רוק עצמאות אביב גפן (צילום: ענבל צח)
אחרי 20 שנה. אביב גפן | צילום: ענבל צח

"אביב גפן בעט בי בכל דרך אפשרית", אומרת הזמרת קרן הכט. "אחרי כל כך הרבה שנים אני מרגישה שהגיע הזמן שגם האמת שלי תצא לאור ולא רק מה שהוא דאג להזין בו את התקשורת. הגיע הזמן שאביב ישלם את המחיר על האמירות וההשתלחויות שלו לאורך כל השנים. ב'דה ווייס' ראו השנה את היהירות, הרוע, המניפולטיביות והנפש השחורה שלו – וזה מאוד לא הפתיע אותי. זה רק טיפה בים ממה שאני עברתי אצלו, אבל זה הספיק כדי לעודד אותי להוציא את האמת שלי החוצה, כי אני הייתי הראשונה שספגה ממנו את כל השיט הזה".

את הדברים הקשים הללו יורה קרן הכט בראיון מיוחד לכתבים שגיא בן-נון ורועי בהריר-פרל במוסף "ז'ורנל" של עיתון "מעריב" שהתפרסם היום. הכט היא זמרת שלפני 20 שנה כונתה בתקשורת "התשובה הנשית לאביב גפן". היא היתה הזמרת הראשונה שגפן עבד איתה על אלבום שלם. הוא כתב, הלחין, הפיק ועיבד לה את כל אלבום הבכורה, ניגן בו ואף ביצע איתה דואט מצליח בשם "זה הרגש". אז, בשנות התשעים, זכתה קרן הכט לחשיפה גדולה מאוד בזכות האלבום ההוא, שמתוכו התפרסמו גם שירים כמו "תן לי לבד" ו"חנה". היא כיכבה
בתוכניות האירוח של יאיר לפיד ודן שילון וב"זהו זה", הופיעה מול עשרות אלפים בפארק הירקון ביום העצמאות וזכתה לשבחים. אבל מאז קרן הכט נעלמה, ומעולם לא דיברה על מה שעבר עליה באותם ימים עם אביב גפן, כיום "המנטור של המדינה" ואז המנטור הפרטי שלה.

קרן הכט (צילום: אריק סולטן, צילום מסך)
"הוא רצה אותי". קרן הכט | צילום: אריק סולטן, צילום מסך

"גם אחרי אלבום הבכורה שלו לא היה לי מושג מיהו או איזה קשר משפחתי יש לו", אומרת הכט ל"מעריב". "הגעתי לביתה של נורית גפן, אמו, כי באותו זמן אביב עדיין גר שם, והוא שמע אותי שרה ונגנב ממני לגמרי. הוא אמר לי שהוא מאוד אוהב את צבע הקול שלי". אחרי שהחלו לעבוד יחד, הגיעה גם ההתקרבות החברתית, כשהכט יצאה עם הראל בן עמי, הגיטריסט של גפן: "בהתחלה היינו חבורה כזאת - אביב וחברתו אילנה ברקוביץ’, הראל ואני. יצאנו הרבה ביחד, אביב הרגיש שאני חברה קרובה שלו, ובזמן שהוא היה חבר של אילנה הוא בא אליי פעם ואמר לי שהוא מתקשה לבחור בין אילנה לזמרת ידועה שעמה היה בקשר. אני, כמובן, אמרתי לו ‘אין על אילנה, על מה אתה מדבר, ברור שאילנה’”.

על העבודה עם גפן באולפן מספרת הכט: “אני זוכרת שפעם אחת הקלטנו שיר באולפן ואביב לא אמר לי כלום בזמן ההקלטות, אבל אחרי שחזרתי הביתה הוא התקשר אליי והתחיל לצעוק צעקות איומות ‘אני לא עושה יותר לאף אחד דיסק! אני גמרתי עם זה! התברר לי שהוא לא היה מרוצה מאיך ששרתי באולפן, למרות שהוא לא ניווט
אותי ולא נתן לי עצות. הוא צעק, צרח, ואני לקחתי את זה ללב. נעלבתי. בכיתי כל הלילה”.

קרן הכט ואביב גפן - "זה הרגש"

גפן גם ניסה להתקרב להכט, ביום הולדתו ה־ 20, במדורה בחוף הים: “אביב שתה כל הערב שחבל על הזמן, הרביץ אותה באלכוהול והשתכר. פתאום, בזמן שאילנה והראל ישבו לצדי, הוא בא ודפק לי נשיקה. הייתי בשוק. לא שיתפתי איתו פעולה. מרוב הלם קפאתי במקום. גם אילנה לא אמרה כלום".

