיך לנסוע. הוא יקר ואני אוהב אותו".

אהוד בנאי גיטרה זאפה (צילום: רועי ברקוביץ')
"הוא גיטריסט מעולה והבלוז הכנעני ממשיך לנסוע". נושי פז ואהוד בנאי בהופעה | צילום: רועי ברקוביץ'

לפני כשנתיים התארח אהוד בנאי לסירוגין בהופעותיה של אתי אנקרי והשניים אפילו הקליטו ביצוע מחודש ללהיטה המיתולוגי "קראת לי אסתר". את התקופה הקצרה והקסומה בה הופיעו יחד, אנקרי מתקשה לשכוח: "המפגש שלי עם אהוד היה לפני הרבה שנים כשחיפשתי חומר לאלבום הראשון. אותה הרוח שאפיינה את המפגש ההוא - שקט ותשומת לב, נתינת מקום וזמן לתת לשתיל לצמוח, אותו החוט נמשך גם כשהקשבתי לשירים שלו בהיותי בעבודתי מאחורי הבר, בפאב קטן בתל אביב - שירים שאווררו את האוויר הדחוס ואפשרו להתענג בריחות רחוקים ונעימים, עיר מקלט מהעשן הדחוס והרעש המכה".

"אחר כך זכיתי לשתף אתו פעולה בכמה מופעים, ושוב אותה ההרגשה. כשאהוד עולה לבמה הוא מביא אתו את אותו המקום שלוקח את הזמן לזמן אחר, שאי אפשר להסביר במילים. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת להודות לו ומברכת אותו בהרבה מאוד שנים של יצירה פורה, שהשביל ההוא שהתחיל שם ימשיך עם עוד ועוד ניגונים".

אהוד בנאי עדיין ממשיך לחדש, הקליט והופיע לסירוגין גם עם גידי גוב, אלג'יר, אביתר בנאי ומשה לוי, אבל ההברקה הגדולה הגיעה בשנה שעברה. הופעה בפסטיבל "הפסנתר מארח" עם רביעיית כלי מיתר ופסנתר, בניצוחו של עמי רייס, חבר "כנסיית השכל" הובילה לסיבוב מצליח ולאלבום "באופק אחר" שהגיע לאחרונה למעמד "אלבום זהב". באלבום זכו שירים של בנאי, חלקם לא נחשבים ללהיטים גדולים, לחיים מחודשים בזכות הפקה ועיבודים מרעננים של רייס.

מסתבר שגם ההצלחה הזו התחילה ממש במקרה כפי שמספר רייס: "מי שמכיר אותי , יודע שאני לא אדם מאמין אבל...לפני כמה שנים במהלך חול המועד סוכות, טיילתי בנחל השופט בצפון. מרחוק ראיתי איש עם מקל הליכה גדול שטייל בנחל, ההליכה שלו הזכירה במשהו את משה רבנו (לא שזכיתי לראות את משה הולך) כשהאיש התקרב אליי, הבנתי שזה ידידי אהוד בנאי - התחבקנו והבנו שהחיבור בינינו, שהתחיל כמה שנים קודם לכן בלהקת "אלג׳יר" ואחר כך ב"כנסיית השכל", הוא כנראה מלמעלה. משם קצרה הדרך לעבודה משותפת, מהנה, מפרה וגם מצחיקה על האלבום באופק אחר', שבו היתה לי זכות גדולה היא לעבוד איתו יחד".

חוץ מהאלבום "באופק אחר", הספיק אהוד גם להקליט השנה דואט מצוין עם יוני גנוט, לשעבר סולן "בית השמשות". אין כמו אירוח של בנאי כדי לתמרץ את תחילת הקריירה כפי שמתאר זאת גנוט: "בשנה האחרונה הייתה לי, ברוך ה', הזכות, הכבוד ובעיקר העונג לעבוד עם אהוד בנאי הגדול. שיתפנו פעולה בהקלטת השיר 'ברון יחד' מתוך אלבום הסולו הראשון שלי 'אות לאות' שיצא בקיץ האחרון ובהופעת ההשקה לפני כחודשיים וחצי.

נדהמנו והוקסמנו מהצניעות והפשטות שלו, בלי מניירות ודיסטאנס... ומצד שני מהרצינות וההתמסרות לפרוייקט, ומהסקרנות והרעב שהזמן והגיל לא נגעו בהם. כשהכול נעשה מתוך אהבה למוזיקה וליצירה ובפרגון וחברות לכל היוצרים הנוגעים בדבר, מהמפיק המוזיקלי ועד אחרון הנגנים בהופעה. אני מאחל לאהוד ולנו שיזכה לעוד שנות יצירה רבות ופוריות ושימשיך להיות ראש גשר בין התרבות הישראלית להווייה היהודית".

>> אהוד בנאי בן 60: אנתולוגיה ביוגרפית