תום יורק (צילום: Mark Metcalfe, GettyImages IL)
כמה הוצאת בפסיכומטרי? | צילום: Mark Metcalfe, GettyImages IL

האם נחשף הקשר בין טעם מוזיקלי לרמת אינטליגנציה? האם אנשים שמאזינים למוזיקה קלאסית, אלטרנטיבית או אלקטרונית ורוק, שנחשבת ל"מתוחכמת", יכולים להמשיך ולהתנשא על אלה שמאזינים להיפ הופ, פופ, אר אנד בי ורוק רך? האם האייטם הזה יוצף בעמוד "אנשים חכמים ומתנשאים"?.

מפתח אפליקציות אמריקני בשם וירג'יל גריפית' ניסה לענות על השאלה הזאת באמצעות מחקר פרטי שביצע. אתר "COS" מדווח שגריפית' השווה בין הטעם המוזיקלי של סטודנטים מאוניברסיטאות שונות בארצות הברית, לבין רמת המשכל המשוערת שלהם, והכין דירוג של האמנים והז'אנרים המוזיקליים שאותם סטודנטים אוהבים, בהתאם לרמת המשכל.

המדד בו השתמש גריפית' הוא ציון מבחן ה-SAT, המקבילה האמריקנית למבחן הפסיכומטרי בישראל. כך, למשל, לסטודנטים מ"המכון הטכנולוגי של קליפורניה", אחד המוסדות הנחשבים ביותר, יש ציון SAT ממוצע שעומד על 1520 נקודות, ציון גבוה ביותר. גריפית' בדק את חשבונות הפייסבוק של סטודנטים שלומדים באותה אוניבסריטה, ועקב אחרי שמות האמנים אותם ציינו הסטודנטים כמועדפים עליהם, או אלה שעשו להם "לייק".

אין תמונה
אבל היינו בלובר

כך גילה, למשל, שאותם אינטליגנטים מקליפורניה מרבים להאזין ללהקות כמו "רדיוהד", שנחשבת לשפיץ של המוזיקה האלטרנטיבית בשני העשורים האחרונים. לעומת זאת, גילה גריפית' שסטודנטים במוסדות אחרים להשכלה גבוהה, בעלי ממוצע SAT נמוך יותר, מאזינים לאמנים כמו ביונסה וג'יי זי.

האופן שבו אנשים מציגים את עצמם בפייסבוק

חשוב מאוד לציין שלא מדובר במחקר מדעי ברמה גבוהה - רחוק מזה, והתוצאות שלו יכולות להעיד, אולי, דווקא על האופן שבו אנשים מציגים את עצמם בפייסבוק, אולי אף יותר מאשר על הטעם המוזיקלי האמיתי שלהם. כלומר, מישהו יכול לעשות לייק לרדיוהד ולסמן את בטהובן כמוזיקה מועדפת, ובבית, עם אוזניות, כשאף אחד לא שומע, להאזין ל"2 Chainz".

גריפית' אף מציג שתי טבלאות, אחת שנערכה בשנת 2009, כלומר לפני חמש שנים, ואחת עדכנית. מהטבלאות ניתן ללמוד, למשל, שאנשים "חכמים" יותר מעדיפים להאזין ל-U2, בוב דילן, רדיוהד, קאונטינג קרואוז, מוזיקאי האינדי סופיאן סטיבנס וכמובן בטהובן, לעומת אנשים בעלי מנת משכל נמוכה, שמעדיפים ראפרים כמו ליל וויין, לודקריס, TI, וכמובן ביונסה וג'יי זי.

קריאה ביקורתית של הנתונים תצביע על כך שייתכן שמבחני ה-SAT שמהציון שלהם נגזר כאן חישוב מנת המשכל, פחות ידידותיים לאוכלוסיה שמגיעה משכונות מצוקה, כמו למשל אוכלוסיית הסטודנטים השחורה, שמאזינה לאותם ראפרים. כמו כן, מרבית סגנונות המוזיקה כז'אנר, כולל הג'אז והרוק, נמצאים בצד ה"טיפש" של הטבלה, מה שמעיד על אמירה כללית של אותם סטונדטים, ללא יכולת להצביע על אמן ספציפי אהוב.

אין תמונה
טעם מוזיקלי מול מנת משכל, 2009
אין תמונה
טעם מוזיקלי מול מנת משכל, 2014