"בוקר אחד, בעיצומה של תקופת ההקלטות, אביב התקשר אליי, אמר לי 'קרן, חלמתי על שנינו בלילה', וחיכה לתשובה ממני. אני, מצדי, התעשתי מיד. אמרתי לו, בקצת עוקצנות, 'טוב, סיפרת להראל?' אביב נעצר ואמר בלחץ מגומגם 'לא, לא, לא, מה פתאום'. הוא לא אהב את זה שאני לא יסמנית שלו, הוא לא אהב את זה שהוא זורק לי רמזים ואני לא נענית לו. בתקופה ההיא אביב כבר היה כוכב, ולי נראה שהוא מאוד מתפלא שלמרות שהוא עושה בשבילי כל כך הרבה, אני לא שוכבת איתו".

בהמשך הופיעה קרן הכט בתוכנית של יאיר לפיד בערוץ 1: "אחרי ההופעה שלי בטלוויזיה אביב התקשר להראל ואמר לו 'תשמע, אני לא עושה לקרן את הדיסק הזה'", אומרת הכט. "הדיסק כבר היה מוכן, העטיפות והכל - וכבר יצא סינגל. הראל שאל את אביב 'למה? מה קרה?', ואביב אמר לו 'אני לא אוהב את איך שהיא מופיעה. היא נראית כמו ירדנה ארזי'. כלומר הייתי יפה מדי בעיניו, עגולה מדי. כששמעתי את זה לקחתי את הטלפון מהראל ואמרתי לאביב 'אתה חתיכת גמד', אם לא היית 'הבן של' אף אחד לא היה עושה לך דיסק ולא היו שמים עליך קצוץ. אני מודיעה לך שאני לא רוצה שתעשה לי דיסק, כי אם לא אתה, אז אלף אחרים ירצו לעשות לי. בתגובה
הוא התחיל לגמגם ואמר 'טוב, אני רוצה לעשות לך דיסק', אני אמרתי 'תודה, אבל אני לא רוצה עכשיו', ואביב אמר 'אבל אני רוצה, אני אומר לך שאני רוצה לעשות לך את הדיסק!'".

קרן הכט - "תן לי לבד"

והכט מפרשת: "הוא היה אמביוולנטי אליי. מצד אחד הוא כעס על זה שאני לא יסמנית שלו, שלא הייתי עפר לרגליו, ומצד שני זה גם הסעיר אותו שנכנסתי ברבאק שלו בזמן שכל האחרים היו חנונים ואמרו לו 'אמן' על כל דבר".

הכט טוענת שגפן ניסה להפריד בינה לבין הראל בן עמי, שהיה הגיטריסט שלו והחבר שלה: ""בהתחלה אביב פרגן לי ולהראל וכתב עלינו את השיר 'זה הרגש'. יום אחד הוא בא אליי ואמר לי 'יש לי שיר חדש בשבילך, קוראים לו 'תן לי לבד ללכת' - וגם זה שיר עלייך ועל הראל'. כשקוראים את השיר מגלים את השורות
'אני רוצה עכשיו לראות מה זאת החירות / אני רוצה עכשיו לטעום מה זאת הבדידות'. בדיעבד הבנתי שאביב רמז לי שאני צריכה להיפרד מהראל. בפעם אחרת הוא שאל אותי 'תגידי, מה את עושה עם הפְרח הזה?'. שוב, מדובר בגיטריסט שלו ובחבר שלו. זה הביך אותי. הראל הוא אחד האנשים הכי טובים ונקיים שהכרתי בימי חיי. איש ממש טוב לב, בניגוד לאביב".

"הרגע של השבר נוצר כשנסענו במכונית", הכט משחזרת, "הראל נהג, הגיטרה היתה מקדימה, ואני ישבתי
מאחור עם אביב. בשלב מסוים אביב הסתכל עליי ואמר לי 'את לא מעריכה מה שעשיתי בשבילך'. אמרתי
לו 'אני לא מבינה מה אתה רוצה. אני מודה לך על כל במה אפשרית, בתקשורת, מהללת ומשבחת אותך איפה שאפשר - מה אתה רוצה? יותר מחיבוק? יותר מנשיקה?'. הוא היה בשוק, שתק, לא אמר מילה. מאוחר יותר הראל אמר לי 'אביב אמר היום שגמרת את הקריירה שלך, שלא תעשי מוזיקה יותר, שלא תשירי אפילו בחתונות'. ובאמת, מאותה נקודה, הכל הידרדר: קודם כל הד ארצי הפסיקו פתאום לייצר את הדיסק – למרות המכירות היפות. הייתי חתומה שם לשלושה דיסקים, והם בעצם שחררו אותי. אחרי הבלגן עם אביב לא שמעתי מהם יותר וגם הבנתי שלא כדאי לי להתאמץ להיות שם".

קרן הכט אצל דן שילון - "בתנאי שישוב"

גפן, לדברי הכט, גם ניסה למנוע ממנה להופיע: "לפני הפיצוץ שלי עם אביב הסוכן בועז בן ציון הבטיח לי
שאופיע בערד, בין המכשפות לאביב גפן. אחרי הפיצוץ הוא התקשר אליי ואמר 'קרן, תשמעי, אביב התקשר אליי ואמר שהוא לא מוכן שתופיעי על הבמה בערד, והוא גם אמר שאם את מופיעה, הוא לא עולה לבמה. תדעי לך שנתתי את מילתי לך, ואת עולה על הבמה הזאת, מה שלא יהיה'. וכך היה. בועז, שהאמין בי בטירוף, יצא אחלה גבר. הגעתי לפסטיבל ערד, הופעתי, ומאוחר יותר שמעתי שאביב דרש מהמפיק שלי שאעוף משם ברגע שאני
גומרת להופיע כי הוא לא רוצה לראות אותי".

גם אחרי שנפרדו דרכיהם, זה נמשך, אומרת הכט: "במשך שנים אביב זרק עליי רפש, הפיץ סיפורים על אודותיי או במקרים מסוימים העלים את קיומי – למשל, כשהציג את נינט כאילו היא הזמרת הראשונה שהוא עשה לה דיסק. האמת שהוא מנסה להסתיר אותי כבר שנים.. אחרי שהכרתי את זיו, בעלי, התברר לי שהוא למד עם אביב גפן בכיתה ושיש להם חבר משותף. לפני 11 שנה אביב שלח מסר לזיו, דרך החבר המשותף, 'אתה מוזמן לעל האש, אבל בלי קרן הכט'. הוא אידיוט כזה... לפני ארבע שנים הייתי במעין קטע כזה של רוחניות, אמרתי לעצמי שזה לא טוב להשאיר דברים רעים לא סגורים, התקשרתי לאביב, אמרתי לו 'היי אביב, מה שלומך?'. הוא שמע את קולי ואמר לי, בהיסטריה מטורפת, 'מי זה?!'. אמרתי לו 'קרן הכט'. היתה שתיקה רועמת מאחורי הקו, ואז הוא טרק לי את הטלפון בפנים. שלחתי לו סמס, 'היי, זאת קרן הכט, למה ניתקת?', ובתגובה לזה הוא שלח לי 'איזו קרן?'".

בימים אלה קרן הכט, בת 42, נשואה פלוס תאומות, מוציאה אלבום חדש, הכולל שיר בשם "ילד משוגע", שלדבריה עוסק בקשר שלה עם אביב גפן וכולל את המילים: "ביקשת שאקרא לך ילד משוגע / שאברח מעצמי ואהיה אתה / שאצרח ממני אותך / הכית אותי במילים עם פיך המתעקם / ניערת אותי בשקרים של האיש המיתמם / ביקשת שאסלח לך, ילד משוגע". הכט אומרת: "אני יוצאת עם אלבום חדש ורוצה שיאזינו לו. במשך שנים אביב אמר שאני גמרתי את הקריירה, ועשה הכל כדי לקיים את זה. היה בי פחד לפתוח את הפה ולדבר, והאלבום הזה - ובמיוחד השיר שכתבתי באותה תקופה על אביב - נתנו לי את האומץ ואת ההבנה שאין זמן טוב יותר מעכשיו".

תגובות

הראל בן עמי, אחרי פנייה מ"מעריב", העדיף שלא להתייחס לדברים. מאיר קוטלר, מנהלו של אביב גפן, הגיב ל"מעריב" בשמו: "מאחל לקרן הצלחה בהמשך דרכה". בתגובה לפניית mako חזר מאיר קוטלר על הדברים: "אין לנו מה להגיב. אנחנו מאחלים לקרן הצלחה בדרכה".